نامه یک مدیر نفتی سابق و نماینده مجلس به روحانی

تدوین IPC را به انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها می‌سپردیم جسارت تهیه الگویی تا این حد ضد منافع ملی را نداشتند/حاضر نشوید در دولت شما چنین کلاه بزرگی سر ملت و مملکت برود

بصیر، هدایت‌الله خادمی مدیرعامل سابق شرکت حفاری شمال که سابقه طولانی فعالیت تخصصی در حوزه نفت را در کارنامه دارد و به عنوان نماینده مردم ایذه و باغملک در دوره دهم به مجلس شورای اسلامی راه‌ یافته است، در نامه‌ای رسمی خطاب به رئیس جمهور قراردادهای جدید نفتی را نافی استقلال کشور دانست و خواستار کنار گذاشتن آن شد.

وی در این نامه تسلط شرکت‌های خارجی بر منابع نفتی و گازی و نقض حاکمیت ملی٬  اصرار و همیشگی کردن خام‌فروشی٬ تضعیف کلیه ظرفیت‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران٬ معافیت مالیاتی شرکت خارجی و شریک ایرانی آن کنسرسیوم٬ مشروعیت بخشیدن به دریافت کمیسیون‌های بالا و قانونی کرن فساد مالی و امثال آن را برای کشور فاجعه بار دانسته و نوشته است با اجرای این قراردادها جمهوری اسلامی ایران به ۶۰ سال پیش بازخواهد گشت.

وی در بخش دیگری از این نامه نوشته است: جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری حتماً اگر به شرکت‌های انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی مسئولیت تهیه این الگوی قراردادی را می‌سپاردیم مطمئن باشید که جسارت تهیه این الگوی ضدایرانی و ضدمنافع ایرانی را نداشته و کمی رعایت می‌کردند. بنابراین به عنوان یک ایرانی متخصص و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ایران از حضرتعالی تمنا دارم که دستور فرمایید این پیشنهاد استعماری کاملاً متوقف شود و مطمئن باشید یک پیشنهاد کاملاً استعماری و استمثاری است که غیرقابل اصلاح می‌باشد.

وی ادامه داده است: من حامل پیام اکثر متخصصین دلسوز نفت هستم که در این فضا به دلایلی حاضر نیستند به صورت علنی اظهارنظر کنند. طراح این پیشنهادها حتماً کسانی هستند که قرار است در آینده شرکت‌هایشان با شرکت‌های خارجی شراکت و مشارکت کنند.

متن نامه خادمی به رئیس‌جمهور به این شرح است:

جناب آقای دکتر روحانی،‌ رئیس‌جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

موضوع: الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران (IPC)

با سلام و عرض ادب:

به استحضار می‌رساند همانطور که مستحضرید مدتی است که وزارت محترم نفت پیشنهادی را تحت عنوان فوق برای اهداف ۱- جذب سرمایه‌گذاری خارجی ۲- انتقال دانش فنی و فناوری ۳- تولید صیانتی از مخازن و افزایش ضریب بازیافت ۴- حضور در بازارهای بین‌المللی با ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی به دولت محترم ارائه نموده است. در مدل جدید مدت قراردادهای نفتی بدون در نظر گرفتن دوره هفت ساله اکتشاف ۲۰ سال است و بسته به توافق طرفین تا ۲۵ سال نیز قابل افزایش خواهد بود. این قراردادها دربرگیرنده تمامی فعالیت‌های بالادستی نفت و گاز اعم از اکتشاف،‌ توسعه و تولید می‌شود. در این الگو همه هزینه‌های پیمانکار به همراه بهره بانکی و همچنین دستمزد، سود و سایر هزینه های جانبی مطابق زمانبندی از محل حداکثر ۵۰ درصد تولید میدان به شرکت خارجی پرداخت می‌گردد. در این الگو هزینه‌های برآوردی و با سقف باز است و شرکت یا مشارکت توسط طرف خارجی با مشارکت‌های شرکت‌های ایرانی تأسیس می‌گردد که کلیه عملیات توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی را تحت نظارت، مدیریت و مسئولیت شرکت خارجی انجام می‌دهند.

مواردی از این پیشنهاد عبارتند از:

۱- عدم لحاظ کردن جریمه در صورت آسیب به مخزن و از دست رفتن تولید اولیه میدان

۲- معافیت مالیاتی شرکت خارجی و شریک ایرانی آن کنسرسیوم

۳- بازپرداخت در دوره طولانی‌تر در صورت عدم کفایت تولید به جای در نظر گرفتن جریمه

۴- تسلط شرکت‌های خارجی بر منابع نفتی و گازی و نقص حاکمیت ملی

۵- تضعیف کلیه ظرفیت‌های تخصصی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و شرکت‌های بخش خصوصی غیروابسته

۶- شرکت عملیاتی مشترک؛ موضوعی فسادبرانگیز و قانونی کردن رانت و موضوعی پرابهام

۷- نادیده گرفتن چگونگی و روش اصولی انتقال فناوری در الگوی پیشنهادی

۸- اصرار و همیشگی کردن خام‌فروشی

۹- عدم وجود ساز و کار جریمه طرف خارجی در صورت عدم ایفای تعهدات

۱۰- نقض حاکمیت ملی، حرکت در خلاف جهت اقتصاد مقاومتی و لحاظ نکردن بحث اقتصاد مقاومتی، اضمحلال شرکت ملی نفت ایران، تولید غیرصیانتی، تضمین منافع هنگفت و غیرمعقول برای شرکت‌های خارجی و شرکت‌های ایرانی خاص

۱۱- مشروعیت بخشیدن به دریافت کمیسیون‌های بالا و قانونی کرن فساد مالی

جناب آقای رئیس‌جمهور محترم وارد جزئیات بیش از این به خاطر اتلاف وقت جنابعالی نمی‌شوم.

به استحضار حضرتعالی عرض می‌کنم که عواقب این الگو را از نظر کارشناسان و اینجانب که یک کارشناس نفت و حفاری با ۲۹ سال سابقه در وزارت نفت هستم که فقط نگاه ملی و در این زمینه غیرسیاسی و فارغ از منافع گروهی نظراتمان را اعلام می‌داریم.

عواقب این پیشنهاد استعماری می‌تواند بشرح ذیل باشد:

۱- برگشت به قبل از ملی شدن صنعت نفت ایران

۲- زیر سؤال بردن حاکمیت سیاسی و اقتصادی ایران

۳- ایجاد رانت‌های سیاسی و قانونی کردن فساد مالی برای طیفی خاص

۴- تناقض کامل با اقتصاد مقاومتی نادیده گرفتن مفهوم اقتصاد مقاومتی

۵- تضعیف و در نهایت حذف شرکت‌های قدر نفتی ایران از جمله شرکت مناطق نفت جنوب، نفت مرکزی، فلات قاره، مدیریت اکتشاف

۶- ورشکسته شدن بعضی از شرکت‌های حفاری ایرانی و ایجاد و توسعه گروهی مرتبط و خاص

۷- تحقیر بهترین متخصصین ایران که سال‌ها با کمترین امکانات تقریباً تمامی میادین ایران را کشف،‌ توسعه و به بهره‌برداری رساندند.

۸- دشمنی و لجاجت با توان فنی و دانش و داشته‌های متخصصین، رساندن پیام به متخصصین وطن‌پرست که چرا صنعت نفت ایران را مستقل کردید و برگرداندن این صنعت به ۶۰ سال پیش

۹- تضعیف حسن وطن‌پرستی و سرخوردگی متخصصین ایرانی

۱۰- تناقض با اصل ۴۴ قانون اساسی

جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری حتماً اگر به شرکت‌های انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی مسئولیت تهیه این الگوی قراردادی را می‌سپاردیم مطمئن باشید که جسارت تهیه این الگوی ضدایرانی و ضدمنافع ایرانی را نداشته و کمی رعایت می‌کردند. به کجا رفته‌ایم که پس از ۳۷ سال از انقلاب و دادن این همه شهید و جانباز برای حفظ استقلال سیاسی و حاکمیتی خود و با آن همه زحمات چنانکه خود حضرتعالی یکی از موثرترین فرد در این استقلال سیاسی و اقتصادی مملکت بوده‌اید، به جایی رسیده‌ایم که دستاورد این همه تجربه را رها کنیم و همه را دودستی تقدیم به کسانی کنیم که با جنگ هشت ساله و تحریم‌های ظالمانه و توطئه‌ها نتوانستند استقلال‌مان را از بین ببرند ولی با یک نوشته چند سطری تلافی آن همه شکست‌ها را می‌توانند بکنند. جناب آقای رئیس‌جمهور محترم حضرتعالی که یکی از بزرگان این نظام می‌باشد حاضر نشوید که در دولت جنابعالی چنین کلاه بزرگی که کمتر از قرارداد ترکمنچای نیست بر سر این مردم و مملکت برود و ضدانقلاب‌ها بگویند پس از چند دهه از انقلاب تازه متوجه شدند در بخش نفت باید برگردند به ۶۰ سال پیش.

حضرتعالی شخصیتی باتدبیر هستید. در این جنگ نرم نگذارید مردم مظلوم ما ببازند. مطمئن باشید این را از زبان فردی متخصص که سال‌ها در نفت مدیریت کرده و رئیس‌جمهور مملکتش را دوست دارد، می‌شنوید. من حامل پیام اکثر متخصصین دلسوز نفت هستم که در این فضا به دلایلی حاضر نیستند به صورت علنی اظهارنظر کنند.

بنابراین به عنوان یک ایرانی متخصص و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ایران از حضرتعالی تمنا دارم که دستور فرمایید این پیشنهاد استعماری کاملاً متوقف شود و مطمئن باشید یک پیشنهاد کاملاً استعماری و استمثاری است که غیرقابل اصلاح می‌باشد.

واقعاً مسئولان فراموش کرده‌اند که ظرف چند دهه گذشته متخصصین نفتی همه میادین را خودشان کشف کردند. توسعه دادند و تولید و به بهره‌برداری رساندند. مشکل ما تخصص نیست، تخصص را داریم و این هم راه جذب سرمایه‌گذاری نیست.

جناب آقای رئیس‌جمهور متخصصین ما توان خیلی بیشتر از اینها را دارند، مطمئن باشید هر متخصصی که کمترین علاقه به ایران و وطن‌پرستی را دارد این پیشنهاد را فاجعه‌ای برای ایران و شکستی برای دولت خواهد دانست.

طراح این پیشنهادها حتماً کسانی هستند که قرار است در آینده شرکت‌هایشان با شرکت‌های خارجی شراکت و مشارکت کنند.

تمنای آخر از حضرتعالی، انتظار است با هرگونه اصلاحات و پیشنهاد موافقت نفرمایید و دستور توقف و حذف آن را بدهید این نه در شأن مردم و متخصصین ماست و نه در شأن دولت حضرتعالی.

با تشکر

هدایت‌الله خادمی

نماینده مردم شریف ایذه و باغملک

رونوشت:

– مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی)

– ریاست محترم قوه قضائیه جهت استحضار

– ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جهت استحضار

– وزیر محترم نفت جهت استحضار

– رئیس محترم  دیوان محاسبات کشور جهت استحضار

– رئیس محترم بازرسی کل کشور جهت استحضار

– نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی جهت استحضار

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا