گزارشی از آخرین وضعیت شرکت پدیده؛

از ممنوع الخروجی تا بازداشت «محسن پهلوان»/ کلاهبرداری و اخلال در نظم اقتصادی از جرایم مدیر عامل سابق پدیده است

بصیر، شرکت پدیده از چند سال گذشته با هدف ساخت مجتمع رفاهی، تفریحی و گردشگری کار خود را در مشهد آغاز کرد.

تبلیغات گسترده و واهی مدیر عامل سابق شرکت پدیده، محسن پهلوان موجب شد که خرید سهام این شرکت در کل کشور رواج یابد، شعار این مجموعه سود چند برابر از خرید هر سهام و قابل برگشت بودن اصل سرمایه بود.

با گذر زمان و آگاهی مردم از تبلیغات سوء در این شرکت، فریب آشکار شد؛ در این شرایط با توجه به اعلام ورشکستگی این مجموعه، علاوه بر اینکه اصل سرمایه مردم به آن‌ها بازگردانده نمی‌شد، سهام‌ها نیز غیر قابل ارزش شد.

بسیاری از مردم در طول چند سال اخیر با تجمع در مقابل استانداری و فرمانداری از مسئولین استانی خواستار پی‌گیری این جریان شدند؛ بسیاری از همشهریان که به امید کسب سود بخشی از سرمایه زندگی خود را در این شرکت سرمایه گذاری کرد بودند، با شرایط سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کردند.

دستگاه قضا از نخستین روز‌های شکل گیری این شرکت تا زمانی که پرونده اقتصادی آن با مشکل جدی رو‌به‌رو شد، با پی‌گیری امور در صدد برخود قاطع با متخلفان بود؛ دستگاه قضا وظیفه ذاتی خود را برخود با عامل و یا عاملان جرم در مورد شرکت پدیده می‌دانست و در همان ابتدا با ممنوع الخروج کردن افرادی همچون مدیر عامل سابق شرکت پدیده، درصدد صیانت از اموال مردم برآمد.

در مرحله نخست از برخورد با جرایمی که در شرکت پدیده رخ داده بود، سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی نقش مثبت و اثر گذاری در ایجاد ستاد «تدبیر» ایفا کردند و به وسیله این ستاد اقدامات خوبی در جهت برون رفت از مشکلات صورت گرفت.

در مرحله دوم از برخورد با جرایم این شرکت، دستگاه قضا تعقیب و مجازات مجرمان را پی گرفت تا نقش مدعی العمومی خود را نسبت به افراد فریب خورده‌ای که در بمباران تبلیغاتی قرار گرفته بودند را ایفا کند.

به خواست دادسرای مشهد، بخشنامه‌ای از سوی حجت الاسلام لاریجانی، رئیس قوه  قضاییه و حمایت‌های حجت الاسلام مظفری، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی صادر شد تا همه ادعاها و مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی از شرکت پدیده با نظر دادستانی مشهد مورد رسیدگی قرار گیرد.

این امر بدان جهت بود که برخی قصد داشتند طلبکاری خود را با ضبط بخشی از اموال شرکت پدیده تصویه کنند، در این صورت همه منابع مالی این شرکت از میان می‌رفت و افرادی که سرمایه‌شان در این شرکت خرد بود، متضرر می‌شدند.

اولویت اصلی دادسرای مشهد حفظ و صیانت از اموال موجود در این شرکت بود تا افراد با نفوذ و یا وابسته به برخی از سیاستمداران نتوانند اموال مردم را به یغما ببرند.

تغییر هیات مدیره پدیده از جمله اقداماتی بود که دستگاه قضا انجام داد، هدف از این اقدام به سرانجام رسیدن پروژه اقتصادی و جلوگیری از تضرر مالی هرچه بیشتر مردم بود.

در اولین اقدام دادستانی مشهد، دستوری مبنی بر ممنوعیت تبلیغات و خرید و فروش غیر قانونی سهام پدیده صادر شد و در پی آن، مدیر عامل سابق شرکت پدیده به چندین جرم از جمله کلاهبرداری و اخلال در نظم اقتصادی توسط قاضی پرونده با صدور قرار قانونی، روز گذشته بازداشت و روانه زندان شد.

بنا به گفته قاضی غلامعلی صادقی دادستان مشهد، با همه کسانی که به نوعی در بروز این مشکلات و جرایم نقش داشتند چه به عنوان مباشر و یا به عنوان معاون برخورد قضایی صورت می گیرد تا افراد دیگری جرأت نکنند فضای اقتصاد و اشتغال سالم در جامعه را آلوده کنند و نباید اجازه بدهیم افرادی با نام «اقتصاد و اشتغال» نظام اقتصادی کشور را تهدید کنند چرا که برخورد نکردن با مجرمان و متخلفان فضای کسب و کار و حوزه سرمایه گذاری در اقتصاد را نامطمئن می‌کند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا