ظرفیت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در فریدونکنار/4؛

چشم‌انتظاری ۸ کیلومتر ساحل فریدونکنار برای سرمایه‌گذاری/ ساحل شهر توریستی فریدونکنار فاقد جذابیت است

بصیر، اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخشی است که رهبری در رابطه با بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور بارها از آن سخن به میان آوردند و با انتقاد از شعاری ماندن این امر مهم از سوی دولت‌ها در سال‌های گذشته به ویژه دولت تدبیر و امید، امسال را به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری کردند.
نکته مهم و اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی شناسایی و برنامه‌ریزی صحیح از ظرفیت‌های موجود در داخل است و تا مسئولان اراده‌ای از خود نشان ندهند، این امر محقق نمی‌شود.
شهرستان فریدونکنار با توجه به شرایط خاص جغرافیایی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی دارای ظرفیت‌های فراوانی برای تحقق این امر است که در این گزارش به ساحل، به عنوان یکی از ظرفیت‌های رونق اقتصادی اشاره می‌کنیم.
بر اساس این گزارش فریدونکنار از شمال به دریای خزر متصل می‌شود و این امر نشان دهنده موضوع بسیار مهمی به نام «ساحل»است، وجود دریا در یک منطقه اثرهای بسیار مهم و مثبتی دارد که در آینده به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های تحقق اقتصاد مقاومتی از آن نام می‌بریم اما ساحل با نام دریا همواره همراه می‌شود.
این شهر در استان مازندران و بر روی جلگه پست و ساحلی جنوب دریای خزر قرار گرفته است که این امر وضعیت آب و هوایی این شهر را مانند دیگر نقاط شمال کشور معتدل می‌کند، به همین دلیل با توجه به وضعیت مناسب آب و هوایی اقامتگاه و تفریگاه مسافران زیادی است که از ساحل زیبا و دریای مطمئن آن، استفاده می‌کنند.
طول سواحل فریدونکنار به طور تقریبی نزدیک به ۸ کیلومتر است، شیب ملایم، عمق کم آن تا فاصله زیاد، بستر شنی مناسب جهت شنا و تفریح، آلودگی نفتی کم و دسترسی راحت و آسان به ساحل از مزیت‌های ویژه ساحل این شهرستان است، در ساحل فریدونکنار طرح سالمسازی دریا هر ساله در تابستان برپا می‌شود.
بر اساس این گزارش، رشد و گسـترش صنعت گردشـگری بـراي کشـورهای در حـال توسـعه کـه بـا مشکل‌های فراوانی مانند میـزان نرخ بالای بيـکاری، محدوديـت منابـع ارزی و اقتصـاد تـک محصولـی مواجـه هسـتند، اهميـت فراوانـي دارد و بــدون شــک گردشگری از نظر اقتصـادی، یکـی از بهترین روش‌های درآمدزایی و رفع معضل بیکاری است.
هـر كشوري كـه بخواهد در راه توسـعه صنعت گردشـگری خـود گام بردارد، باید از لحاظ و تعیین توانمندی جاذبه‌های گوناگون گردشگری در مناطق مختلف خود، مكان‌هايی را نیز برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری بـا هـدف توسعه آن انتخاب و سازماندهی کند.
یکی از انواع مهـم گردشگری در طبیعت یا اکوتوریسم ، گردشگری ساحلی است که در سال‌های گذشته و در دهه‌های اخير، با رشد قابل توجهی همراه بود.
۸ کیلومتر ساحل بکر برای ساخت و توسعه متل‌ها، هتل‌ها، استراحتگاه‌های عمومی و خصوصی برای گردشگران، رسـتوران، صنایع غذایی و خانه‌های ساحلی و احداث مراکزی مانند مرکز توریست درمانی می‌تواند بسیار باارزش باشد.
به گزارش بصیرنیوز، متاسفانه در سال‌های گذشته تعرض و دست‌اندازی زیادی به اراضی ساحلی از سوی برخی از سودجویان و برخی نهادها صورت گرفته که این امر رشد و توسعه ساحلی را در این شهرستان به تعویق انداخته است، غارت شن و ماسه‌های ساحلی کمترین کاری است که برخی از افراد از آن برای تامین معیشت خود استفاده می‌کنند و چشمان نظارتی بینائی در این شهر وجود ندارد.
بی‌توجهی به سرمایه‌گذارها در این شهر به ویژه از سوی شورای شهر برای ایجاد فضاهای گردشگرپذیر در ساحل نیز قابل توجیه نیست.
سرمایه‌گذاری در ساحل علاوه بر امن‌ و عمومی‌تر کردن این فضا برای مردم، می‌تواند در کنار رشد اقتصادی و افزایش اشتغالزایی برای جوانان این شهرستان، مانع وقوع بسیاری از ناهنجاری‌ها در فریدونکنار شود.
در کنار این موارد می‌توان به موضوع بسیار مهم دیگری نیز اشاره کرد، توجه به ورزش‌های سالحلی مانند والیبال، هندبال، فوتبال، طنا.ب‌کشی و غیره بخشی از آن برنامه‌های ورزشی است که می‌تواند در ساحل علاوه بر مهیج کردن فضا موجب جذب گردشگر نیز شود.
به گزارش بصیرنیوز، آنچه مهم به نظر می‌رسد فراهـم کردن بستر مناسب بـرای رشد و توسعه گردشگري ساحلی در فریدونکنار است که در مرحله نخست شناسايی جاذبه‌ها و در مرحله بعد برنامه‌ريزی بـراي توسعه آنها بسیار ضروري است.
مسئولان فریدونکنار باید با ارزيابـي كمي و كيفي، توزيع فضايي و ميزان توانمندی‌های طبيعي مكان‌هاي ساحلی و بـا دانستن شرايط و ميزان ظرفیت‌های گردشگری این منطقه‌ با مشارکت جوامع محلی و بومی موجب توسعه صنعت گردشگری به ویژه گردشگری ساحلی شوند.
این امر علاوه بر تحقق منویات رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به داخل، بیکاری مزمن استان مازندران به ویژه شهرستان فریدونکنار را نیز می‌تواند تا حدود زیادی مرتفع کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا