این باورهای اشتباه را درباره برنامه غذایی دیابتی‎ها باور نکنید

بصیرنیوز،کاهش وزن با داشتن دیابت می تواند بسیار دشوار باشد البته با اعتقاد داشتن به برخی باورهای غلط ممکن است اوضاع بدتر هم شود. در این مقاله می خواهیم شایع ترین باورهای اشتباه درباره دیابت و برنامه غذایی را به شما معرفی کنیم.

باور اشتباه: دسر از منو خارج است

حقیقت این است تا زمانی که روی کالری های دریافتی خود تمرکز داشته باشید در برنامه غذایی تان برای بسیاری از غذاها جا هست. محروم کردن خود از غذاهایی که به آنها علاقه دارید می تواند منجر به پرخوری و در نهایت دلسردی از رژیم گرفتن و کاهش وزن شود.

باور غلط: برای ایجاد تغییر باید کلی وزن کم کنید

هرچقدر بیشتر به وزن ایده آلتان نزدیک شوید بهتر است. اما تغییرات کوچک و پایدار در ابتدای یک برنامه کاهش وزن بیشترین تاثیر را روی سلامت شما دارند. تحقیقات نشان داده کاهش دو و نیم تا پنج کیلو وزن می تواند مقاومت به انسولین را تا حدی بهبود بخشد که برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بتوانند داروها را کنار بگذارند.

باور اشتباه: آنچه می خورید بیشتر از اندازه اش مهم است

هر دو مهم هستند اما تحقیقات جدید نشان داده اند مقدار کالری غذایتان بیشتر از نوع غذا مهم است. مثال: به نظر می رسد یک نان شیرینی از یک دونات سالم تر باشد. اما یک نان شیرینی متراکم کالری شش برش نان را دارد. تا وقتی چربی ای که از دیگر غذاها دریافت می کنید بالا نباشد، در این تقابل دونات برنده است.

باور اشتباه: اگر ورزش کنید می توانید هرچه دوست دارید بخورید

این کار بی فایده است. نمی توانید با یک روش، میزان کالری مصرفی خود را بالا ببرید و از راه دیگر بیشتر غذا بخورید. ورزش نمی تواند جواب زیاد غذا خوردن را بدهد و ممکن است با وجود اینکه زیاد تمرین می کنید باز هم وزنتان اضافه شود.

باور اشتباه: جا انداختن وعده ها باعث می شود سریع تر وزن کم کنید

در واقع تحقیقات نشان داده افرادی که صبحانه را جا می اندازند، از افرادی که صبحانه می خورند وزن بیشتری دارند. تحقیقی درسال ۲۰۱۴ روی ۴٫۱۱۶ کودک نشان داد صبحانه به ثابت نگه داشتن قند خون کمک می کند. اگر به دیابت مبتلا باشید مهم است که در طول روز به صورت مرتب وعده های کوچک استفاده کنید تا قند خونتان در طول روز ثابت بماند و احتمال هیپوگلیسمی کاهش پیدا کند.

باور اشتباه: نشاسته ها چاق کننده هستند

اگر در برابر انسولین مقاوم هستید، ممکن است بدنتان تبدیل کربوهیدرات ها به چربی را ساده تر از سوزاندنشان ببیند. اما در حقیقت کالری نشاسته ها ( و دیگر کربوهیدرات ها ) در هر گرم، کمتر از دیگر غذاها است. مشکل اصلی کالری ها هستند، بنابراین اگر غذایی نشاسته ای را پر از چربی کنید ( برای مثال خامه ترش و کره روی سیب زمینی پخته ) و یا کربوهیدرات ها را در وعده های بزرگ بخورید، مسلما بار کالری افزایش پیدا خواهد کرد.

باور اشتباه: هرگز فست فود نخور

هرگز نگو هرگز. اگر انتخاب هایتان خوب باشد فست فود هم می تواند در برنامه غذایی تان جا داشته باشد. بیشتر فست فود فروشی ها، سالاد های سالمی دارند که می توانید برای خود سفارش دهید. اگر بتوانید جایی را پیدا کنید که نانش سبوس دار باشد خیلی خوب است و همچنین بهتر است به جای همبرگر برای خود مرغ سفارش دهید. هر کاری که می کنید فقط به سمت چربی های اشباعی که داخل مایونزها است نروید و سیب زمینی سرخ کرده را هم در سایز کوچک سفارش دهید. به جای نوشیدنی های قندی نیز بهتر است آب، آیس تی یا نوشابه های رژیمی سفارش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا