اسطوره‌ای که با آخرین گل خود تیم سابقش را حذف کرد

بصیرنیوز،دنیس لاو بدون شک در نیمه دوم دهه هفتاد میلادی یکی از ستاره های فوتبال اروپا بود. او بهترین دوران ورزشی‌اش را در منچستریونایتد سپری کرد. در آن زمان در کنار بابی چارلتون و جورج بست، خط حمله طلایی یونایتد را تشکیل می دادند.

لاو در اسکاتلند متولد شد. در ۱۷ سالگی فوتبال حرفه ای را در تیم هادرزفیلد شروع کرد. مهاجم اسکاتلندی در این سن، خیلی لاغر بود و در ابتدا کسی او را باور نداشت اما خیلی زود خود را به همه ثابت و یک سال بعد نیز به تیم ملی راه پیدا کرد.
در نخستین بازی‌اش برابر ولز، در کاردیف گلزنی کرد. سپس با ۵۵ هزار پوند به منچسترسیتی پیوست و رکورد نقل و انتقالات را در بریتانیا شکست. باشگاه سیتی در این رابطه ضرر نکرد چون یک سال بعد لاو با قراردادی به ارزش ۱۱۰ هزار پوند به تورینو فروخت.
لاو اما مانند همه بریتانیایی‌ها، خیلی زود از کالچو خسته شد و به لیگ انگلیس بازگشت. منچستریونایتد در سال ۱۹۶۲ برای انتقال این بازیکن ۱۱۵ هزار پوند هزینه کرد.

این بازیکن اسکاتلندی در یونایتد با حضور بست و چارلتون و دیگر بزرگان یونایتد، بهترین دوران خود را سپری کرد. به همراه شیاطین سرخ در سال ۱۹۶۸ جام قهرمانان اروپا را فتح کرد. البته در دیدار نهایی به علت آسیب دیدگی زانو حضور نداشت.

پیش از این در سال ۱۹۶۳ عضو تیم منتخب جهان شد و برابر انگلیس بازی کرد. بازیکنانی همچون کوپا، دی‌استفانو، اوزه‌بیو و خنتو در تیم منتخب بازی می کردند.
لاو در سال ۱۹۶۴، توپ طلا را هم کسب کرد. او برای تیم ملی کشورش گل های زیادی به ثمر رساند، در میان هواداران یونایتد محبوبیت خاصی پیدا کرد و طرفداران  لقب The king  را به او دادند. این لقب به خاطر بازی های فوق العاده و گل هایی فراوانی که به ثمر رساند، برازنده‌اش بود.

در آخرین بازی باشگاهی‌ لاو، اتفاقی ناراحت کننده برای او رخ داد. زمانی که ۳۳ ساله بود، باشگاه یونایتد قراردادش را تمدید نکرد و به صورت بازیکن آزاد به سیتی رفت. آخرین گل او در دومین سال حضورش در سیتی، برخلاف میلش به ثمر رسید. این اتفاق در هفته آخر لیگ انگلیس در دربی شهر منچستر رخ داد. یونایتد در آن زمان افت کرده بود و به شدت خطر سقوط را احساس می کرد. دیدار برابر سیتی برای این تیم حیاتی بود.

بازی در لحظات پایانی، پر از استرس دنبال می شد که لاو با یک ضربه دروازه یونایتد را باز کرد و  بازی یک بر صفر شد. لاو پس از گل ایستاد و خوشحالی نکرد. سپس درخواست تعویض داد و از بازی خارج شد. آخرین گل دوران ورزشی لاو، این‌چنین به ثمر رسید. این دیدار در نهایت یک بر صفر با تک گل مهاجم اسکاتلندی پایان یافت.
حتی اگر این بازی با تساوی به پایان می رسید، بازهم یونایتد با توجه پیروزی بیرمنگام سقوط می کرد. یعنی گل لاو باعث سقوط یونایتد نشد اما او هنگامی که دروازه‌ حریف را باز کرد، از این موضوع خبر نداشت و نتوانست ناراحتی خود را نشان ندهد.

لاو پیش از بازنشستگی، یک بازی برای تیم ملی کشورش انجام داد در مجموع ۵۸۵ بازی ملی  ۳۰۰ گل به ثمر رساند. البته لاو دوست داشت تعداد گل‌هایش ۲۹۹ بماند./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا