نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» مطرح کرد؛

اردوغان در حال تشکیل اسلام رادیکالی در ترکیه است/ ارتش بزرگترین رقیب سیاسی حزب عدالت و توسعه

بصیر، پس از کودتای نافرجام ترکیه سوال‌های زیادی در مورد آینده این کشور بوجود آمد که با پاسخ قاطع از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روبرو شد: سرکوب مخالفان.

نشریه نشنال اینترست در این رابطه می‌‌نویسد: ‌در کمتر از یک هفته حدود ۷۰ هزار تن از کارکنان دولتی اخراج شدند که در میان آن ها افسران پلیس، قضات نظامی و حتی معلمان مدرسه‌ها نیز به چشم می‌خورند. در ۲۱ جولای، اردوغان سه ماه وضعیت اضطراری در ترکیه اعلام کرد؛ در این وضعیت اردوغان می‌تواند به راحتی و با عبور از پیش‌نویس‌های قانونی پارلمان، آزادی را از مردم سلب کند.

این نشریه آمریکایی در ادامه با انتقاد از سرکوب‌گری اردوغان می‌نویسد: واکنش سریع اردوغان به این کودتا شک ها را زیاد کرده است. به طوری که اندکی پس از شروع سرکوبگری، اوری فرایدمن از اندیشکده آتلانتیک در یادداشتی این حجم از دستگیری‌ها را فراتر از پاسخ اردوغان به کودتاچیان خواند. فرایدمن در این یادداشت نوشت: شما نمی توانید در یک روز ده‌ها هزار تن را از کارهای دولتی اخراج کنید؛ مگر اینکه قبلا آن‌ها را هدف قرار داده باشید!

پس از کودتاهای دهه های گذشته در کشور ترکیه، با تغییر در قانون اساسی این کشور، ارتش و دادگاه‌ها حافظان سکولاریسم ترکیه شدند. در همین حال باید گفت که دولت عدالت و توسعه اردوغان وابسته با اسلام‌گرایی و اجرای محافظه‌کارانه از اسلام است. از سویی نیز در سال ۱۹۹۷ اولین نخست وزیر اسلام‌گرای ترکیه توسط ارتش مجبور به کناره‌گیری شد.

بنابراین، اینگونه نتیجه‌گیری می شود که اردوغان از کودتای نافرجام بیشترین سوء استفاده را می‌کند تا بزرگترین رقیب خود در عرصه سیاسی را که «ارتش» است، شکست دهد.

نشنال اینترست در پایان می‌نویسد: تمام این رویدادها می تواند به خطری جدی برای خاورمیانه و غرب تبدیل شود. ترکیه در همسایگی کشورهایی است که ناآرامی های زیادی دارد و به تازگی این وضعیت به داخل خاک ترکیه نیز کشیده شده است. به عنوان نمونه می توان به حملات چند ماه اخیر در این کشور، از جمله حمله به فرودگاه آتاتورک استامبول در ماه گذشته اشاره کرد. ترکیه همچنین متهم به این است که به شاهراه اصلی ورود تروریست‌ها به سوریه تبدیل شده است، به طوری که ناظران بین‌الملل، ترکیه و سوریه را به پاکستان برای افغانستان تشبیه کرده‌اند. اگر اسلام رادیکالی در ترکیه و زیر سایه اردوغان رشد پیدا کند، عواقب فاجعه برانگیزی نه تنها برای ترکیه بلکه برای تمام منطقه خواهد داشت.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا