ویژه نامه معرفی شهر:

اینجا فریدونکنار است/ از «شهری با ۴۴ آب‌بندان» تا «برند برنج و ماهی»

بصیر،فریدونکنار با حدود ۸ کیلومتر ساحل شنی در امتداد دریای خزر از محدود سواحل زیبای شمال کشور است که چشم‌اندازهای منحصر به فرد و بکر آن می‌تواند سالانه جذب‌کننده گردشگران داخلی و خارجی باشد.
عواملی مانند ماسه‌ای بودن ساحل فریدونکنار و کم عمق بودن دریا در این شهر تا عرض ۵۰ الی ۱۰۰ متری آن محیطی مناسب را برای شنا و تفریح در ساحل آماده کرده است.
۴۰ درصد این سواحل را محدوده شهرک خزرشهر و بندر چندمنظوره (غیرآزاد) و ۶۰ درصد مابقی از ضلع غربی بندر تا رودخانه حسین‌آباد(آزاد) است.
همچنین حریم ۶۰متری نیز در بیشتر منطقه ساحلی رعایت شده است، شیب ملایم، عمق کم آن تا فاصله زیاد، آلودگی نفتی کم و دسترسی راحت و آسان به ساحل از مزی‌ های ویژه ساحل فریدونکنار محسوب می‌شود.
بر اساس نظر کارشناسان سواحل فریدونکنار بهترین مکان برای ایجاد ورزش‌های آبی است،
شن‌های مرغوبی در ساحل جمع شده‌اند که به دلیل شیب ملایم نوار ساحلی است و از نظر پزشکی خاصیت درمانی بسیاری دارد.
پارک لاله فریدونکنار
تنها پارک ساحلی در استان مازندران به مساحت ۳۴۰۰ متر مربع که دارای ایستگاه‌های ورزشی در قسمت غربی و سرویس بهداشتی در قسمت شرقی است و به دو دسته طرح دریا شرق به مساحت ۲۲۰۰ متر مربع با امکانات بهداشتی، رفاهی، کافی‌شاپ و نجات‌غریق و طرح دریا غرب به مساحت ۱۴۰۰ متر مربع به همراه هتل، مسافرخانه، کافی شاپ و نجات غریق تقسیم می شوند.
رودخانه‌ای در شهر
رودخانه مرکزی شهر در گذشته به نماز‌رود معروف بوده است، این رودخانه از مرکز شهر می‌گذرد و شهر را به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می‌کند، این رودخانه از به هم پیوستن شاخه‌های کوچکتر در شالیزارها به نام‌های کچبرود، ولیکرود و مهلبان‌رود دوم تشکیل شده است که امروزه به رودخانه مرکزی معروف است.
این رودخانه با عبور از مرکز شهر در امتداد مسیر خود چشم‌اندازهای زیبایی را ایجاد کرده است.
شهری با ۴۴ آب‌بندان
تالاب‌ها و اکوسییستم‌های حیاتی و زیستگاه پرندگان مهاجر نیز در فریدونکنار وجود دارد که به دلیل تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز، ذخیره‌سازی آب زراعی، تغذیه سفره آب زیرزمینی، کاهش بار آلودگی، لطافت هوا و جاذبه‌های گردشگری دارای اهمیت است.
شهرستان فریدونکنار دارای ۲ تالاب در محدوده خود به نام‌های تالاب فریدونکنار و لپو (حدود ۵۰ هکتار این دام‌گاه از محدود دام‌گاه‌های استان مازندران است که هر ساله میزبان درنای سیبری است) و دارای ۴۴ آب بندان به مساحت ۷۳۱ هکتار است.
برای تنظیم ساعت به فریدونکنار بیائید
با توجه به اینکه ساعت زمانی کشورهای مختلف بر حسب درجات نصف النهاری نسبت به نصف النهار مبدا محاسبه می گردد و همچنین با توجه به اینکه نصف النهارات متعددی از یک کشور می‌گذرد و معمولا کشورها برای داشتن ساعت واحد نصف‌النهار مرکزی کشور خود را برای تعیین ساعت رسمی خود انتخاب می‌کنند کارشناسان و جغرافی‌دانان نقطه مرکزی طول غربی- شرقی ایران را محاسبه کرده تا بر اساس آن ساعت رسمی کشور را تعیین کنند.
بر اساس این محاسبات این نقطه دقیقا از نزدیکی میدان ماهی در فریدونکنار می‌گذرد، بنابراین تمامی نقاطی که نصف النهاری که ۵۲٫۳۰ درجه از آن می‌گذرد ساعت زمانی آنها به واقعیت نزدیکتر است.
ساعت فریدونکنار نیز جز این ساعت‌ها است، همچنین میدان ماهی تا انتهای مرز ایران چه شرقی و چه غربی مسافت یکسان است.
برنج و ماهی
خاک زمین کشاورزی فریدونکنار سرشار از میکروارگانیسم‌ها است، یعنی به طور غیر عادی و بیشتر از دیگر مناطق موجودات ریز در خاک وجود دارد که به تهویه خاک کمک می‌کند، همین امر موجب مصرف کمتر کودهای شیمیایی در این خاک می‌شود و مصرف کمتر کود نیز به مرغوبیت برنج کمک می‌کند.
کشاورزان معتقدند مناطقی که دامگاه است برنج مرغوب‌تری دارد، البته به طور کلی زمین‌هایی که در حد فاصل جاده سوته – فریدونکنار و جاده آمل قرار دارند برنج مرغوب‌تری را می‌دهند.
۶۵۲۴ هکتار زمین زراعی در شهرستان فریدونکنار وجود دارد که ۱۸۰۰ هکتار آن مخصوص برنج که بیشتر طارم هستند است و ۴۱۲۱ کشاورز در این زمین‌ها فعالیت می‌کنند.
فریدونکنار در بحث ماهی نیز در کشور و حتی در دنیا نیز شناخته شده است، ماهی‌های کپور، سفید، کفال، آزاد و خاویار مشهورترین آنها هستند، نعمت‌هایی که به عنوان برند فریدونکنار در کشور و دنیا معروف هستند.
تحویل سال در کنار سردار سپاه اسلام و امام‌زاده سیدمحمد

به طور کلی فریدونکنار با ۲۳ روستا و شهرک با جمعیت بالغ بر ۵۵۶۴۵ نفر و دارای ۸ کیلومتر ساحل بکر خزر، نزدیکترین شهرستان استان مازندران به مرکز کشور، دارای تنها پارک ساحلی استان مازندران و نزدیکترین ساحل به روسیه در استان مازندران قرار دارد و از جنگل اوجاکله آب‌بندان‌های سوته و فرم، آستان امام‌زاده ادریس(ع) سوته، گرمابه قدیمی و ثبت شده در میراث فرهنگی سوته، امامزاده و ابوالفضلی کاردگرمحله، جنگل جزین و پارک شهر می‌توان به عنوان مهم‌ترین مکان‌های دیدنی برای جذب توریسم و گزدشگر نام برد.
همچنین مزار مطهر سردار سپاه اسلام شهید حاج حسین بصیرقائم مقام لشکر ۲۵ کربلا، مهندس مجدارا نماینده فقید مجلس شورای اسلامی در کنار بقعه مبارکه امام زاده سید محمد در تکیه معصوم زاده زیارتگاه عاشقان و ولایتمداران فریدونکناری است که جمع بیشماری از مردم در ساعات تحویل سال در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند.
بندر فریدونکنار
بندر فریدونکنار یکی از بنادر شمال کشور است که به لحاظ گسترش روزافزون مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، با اراضی حدود ۶۹ هکتار و با اهداف تجاری در سواحل زیبای مازندران با برخورداری از استعدادهای بسیار خوب و جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و در ۱۰۰ کیلومتری اداره کل بنادر و کشتیرانی استان مازندران(بندر نوشهر) تاسیس شده است.
این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه به مرکز کشور مرتبط و عمده فعالیت با اهداف چندمنظوره به ویژه با اولویت در تخلیه و بارگیری غلات و کالاهای عمومی(جنرال کارگو) در نظر گرفته شده است.
به گزارش بصیر، مردم خونگرم شهر فریدونکنار همواره میزبان‌های خوبی برای مسافرانی بودند که از سراسر کشور این شهرستان را برای گردش خود استفاده کردند، درست است که این شهر از لحاظ زیرساختی به هیچ عنوان توان هجوم گسترده مسافر را ندارد اما به طور قطع با حضور در فریدونکنار سفر خوبی را تجربه می‌کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا