مراقبت از رفتار هویتی بچه ها در فضای مجازی

بصیر، رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا با اشاره به افزایش بازیهای آنلاین گفت: با توجه به افزایش بازیهای آنلاین شاهد افزایش آسیبهایی هستیم که آینده کودکان و نوجوانان را تهدید می کند.

سرهنگ رضا آذردرخش تصریح کرد: عدم نظارت صحیح والدین بر فعالیت آنلاین کودکان و نوجوانان و همچنین نظارت بر فعالیت دوستان مجازی فرزندان خود باعث می شود آنها به راحتی در دام مجرمان سایبری بیفتند و به راحتی از آنها سوء استفاده شود.

وی افزود: بازیهای آنلاین بهترین بستر برای مجرمان سایبری است که بتوانند کودکان و نوجوانان را قربانی امیال پلید و شوم خود کنند.

اين مسئول با اشاره به این موضوع که نوجوانان با توجه به دوران بلوغ و احساسات و غرور این دوره گفت: برخی از نوجوانان با توجه به محدودیت های مالی که دارند در این دوره به دنبال به دست آوردن منابع مالی برای مطرح کردن خود هستند، لذا دست به هر اقدامی می زنند و بستر فضای سایبر را بسیار مناسب برای کارهای خود می بینند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا افزود: متاسفانه نوجوانان برای اخذ فالو و جلب محبوبیت و مطرح کردن خود در شبکه های اجتماعی و یا بازیهای آنلاین اقدام به تغییر ظاهری هویت جنسیتی خود در فضای مجازی می کنند و با تهیه عکس جنس مخالف جنسیت حقیقی خود در شبکه های اجتماعی و یا بازیهای گروهی آنلاین و… اقدام به فعالیت می کنند. فعالیتی که جنسیت حقیقی آنها نیست و ادامه این رفتار بر شخصیت روحی و روانی و رفتار آنها تاثیر می گذارد.

سرهنگ آذردرخش ادامه داد: به عنوان مثال در برخی شبکه ها اجتماعی و به خصوص بازیهای کامپیوتری و آنلاین مثل کلش آف کلنز شاهد نوجوان پسری بوده ایم که برای جمع آوری الماس و راه یابی به مراحل بالاتر، خود را به دروغ مونث معرفی کرده و با فریب سایر کاربران در فضای مجازی با دروغ های متعدد نقش یک دختر را بازی می کند که این امر در آینده می تواند بحرانهای روحی و روانی برای این فرد ایجاد مشکل کند چرا که علی رغم باور عمومی «ناشناخته بودن در فضای مجازی» در حقیقت فضای سایبر فضای صفر و یک بوده و کلیه اقدامات و ردپای کاربران به صورت دیجیتال و مستند باقی می ماند.

این مسئول با اشاره به چتهای اینگونه افراد در شبکه های اجتماعی با دیگر کاربران گفت: برخی کاربران با اهداف شوم و پلید از این کاربر تقاضای ارسال تصاویر غیراخلاقی و غیره داشتند تا الماس بازی یا شارژ اینترنت به وی ارسال کنند.

سرهنگ آذردرخش با اشاره به این دست ساده انگاری های نوجوانان در فضای سایبر به خانواده ها توصیه کرد: خانواده ها بایستی با هوشیاری بیشتری مراقب فعالیت آنلاین فرزندان خود باشند حتی اگر این فعالیت حضور در شبکه های اجتماعی یا بازی آنلاین یا آفلاین باشد. چرا که تهدیدات فضای سایبر علیه کودکان و نوجوانان بی شمار است.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه غفلت از فرزندان در فضای سایبر می تواند مشکلات متعددی را برای فرزندان و خانواده ها فراهم آورد، گفت: ضرورت دارد که خانواده ها با افزایش دانش IT (فناوری اطلاعات) و سواد رسانه ای از ایجاد و عمیق تر شدن شکاف بین نسلی جلوگیری کنند.

وی شکاف نسلی عمیق بین والدین و فرزندان در خصوص فضای سایبر را چالشی دانست که می تواند آینده و سلامت فرزندان را به خطر اندازد.

سرهنگ آذردرخش در پایان با اشاره به آدرس سایت و ایمیل پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و اظهار داشت : پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

مشرق نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا