راهپیمایی اربعین نماد وحدت

جنگ افروزی اردوغان مانع حضور شیعیان ترکیه در اربعین می شود!

بصیر، گرامی داشتن انقلاب و آرمان امام حسین(ع) مرز و جغرافیا نمی شناسد. در این سبک و مرام، سیاه و یا سفید بودن، فقیر و یا غنی بودن مهم نیست. مهم سپردن دل در گروه محبت اهل بیت(ع) است. شیعیان و کسانی که اهل فکر و اندیشه آزاد هستند، در اقصی نقاط جهان از آسیا گرفته تا قاره سیاه افریقا از قلب اروپا گرفته تا دورترین نقطه قاره امریکا در ماه محرم و صفر یاد و خاطره ایثار و فداکارهای امام حسین(ع) و یاران باوفایش را گرامی می دارند.

در این میان چند سالی است که راهپیمایی باشکوه اربعین تبدیل به نماد بزرگی از وحدت و یک دلی جهان تشیع شده است و عملا توطئه ها و دشمنی ها علیه شیعیان را تبدیل به فرصتی مهم برای ترویج مکتب و آرمان های اسلام ناب محمدی کرده است. در این مراسم باشکوه شیعیان از اقصی نقاط جهان حضور پیدا می کنند که در این میان حضور شیعیان ترکیه(اعم از امامی و علوی) در اربعین امسال از چند بعد دارای اهمیت است به گونه ای که نگرانی دولت مرکزی ترکیه از فروپاشی گروه تکفیری داعش در عراق(مرکزعتبات و عالیات جهان تشیع) و به همان خاطر استقرارهای نیروهای ترکیه در شمال عراق که با مخالفت دولت و مردم عراق مواجه شده و نیز تنش های دیپلماتیک بین مقامات ترکیه و عراق و… بر حضور شیعیان ترکیه در اربعین در سرزمین  عراق سایه انداخته است.

اگر چه این قضایا در نوع خود مهم است، ولی نگاهی به حوادث جاری نشان داد که شیعیان و علویان ترکیه در ماه محرم امسال،مراسم های دینی خود را با شکوهی هر چه تمامتر انجام دادند و از سوی گزارش های رسانه ترکی زبان نشان می دهد که مشتاقان اباعبدالله الحسین از شهرهای مختلف ترکیه، امسال نیز عازم راهپیمایی باشکوه اربعین شدند.

ادیان در ترکیه:

ترکیه  (Türkiye) با نام رسمی جمهوری ترکیه، در جنوب شرقی اروپا و شمال غربی آسیا واقع شده است. این کشور دارای دو همسایه اروپائی و شش همسایه آسیایی است و با ایران حدود ۴۵۴ کیلومتر مرز مشترک دارد.بر اساس تدوین اولین قانون اساسی این کشور در سال ۱۹۲۴، دین اسلام به عنوان دین رسمی این کشور تعیین شد؛ لیکن بدنبال اصلاحات انجام شده درسال ۱۹۲۸، این بخش از قانون اساسی ترکیه حذف گردید و در حال حاضر ترکیه با نزدیک به ۹۸% مسلمان، کشوری لائیک شناخته می‌شود. از جمعیت این کشور تنها ۲ درصد را مسیحیان، یهودیان و پیروان دیگر ادیان تشکیل می‌دهند. مسلمانان ترکیه بیشتر پیرو مذاهب اهل سنت هستند که از میان آنها حنفی‌ها بزرگترین گروه به‌شمار می‌آیند که عمدتاً در مرکز و غرب ترکیه ساکن هستندشافعی‌هابا جمعیتی کمتر در مناطق شرقی ترکیه مستقرند و اکثرا کرد هستند. شمار پیروان مذاهب دیگرِ اهل سنت بسیار کم است.

شیعیان ترکیه(Türkiye Şiirleri)

بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، این کشور بیش از ۲۵ میلیون شیعه و علوی دارد که غالبا در استانهای مرکزی و مناطق شرقی این کشور و همچنین استان قارص زندگی می‌کنند. از اینرو شهرهای مانند؛ قارص و ایغدر ،آنکارا و ازمیر و…از کانون های اصلی پراکندگی شیعه در ترکیه است.بر اساس آمارها، در شهر استانبول نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر شیعه زندگی می کنند که عموما در منطقه حاکلالی متمرکز هستند شیعیان این شهر بیشتر مهاجرانی هستند که از شرق ترکیه به خصوص منطقه اغدیر و قارص به استامبول آمده اند، گروه زینبیه نام شمار فراوانی شیعه است که درحاکلالی استقرار یافته اند. در این بین، شهر اغدیر بزرگترین مرکز شیعه می باشد که در شرق ترکیه قرار دارد با جمهوری اسلامی ایران، نخجوان و ارمنستان همسایه است.اکثر ساکنان این شهر یعنی ۶۰%آن شیعه آذری زبان هستند.

محرم در ترکیه

با وجود پافشاری غرب برای ترویج فساد در ترکیه، مسلمانان این کشور مشتاقانه در مراسم دینی خود شرکت می کنند و مراسم های محرم آنها به شدت متاثر از سبک عزاداری های ایران و جمهوری آذربایجان است و جالب است که اشاره کنیم معمولا در مراسم های تاسوعا و عاشورا از خطبای معروف و مداح های مشهور ایران و اذربایجان نیز دعوت می کنند و حضور ایرانی ها را در جمع خود با گرمی گرامی می دارند.در محرم امسال نیز به مانند سالهای گذشته مراسم با شکوهی از سوی انجمن شیعیان ترکیه، در منطقه شیعه نشین حالکالی استانبول با حضور  برخی از شخصیت های داخلی و خارجی و از جمله مسئولانی از جمهوری اسلامی ایرانی برگزار شد. شهرهای کارز و ایگدیر در شمال شرقی این کشور و نیز چند شهرستان دیگر همواره در ایام محرم پذیرایی مشتاقان عبدالله الحسین (ع) است.

همچنین برخی از موسسات و مراکز علمی و فرهنگی شیعیان ترکیه نظیر؛  انجمن تایدر (TAYDER) انجمن تحقیقات و همیاری اجتماعی، گروه کوثر ،مؤسسه آل البیت در استانبول، گروه زینبیه، انتشارات آل بیت ترکیه و… در راستای ترویج فرهنگ و معارف شیعه در ترکیه فعالیت می کنند که در این ایام فعالیت آنها بیش از زمان های دیگر می باشد.

مراسم های مربوط به تاسوعا و عاشورا  در ترکیه توسط شبکه اسلامی zeynebiye tv و نیز شبکه اون دورد ترکیه– on۴ tv و کانال محراب  پوشش داده می شود.

Camiamızın Spor alanındaki temsilcisi İfa Spor’un yarın sahasında oyanacağı maçın matem günlerine denk gelmesi sebebiyle tribünler açık hava Hüseyniyesine çevrilecek,stad YA HÜSEYN sesleriyle inleyecek.

استفاده شیعیان ترکیه از نمادهای دینی چون پرچم های یا حسین در تماشای مسابقه فوتبال در استانبول

حضور شیعیان ترکیه در راهپیمایی اربعین

امروز دیگر حضور در راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعین تبدیل به یکی از نمادهای مکتب تشیع در جهان گردیده است و همه شیعیان تلاش می کنند خود را به این مراسم باشکوه برسانند. تصاویر گرفته شده از این راهپیمایی نشان می دهد که کهولت سن و یا دوری راه و مشقت های آن مانعی جدی در این راه نیست. مشاهدات عینی و گزارش های رسانه های تصویری نشان می دهد که شیعیان امامی و علوی ترکیه نیز پا به پای دیگر براداران شیعی و اهل سنت خود در این مراسم شرکت می کنند.

از جمله اشعاری که شیعیان ترکیه با فرا رسیدن اربعین در مراسم خود زمزمه می کنند و معمولا ورد زبان زائرین  ترکیه ای عتبات عالیات در اربعین نیز هست این  ابیات می باشد که:

اربعین آمد و دردهای ما تازه شد

 ناله های زینب قلب ما را خون خواهد کرد

ما در طرف هاشمی هستیم نه طرف اموی

ما در طرف محمد هستیم

در طرف ابوسفیان نیستیم

ما در طرف علی هستیم

 در طرف معاویه نیستیم

ما در طرف حسین هستیم

در طرف یزید نیستیم

مراسم های اربعین در ترکیه و نیز حضور شیعیان ترکیه در راهپیمایی عظیم شیعیان در عراق توسط شبکه های  zeynebiye tv و نیز شبکه اون دورد ترکیه– on۴ tv و کانال محراب  و نیز برخی رادیوهای اسلامی و غیر اسلامی ترکیه پوشش داده می شود.

پی نوشت ها:

siirevim.com/siir/konu

bilgilersitesi.com/kisa

webokur.net/forum

tr.wikipedia.org/wiki/Alevi_nüfusu

tr.wikipedia.org

http://sahipkiran.org/2013

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا