بررسی سخنان روحانی در مصاحبه تلویزیونی؛

کلید شکسته قفل کارخانه ها را باز نمی کند/ آدرس غلط دولت برای معرفی وضعیت صنعت

بصیر، شواهد موجود در کشور نشان می دهد که واحد های صنعتی  حال و روز خوشی ندارد. اخبار نگران کننده در این حوزه به وفور شنیده می شود و انتشار خبر از تعطیلی واحد های صنعتی به کار روزمره رسانه ها تبدیل شده است.

اما آنچه که حسن روحانی در مصاحبه تلویزیونی ۱۲ مرداد ماه خود مطرح کرد به نظر می رسد شباهتی به وضعیت موجود ندارد.

روحانی گفت: ما در طول ۴ ماه گذشته رشد مصرف برقمان در بخش صنعتی بیشتر از ۴ ماه سال گذشته است. همیشه مصرف برق در بخش صنعتی یک علامتی برای ما به شمار می‌رود از جمله در بخش صنعتی ، کشاورزی و … نشان می‌دهد که این بخش‌ها و واحدهای تولیدی فعالترند و به نسبتی که رشد برق داشتیم باید به رشد اقتصادی هم برسیم. در این سه چهار ماه اخیر ۴٫۲ رشد مصرف برق در صنعت داشتیم و این یک علامت اولیه است مبنی بر اینکه امسال در حرکت به سمت توسعه هستیم.

آنچه که روحانی به آن برای افزایش فعالیت واحد های تولیدی استناد کرده، رشد مصرف برق است اما یک بررسی ساده نشان می دهد که عوامل دیگری نیز می تواند در این افزایش مصرف برق تاثیر گذار باشد.

بدون شک کمتر کسی است که از این مساله اطلاع نداشته باشد که افزایش مصرف برق می تواند دلایل متعددی از فرسودگی دستگاه ها تا عدم مدیریت صحیح انرژی نیز داشته باشد.

فرسودگی صنایع

فرسودگی دستگاه های واحد های صنعتی یکی از آسیب های موجود در بخش صنعت کشور محسوب می شود. این معضل به گونه ای است که بسیاری از شهرک های صنعتی با آن دست به گریبان هستند.

فرسودگی دستگاه ها باعث کاهش تولید می شود که این امر باعث می شود تا مدیران اندک واحدهای صنعتی فعال از انرژی بیشتری برای فعال کردن دستگاه ها برای جبران عقب ماندگی تولید استفاده کنند.

عدم رعایت الگوی مصرف

بنا بر تاکید کارشناسان بی توجهی به مدیریت صحیح انرژی یکی دیگر از مواردی که بخش صنعت با آن ها روبروست.

عدم مدیریت صحیح انرژی باعث می شود که برق مصرفی کارخانه بیش از مقدار مورد نیاز تولید باشد که این در سطح کشور رقم بالایی را به وجود خواهد آورد.

آمار عینی و قابل مشاهده تعطیلی کارخانه ها

هر چند که روحانی در خصوص رونق صنعت کشور صحبت کرد اما شواهد نشان دهنده تعطیلی واحد های صنعتی است.

روز گذشته بود که خبر تعطیلی یک واحد صنعتی پر سابقه دیگر نیز چشمان نگران مردم را نسبت به وضعیت صنعت نگران تر کرد. بر همین اساس کارخانه ایرانیت که عمری ۶۰ساله در تولید مصالح ساختمانی دارد، به‌دلیل بدهی مالی و سوء مدیریت تعطیل شده است.

این کارخانه در سال ۱۳۳۵ با یک خط تولید لوله ۳متری و ورق ۵/۵ موج  و مصالح بتونی سبک آزبست و سیمانی فعالیت خود را آغاز کرد و پس از تأسیس کارخانه دوم در اصفهان در سال ۵۴، در دهه ۷۰ به اوج شکوفایی خود در این صنعت رسید به‌نحوی که جزو ۱۰۰ شرکت برتر بورس شد. اما در اواسط دهه ۸۰ این صنعت به‌دلیل استفاده از آزبست به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه برای تولیدات خود که مصرف آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی به‌تدریج حذف شده بود با مشکل جدی جهت ادامه فعالیت روبه‌رو شد.

به گفته کارگران این کارخانه، ایرانیت از دی ماه سال گذشته عملاً تولید ناچیز خود را متوقف کرده و این امر نارضایتی کارگران را به وجود آورده است.

این خبر در حالی منتشر شد که پیش از این خبر تعطیلی کارخانه با سابقه ارج و برخی دیگر از کارخانه ها در رسانه ها منتشر شده بود.

همانطور که از شواهد مشخص است صنعت حال و روز خوبی ندارد و با توجه به این مسئله به نظر می رسد منابع آماری ارائه شده به رئیس دولت یازدهم به درستی به وظایف خود عمل نکرده اند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا