تفاوت های امیر عبداللهیان و جابری انصاری چیست؟

بصیر، طی روزهای گذشته رسانه های غربی و اپوزیسیون خط خبری جدیدی را در پی انتصاب حسین جابری انصاری به سمت معاونت عربی آفریقایی وزارت امور خارجه و خروج امیرعبدالهیان از این سمت دنبال کرده اند.

این رسانه ها مدعی شده‌اند که برکناری امیر عبدالهیان به خاطر مواضع تند ایران علیه عربستان بوده و در همین راستا ایران اقدام به جایگزینی وی با چهره ای متعادل تر کرده است.

آنچه که این رسانه ها در خط خبری خود دنبال کردند کوتاه آمدن ایران از مواضع قبلی خود در خصوص سیاست های ایران در منطقه است اما این رسانه ها به سابقه انقلابی جابری انصاری در این چند سال اشاره‌ای نداشتند.

بی بی سی در خبری مدعی شده است که واکنش های برخی از دانشجویان و مقامات نسبت به برکناری امیر عبدالهیان و از طرف دیگر برکناری وی توسط وزارت امور خارجه نشان دهنده این است که «آقای امیرعبداللهیان با دیگر کارگزاران دستگاه سیاست خارجی دولت و راهی که این دستگاه در پی پیش گرفتن آن در خاورمیانه است، ناهماهنگ بوده.»

این رسانه مستند گمانه زنی خود را تنش های میان ایران و عربستان عنوان کرده و مدعی شده است سیاست های غلط در بخش عربی آفریقایی باعث این تنش ها شده است.

بی بی سی در تحلیل دیگری مدعی شده است که بیانیه سردار سلمانی نیز به خاطر این برکناری بوده و وی قصد دارد خلاء حضور امیرعبدالهیان در وزارت امور خارجه را با این بیانیه پر کند.

این رسانه ضد ایرانی توالی زمانی بین صدور بیانیه سرلشگر سلیمانی و برکناری حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه ایران را دلیل اثبات این گمانه زنی‌های خود می‌داند.

بی بی سی در تحلیل دیگری نسبت به این عزل و نصب مدعی شده است که تلاشهای دولت حسن روحانی برای رفع تنش با منطقه و غرب و خارج ساختن ایران از انزوای سیاسی و اقتصادی بوده که فعالیت‌های امیرعبدالهیان در راستای این سیاست ها نبوده و عدم هماهنگی وی با دولت در نهایت به برکناری وی منجر شده است.

این اظهارات در حالی است که مواضع انقلابی و انقلابی گری امیر عبدالهیان و جابری انصاری تفاوتی ندارد و همه این موارد بر اساس گمانه زنی های اپوزیسیون و تلاش آنها برای ایجاد اختلاف در داخل کشور است.

نکته قابل تأمل دیگر این است که مسیر انقلاب اسلامی همواره مشخص بوده و جابه جایی افراد تغییری در این مواضع ایجاد نخواهد کرد و هیچگاه رویه انقلاب اسلامی با تغییر افراد تغییر نکرده است؛ جابری انصاری بارها در نشست های خود اعلام کرده است که تغییر و جابه جایی در وزارت امرو خارجه امری عادی بوده و نباید هیچگاه این تغییرات را منشأ و مبنای گمانه زنی هایی اختلافی قرار داد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا