در پی اعتراف بان کی مون؛

فرصت خوب رسوایی «سعودی گیت»

بصیر، سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۴۵ پس از جنگ جهانی دوم تاسیس و جایگزین جامعه ملل شد. قدرت های پیروز در جنگ جهانی شرایط خود را بر سازمان ملل و در شورای امنیت این سازمان به عنوان قدرتمندترین نهاد تحمیل کردند. بودجه سالانه سازمان نیز توسط کمک های داوطلبانه و برنامه ریزی شده اعضای آن که در حال حاضر ۱۹۳ کشور می شوند، تامین می شود.

ترکیب و سازماندهی سازمان ملل و نقش آن در بحران های جهانی همواره مورد انتقاد بسیاری از کشورها قرار گرفته و برخی از کشورهای قدرتمند نقش اساسی در چینش سیاست های و مدیریت جهانیش دارند. به طور ویژه ای شورای امنیت سازمان ملل تحت سیطره ۵ قدرت آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه قرار دارد و تصمیماتی که این نهاد اتخاذ می کند کاملا در جهت منافع این قدرت هاست. به طور مثال دهها قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی در شورای امنیت توسط آمریکا وتو شده است.

اما در این میان در دو هفته اخیر قرار گرفتن و سپس حذف نام کشور عربستان سعودی و اسرائیل در فهرست سیاه نیروهای دولتی نقض کننده حقوق کودکان توسط سازمان ملل، برگ دیگری از رسوایی های این سازمان جهانی را رقم زد. شاهکاری که نام رژیم عربستان سعودی در آن می درخشد. سازمان ملل در گزارشی نام عربستان را به خاطر جانایت هایش در یمن و مسئول دانستن این رژیم در مرگ ۶۰ درصد کودکان کشته شده، قرار داده بود ولی فشار متحدان غربی این کشور و تهدید عربستان به قطع کمک های مالیش به این سازمان، بان کی مون را مجبور ساخت تا نام این کشور را از فهرست خارج کند.

اقدام بان کی مون با انتقادات بسیاری همراه بود و مدیر دیده بان حقوق بشر، کنت راس، خارج کردن نام ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن را به قیمت بی اعتبار شدن بیش از پیش سازمان ملل دانست و آن را جانبداری شرم آور خواند. وی در انتقادی دیگر تصریح کرد: ” اگر بان کی مون اجازه دهد پول عربستان او را ساکت کند، دیگر زمانیکه سازمان ملل برای ملت های فقیرتر سخن می گوید، چه اعتباری برای آنها دارد؟”

شرم ساری و بی آبرویی اقدام بان کی مون سبب شد تا وی در روز جمعه یکی از تلخ ترین اعترافات تاریخ سازمان ملل را ابراز دارد و از فشارها و تهدید به قطع کمک های مالی سخن به میان آورد. دبیرکل سازمان ملل گفت: “این یکی از دردناک‌ترین و دشوارترین تصمیماتی بود که من تاکنون گرفته‌ام… این خطر وجود داشت که میلیون‌‌ها کودک با رنج ناشی از قطع بودجه برنامه‌های سازمان ملل در فلسطین، سودان جنوبی، سوریه، یمن و دیگر مناطق روبرو شوند. من انتقادات را درک می‌کنم، اما مسئله‌ای بزرگتر وجود دارد، اینکه زمانی که صلح بانان سازمان ملل هدف حمله قرار می‌گیرند، مستحق حمایت قاطع شورای امنیت هستند.”

اعتراف دردناک دبیرکل سازمان ملل درباره رسوایی «سعودی گیت»، بخشی از رویه های این سازمان را در برخورد با مسائل و تبیعض آمیز رفتار کردن با بحران های جهانی نشان داد. عربستان در حالی توانست با تهدید به قطع کمک های مالی نام خود را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان خارج کند که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به یونیسف و صندوق کودکان سازمان ملل پول اهدا می کند و با چنین باجی توانست در روند سازمان ملل اعمال نفوذ کند. عبدالله المعلمی، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد ادعا کرد:” سازمان ملل نباید سیاست دوگانه در پیش بگیرد، چرا که برخی از کشورها در مناطق مختلف دستشان به خون کودکان آلوده است اما نامشان در  فهرست سیاه نیست به همین منظور می‌گوییم سازمان ملل متحد نباید با سیاست دوگانه در پی بدنام کردن عربستان باشد. ما واقعا قصد نداشتیم کمک را قطع کنیم و سازمان ملل را هم تهدید نکردیم ولی نباید وقتی چنین برخوردی با ما می‌شود انتظار چنین کمکی داشت!”

عملا سازمان ملل با بیان باج دهی عربستان سعودی نشان داد که این رژیم می تواند همچنان به کودک کشی در یمن و در هرجای منطقه غرب آسیا که قصد دارد ادامه دهد بدون آنکه نگران عواقب آن باشد. اما رسوایی «سعودی گیت»، یک فرصت بی نظیر بین المللی است تا دستگاه دیپلماسی ایران در قالب دیپلماسی رسانه ای و دیپلماسی سازمانی، جنایت های رژیم آل سعود را در منطقه محکوم سازد.

عربستان سعودی در چند سال اخیر و به ویژه پس از فاجعه منا، از هر فرصتی برای ضربه زدن به منافع ایران در منطقه و جهان استفاده کرده و حتی در نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول با نفوذ خود باعث شد در بیانیه پایانی این نشست ایران به حمایت از تروریسم محکوم شود! تشکیل و حمایت از گروه های تروریستی در منطقه از جمله القاعده، طالبان و کروه های تکفیری و سلفی در سوریه و عراق برای جنگ نیابتی با متحدان ایران، از دیگر اقدامات سعودی ها در سال های اخیر است. عربستان سال گذشته به دنبال اعدام ناجوانمردانه شیخ نمر و اعتراضات در ایران، روابط خود را با ایران قطع کرد و سعی کرد ائتلافی از کشورها را نیز با خود همراه سازد.

اقدامات خصمانه رژیم آل سعود علیه ایران همچنان با شدت ادامه دارد و این رژیم طرحی را نیز در دستور کار دارد تا تجارت کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران را به صفر برساند تا ایران از مواهب نیم بند پس از برجام نیز منفعتی نبرد. توطئه در بازار نفت برای کاهش قیمت جهانی آن و کارشکنی در سازمان اوپک برای ممانعت از افزایش تولید روزانه نفت ایران، یک نوع جنگ سرد اقتصادی را در میان کشورهای فروشنده نفت به راه انداخته است. فضای جنگ سردی میان عربستان وایران در حالی ادامه دارد که کارشکنی ها و بحران آفرینی های طرف سعودی برای ایران بسیار زیاد است و دولتمردان ایرانی نیز براساس سیاست تعامل و تنش زدایی، سعی بر آن دارند که واکنش درخوری نداشته باشند. به نحوی که در ماجرای فاجعه منا رهبر معظم انقلاب به صورت مستقیم ورود پیدا کردند و با تهدید صریح مقامات سعودی مانع از کارشکنی آنها در انتقال اجساد شدند.

حال عربستان سعودی با رسوایی که در زمینه گزارش بان کی مون و حذف نامش از لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان در جنگ علیه یمن، متوجه اش شده در رسانه های جهانی و افکار عمومی متوجه اش شده، ایران می تواند با فعال تر کردن دیپلماسی خود، دامنه و وسعت این رسوایی را گسترده تر سازد. دیپلماسی تعاملی در مقابل سعودی ها، زمانیکه این رژیم نهایت تلاش خود را برای منزوی کردن کشور به کار می گیرد، کارساز نیست. این رژیم حتی مانع از سفر زائران ایرانی به حج واجب امسال شده و عملا شرایط برگزاری حج برای ایرانیان را مهیا نساخت و دامنه خصومت را به مذهب و حتی ورزش کشاند. مماشات با اقدامات خصمانه سعودی ها برخلاف منافع ملی کشور است و این رژیم را در ادامه توطئه هایش علیه ایران جری تر نیز می سازد.

وزارت خارجه ایران و به ویژه وزیر خارجه ایران، جواد ظریف، می تواند با استفاده از ظرفیت های رسانه های و دیپلماتیک خویش در رسانه های جهان، مانع از فروکش کردن رسوایی سعودی ها در سازمان ملل شود و با ارائه پیشنهادهایی و سخنرانی هایی در سازمان های بین المللی و سازمان همکاری کشورهای اسلامی، اقدامات ضدحقوق بشری دولت سعودی را پر رنگ تر جلوه دهند و آنها را محکوم کنند.

در سال جدید میلادی، عربستان سعودی، همچنین در ماجرای حملات تروریستی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، مورد اتهام کنگره آمریکا قرار گرفته و بر اساس گزارش های جدید و محرمانه ای که به بیرون درز کرده، تروریست های القاعده که در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشتند در ارتباط مستقیم با سفارت سعودی و مقامات اطلاعاتی و امنیتی عربستان قرار داشتند و به زبان دیگر مقامات سعودی یک پای اصلی حملات هستند. با اضافه شدن نام عربستان به عنوان رشوه دهنده و ناقض حقوق کودکان در افکار عمومی جهان به لیست تبهکاری های آل سعود در سال جدید یک مورد دیگر نیز اضافه شد و کوس بدنامی این رژیم در جهان بلندتر به صدا درآمد.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا