از مضرات کاندیدای پوششی تا احتمال بروز فاجعه برای روحانی؛

سنجش احتمالات فعالیت انتخاباتی روحانی و جهانگیری/ انصراف، رقابت یا فاجعه؟

بصیر، حضور اسحاق جهانگیری در میان کاندیداهای ریاست جمهوری یکی از پدیده های این دوره محسوب می شود. او که معاون اول روحانی است، به عنوان یکی از ۶ کاندیدا در رقابت ها شرکت کرده است.

در این میان سخنان اسحاق جهانگیری در مناظره روز گذشته که تهاجمی تر از روحانی بود، سوالات زیادی را در مورد جدی بودن یا نبودن حضور او در رقابت های انتخاباتی مطرح کرده است.

جهانگیری که یکی از اعضای دولت یازدهم محسوب می شود در حالی پا به عرصه انتخابات گذاشته است که رئیس دولت یازدهم نیز کاندیداست.

با این وجود احتمالاتی در خصوص آینده فعالیت انتخاباتی او می تواند مطرح شود.

گزینه اول = انصراف به نفع روحانی

یکی از گزینه های پیش روی جهانگیری انصراف به نفع روحانی است. در این شرایط جهانگیری نقش یک کاندیدای پوششی را عمل می کند.

این گزینه می تواند یک وجه مثبت برای روحانی داشته باشد زیرا با وجود ۲ فرد از جریان دولت در انتخابات میزان انتقاد به عملکرد روحانی کاهش می یابد.

اما وجه منفی و خطرساز آن برای روحانی این است که جهانگیری بیش از روحانی برای افرادی که طرفدار جریان دولت هستند مورد قبول واقع شود و حتی در صورت انصراف جهانگیری به نفع روحانی، آرای این افراد به فردی غیر از روحانی داده شود.

گزینه دوم= رقابت با روحانی

باقی ماندن جهانگیری تا انتهای رقابت های انتخاباتی نیز یکی دیگر از گزینه های پیش روی او خواهد بود. البته رقابت جدی با روحانی بیش از هر چیز یک باخت محسوب می شود از آن جهت که جهانگیری با کسی رقابت می کند که معاون اول دولتش بوده است. یعنی رقیب عملکرد خودش نیز خواهد بود!

گزینه سوم= فاجعه برای روحانی (انصراف به نفع جهانگیری!)

بدترین شرایط برای روحانی انصراف به نفع جهانگیری است که یک فاجعه برای روحانی محسوب می شود. البته این موضوع به روزهای آینده و حضور قوی تر جهانگیری بستگی دارد.

صحبت های جهانگیری در مناظره روز گذشته کمی این احتمال را به واقعیت نزدیک تر کرده است. مسئله ای که برخی از رسانه ها نیز از احتمال آن نوشته اند.

آن طور که تسنیم نوشته است، پس از حضور ضعیف حسن روحانی در اولین مناظره انتخابات ۹۶، خبرهای رسیده حکایت از بالاگرفتن مباحث میان اصلاح‌طلبان حکایت دارد.

برخی منابع نزدیک به حلقه‌های تصمیم‌گیر اصلاح‌طلبان به خبرنگار تسنیم خبر داده‌اند که آنها در جلسات خود تصمیم گرفته‌اند پس از حضور ناموفق روحانی در اولین مناظره، ستادهای اسحاق جهانگیری فعال شوند و این احتمال وجود دارد.

 

این منابع  می‌گویند هنوز هیچ چیز قطعی نیست، ولی احتمال اینکه نهایتاً حسن روحانی به نفع اسحاق جهانگیری کنار برود هم اینک احتمالش بالا رفته است.

 

این منابع همچنین تاکید کردند که تلاش اصلاح‌طلبان همچنان برای در صحنه نگهداشتن حجت‌الاسلام روحانی به عنوان کاندیدای نخست است، اما ممکن است فضا کاملاً عوض شود، لذا براساس فضای حاکم بر انتخابات تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 

بنایر این گزارش، در صورتی که این گزینه اجرایی شود علاوه بر بروز فاجعه برای روحانی، باخت اصلاح طلبان نیز مطرح می شود. اصلاح طلبانی که از روحانی حمایت کردند، اینگونه به حمایت خود نقد جدی وارد خواهند کرد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا