امروز : چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴
تاریخ : ۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۱۱:۰۳ ذخیره فایل ارسال به دوستان

قهوه دشمن بیماری‌ها: از استرس تا پارکینسون

بصیر ،اما این مورد، تنها یکی از فواید قهوه است. جوی بائر، متخصص تغذیه دربارۀ این نوشیدنی می‌گوید: “قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که فواید فراوانی برای سلامتی دارند.” همچنین برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که کافئین موجود در قهوه می‌تواند در پیشگیری در ابتلا به بیماری‌های مختلف موثر باشد. در زیر فواید دیگری که قهوه […]

بصیر ،اما این مورد، تنها یکی از فواید قهوه است. جوی بائر، متخصص تغذیه دربارۀ این نوشیدنی می‌گوید: “قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که فواید فراوانی برای سلامتی دارند.” همچنین برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که کافئین موجود در قهوه می‌تواند در پیشگیری در ابتلا به بیماری‌های مختلف موثر باشد.

در زیر فواید دیگری که قهوه به غیر از کاهش احتمال به سرطان پوست، در پی دارد، آشنا می‌شوید:
سکته: بر اساس نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۳، کسانی که مقادیر بیشتری قهوه (و/ یا چای سبز) مصرف می‌کردند، در مقایسه با کسانی که به ندرت از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کردند، خطر سکته کمتر تهدیدشان می‌کرد.
دیابت: کسانی که میزان مصرف قهوۀ خود را در یک بازۀ چهارساله به میزان یک فنجان در روز، افزایش داده بودند، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در آنها به نسبت کسانی که تغییری در میزان مصرفشان نداده بودند، ۱۱ درصد کمتر بود. این نتایج در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ توسط دانشکدۀ سلامت عمومی هاروارد به انجام رسیده بود به دست آمده است. محققان همچنین دریافتند که کم کردن یک فنجان از مصرف روزانۀ قهوه، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را ۱۷ درصد افزایش می‌دهد.
استرس: براساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسیده است، بوی قهوه می‌تواند تاثیرات کمبود خواب در بدن شما را به حداقل برساند. در این تحقیق مشاهده شد که وقتی موشهایی که امکان خوابیدن از آنها سلب شده بود و به همین دلیل دچار استرس بودند، بوی قهوه را استشمام کردند، فعالیت ژنی‌ای در آنها فعال شد که می‌دانیم هدف آن حفاظت از سلولهای عصبی در برابر آسیب ناشی از استرس است.
پوسیدگی دندان: اگرچه قهوه خوردن به این معنی نیست که می‌توانید بی‌‎خیال نخ دندان شوید، اما این ماده می‌تواند به سلامت دندان شما کمک کند. تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ به چاپ رسید، نشان داد که قهوۀ تلخ می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. البته در این تحقیق گفته شده بود که افزودن شیر و شکر به قهوه، می‌تواند منجر به اثر معکوس شود.
پارکینسون: اگر در خانوادۀ شما سابقۀ ابتلا به پارکینسون وجود دارد، باید بدانید که در سال ۲۰۰۷ تحقیقی بر روی افرادی که سابقۀ ابتلا به پارکینسون وجود داشت صورت گرفت که نتایج آن نشان می‌دهد که کسانی که قهوه می‌نوشند، احتمال ابتلایشان به این بیماری عصبی که منجر به از کارافتادگی می‌شود به نسبت کسانی که قهوه نمی‌نوشند کمتر است. نوشیدن قهوه حتی برای کسانی که سابقۀ ابتلا به پارکینسون ندارند نیز برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری توصیه می‌شود.
بیماری قلبی: نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر ایجاد تسلب شرائین، که یکی از نشانه‌های بیماری قلبی است را کاهش دهد. همچنین تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ در ژورنال آمریکایی تغذیۀ کلینیکال به چاپ رسید، با تحت نظر گرفتن ۲۷۰۰۰ زن برای ۱۵ سال این نتیجه حاصل شد که زنانی که پس از یائسگی ۱ تا ۳ فنجان قهوه در روز می‌نوشند، احتمال مرگشان بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌های التهابی کمتر بود.
البته همواره در نظر داشته باشید که اغلب متخصصان سلامت باور دارند که بهتر میزان مصرف قهوۀ خود را به چند فنجان در روز محدود کنید. استفادۀ بیش از حد از قهوه می‌تواند منجر به اختلال خواب یا بی‌خوابی، شکم درد، تپش قلب، اضطراب، تحریک پذیری و حالت تهوع شود. ضمن اینکه توجه داشته باشید که منظور ما از قهوه، قهوه با کمی شیر است، نه قهوه‌ای که پر از خامه و شربتهای پرشکر شده باشد. افزودن کالری زیاد به قهوۀتان در واقع می‌تواند ریسک بیماری‌هایی نظیر سکته و دیابت را در شما افزایش دهد.
همچنین، پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار یا کسانی که بیماری‌های خاصی نظیر فشار خون بالا یا قند خون بالا دارند، باید میزان مصرف کافئین خود را محدود کنند. برای دانستن میزان مناسب قهوه برای خود با پزشکتان مشورت کنید.
دانا

ارسال دیدگاه

photo_2016-05-31_13-37-56

photo_2016-06-02_15-16-08

photo_2016-06-02_15-16-04

1

sana shirini-1

gorban-1

news