ادعای تکراری رئیس‌جمهور؛

روحانی خواب نیست!

بصیر، خیلی بد است که زمانی با استناد به گزارش‌های آماریِ مشخص، ریز و درشتِ عملکرد دولت زیر سؤال برود و وقتی می‌پرسند این اعداد و ارقام از کجا آمده؟ پاسخ داده شود: از «مرکز آمار ایران»؛ و بعد که همان منتقدان و مخالفانی که شمشیر را از رو بسته بودند، دولتی شدند، یادشان برود که همان آمار درباره‌ی خودشان نیز صدق می‌کند و باید به آن تن بدهند.

در نظر این دسته از مسئولان، گزارش‌های مرکز آمار زمانی «حقیقت»، «کارشناسانه» و «مبتنی بر واقعیات» است که به نفع‌شان باشد، مثل تک‌رقمی شدن نرخ تورم که البته در آن هم غش کردند و به دروغ مدعی شدند که تورم پس از ۲۵ سال تک‌رقمی شده؛ حال آنکه نرخ تورمِ تک‌رقمی به مدت ۹ ماه متوالی از اسفند ۸۸ تا آبان ۸۹ مشاهده شده بود.

دیگری همین ادعای جالب رئیس‌جمهور است که برای بار سوم تکرار کرده است. روحانی معتقد است که دولت یازدهم طی سه سال اخیر، چیزی حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار شغل خالص ایجاد کرده و مدعی شده که دولت قبل در طول ۸ سال فقط چند هزار شغل ایجاد نموده که نصف آن هم برای چینی‌ها بوده است.

از تحلیل وضعیت اشتغال در دولت قبل صرف نظر می‌کنیم و عجالتاً حرف رئیس‌جمهور را می‌پذیریم. سَری به سایت مرکز آمار ایران می‌زنیم و گزارش‌های این سازمان را در خصوص اشتغال و نرخ بیکاری مورد مداقه قرار می‌دهیم. شاید روحانی نمی‌داند که آمارها هم سخن می‌گویند.

طبق گزارش همان مرکزی که رئیس‌جمهور فعلی و همه‌ی اعوان و انصارش، دولت قبل را به باد انتقاد گرفته بودند و جشن تک‌رقمی شدن نرخ تورم را با استناد به آن برپا کردند، حالا همان گزارش اعلام می‌کند که در دولت یازدهم، ۶۱۵ هزار و ۱۰۷ نفر از جمعیت شاغل کشور کم شده و ۳۲۳ هزار و ۴۰۹ نفر هم به جمعیت بیکار کشور افزوده شده است.

اما با این حال رئیس‌جمهور پایش را در یک کفش کرده و سه بار، در دیدار با مردم استان یزد، در دیدار رمضانی با مقام معظم رهبری و ضیافت افطار با فعالان اقتصادی خبر خوش ایجاد بیش از یک میلیون شغل در دولت یازدهم را اعلام کرده است که اصلا با واقعیات و گزارش مرکز آمار هم‌خوانی ندارد.

بعید است که رئیس‌جمهور به خواب رفته باشد و اختلاف آماری زیاد بین گزارش‌ها و حرف‌های خود را ندیده باشد. البته شاید این ادعاهای روحانی برای سرگرم‌نمودن موقت رسانه‌ها و افکار عمومی صورت می‌گیرد، اما وی باید بداند که مردم، همه‌ی ادعاهایش را با واقعیات زندگی و سایز سفره‌ی خود مقایسه می‌کنند. مردم هنوز شعار انتخاباتی روحانی را فراموش نکرده‌اند که گفته بود ملاک من برای تورم، جیب مردم است نه آمارهای اقتصادی!

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا