بصیرنیوز گزارش می‌دهد:

خطر شبکه‌های اجتماعی تلگرام به مراتب بیشتر از اینترنت است

بصیر، ارتباط از طریق فضای مجازی در این سال‌ها میان نسل جوان جامعه رواج پیدا کرد و این شبکه‌های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی افراد فردی و اجتماعی را تحت کنترل خود در می‌آورد. در برخی موارد در شکل‌دهی به هویت نقش دارند و حتی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع را در تسلط خود قرار می‌دهند.
با توجه به نقش آنها در زندگی نمی‌توان آنها را دور از خود بدانیم و در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشه‌های بشری محسوب می شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود.
افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند.
کارشناس مسائل خانواده در گفت و گو با خبرنگار ما، درباره آسیب‌های فضای مجازی می‌گوید: جهانی شدن نظام آموزشی بحران‌های جدی را پیش‌رو دارد و با بهره‌گیری صحیح واستفاده بهینه از فناوری‌های جدید ارتباطی، نظیر اینترنت و ازطریق ایجاد جذابیت در مطالب و مواد آموزشی، توانایی تولید وبازتولید اطلاعات را می‌توان کسب کرد و از این طریق، نه تنها درمواجهه باراین فرایند رانده نشد، بلکه در تحولات جهانی نقش آفرینی کرد.
سهیلا حجازی، افزود: انتخاب درست و مناسب استفاده از رسانه و نوع محتوای قابل دریافت برای خانواده و به خصوص کودکان نقش بسیار موثری بر سلامت و امنیت اعضاء خانواده در اینترنت دارد.
حجازی، تصریح کرد: آشنایی با ابزارهای کنترل والدین و تنظیمات امنیتی تلفن همراه و رایانه نیز یکی از موضوعات مرتبط با سواد رسانه‌ای است که تاثیر بسیاری بر سلامت و امنیت خانواده در اینترنت دارد.
وی با بیان اینکه آن چه می‌تواند در اینترنت خطرناک تلقی شود را ارتباطی دانست که از طریق اتاق‌های گفتگو بین افراد برقرار می شود و گفت: در برخی موارد این ارتباط‌ها صدمات فراوانی به وجود می آورد و این اتاق‌های گفتگو که معمولا در آن‌ها امکان ارتباط بانام‌های جعلی ومجهول وجود دارد، می‌توانند زمینه‌های لازم را برای ایجاد برخی ازمفاسد اجتماعی به وجود آورند و تقریبأ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.
کارشناس مسائل اجتماعی، یادآور شد: به جرئت می توان گفت که خطر شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های موجود در پیام رسان‌های موبایل پایه مانند تلگرام به مراتب بیشتر از سایت‌های غیراخلاقی موجود در اینترنت است.
وی افزود: بی اطلاعی خانواده‌ها ازاین موضوع، خطرهایی را به آنان تحمیل می کند و نیز ازجمله چالش‌های اساسی گسترش فناوری ارتباطات درجهان، در کشورهای در حال توسعه، آسیب‌های فرهنگی واجتماعی است.
حجازی راه کار مقابله با آسیب‌های فضای مجاز را در فرهنگسازی دانش‌آموزان دانست و گفت: با توجه به اینکه بیشتر استفاده‌کنندگان از فضای مجازی نوجوانان و جوانان هستند، فرهنگ سازی برای کاهش پیامدهای آن ضروری است و لذا اطلاع رسانی، آموزش نحوه استفاده صحیح از این فناوری می تواند مؤثر باشد.
وی توصیه کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس برای آگاهی دادن به نوجوانان و جوانان در مورد مزایا و معایب فناوری‌های جدید و نحوه استفاده صحیح از آنها مفید است.
یک دانشجوی اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار ما، در باره نقش فضای مجازی در پیش‌برد فعالیت‌هایش، می‌گوید: فضای مجازی در برخی موارد ممکن است بسیار خطرناک باشد اما اگر در مسیر درست استفاده شود بسیار مفید است و در حال بسیاری از مشکلاتمان را حل می‌کند.
هادی صمیعی، افزود: باوجود اهمیت تلفن همراه در زندگی روزمره، تحقیقات اما استفاده بیش ازحد از تلفن همراه می تواند استرس زا باشد.
صمیعی، تصریح کرد: برخی از مردم به طرزی بی‌رویه ازآن استفاده می‌کنند و این امر زندگی شخصی آنها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
وی گفت: در حال حاضر تلگرام که وارد فضای مجازی شده برای برخی افراد که طرز استفاده از آن را به بی‌راهه و بسیار ناخوشایند کرده و در برخی موارد زندگی آنان را به تباهی کشاند.
این دانشجو، گفت: هر فضایی را با آموزش درست می‎توان در هدف و مقصد صحیح استفاده کاربردی را از آن برد.
به گزارش بصیر نیوز، ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده‌ها به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اولویت قرار دارد.
پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم است و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده‌ها، والدین باید تا حدودی به فناوری‌های روز دنیا آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنها است و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می‌شود.
چنانچه خانواده‌ها به شیوه‌های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام بسیاری از جرایم و ارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا