در پی هشدار پنتاگون و سرویس‌های اطلاعاتی

رویترز: کاخ سفید نسبت به «تروریستی» اعلام کردن سپاه مردد شده است

بصیر، خبرگزاری «رویترز» روز شنبه به نقل از منابع آگاه نوشته است که کاخ سفید نسبت به وارد کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی دچار تردید شده است.

مقام‌های مطلع به رویترز گفته‌اند که تردید کاخ سفید ناشی از هشدار مقامات دفاعی و اطلاعاتی آمریکا نسبت به تبعات این کار، نشات می‌گیرد.

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، گفته است: «اگر این کار را کنید، دیگر راهی برای مباحثه نخواهد بود و هر امکانی برای گفت‌وگو با ایرانی‌ها در مورد هر مسئله‌ای از بین می‌رود.»

منابع اروپایی می‌گویند شتاب اولیه‌ای که برای اجرایی کردن این طرح وجود داشت، در پی بحث‌های داخلی دولت در مورد تبعات این اقدام، کند شده است، چراکه تصور می‌شود ممکن است چنین اقدامی تلاش‌ها برای مبارزه با داعش را تحت تأثیر قرار داده، امکان بهبود روابط دیپلماتیک دو کشور را از میان برده و اجرای توافق هسته‌ای را هم پیچیده کند.

در صورتی که کاخ سفید نهایتا این طرح را اجرایی کند، واشنگتن سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی خوانده و مجموعه گسترده‌ای از تحریم‌های تازه را علیه شرکت‌ها و افراد ایرانی وضع می‌کند.

دولت «دونالد ترامپ» از چند هفته قبل در حال کار روی این طرح است و انتظار می‌رفت که در ماه جاری میلادی رسما اعلام شود، اما منابع آگاه که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گفته‌اند که هرچند این طرح هنوز در دست بررسی است، اما اگر قرار بر اجرای آن هم باشد، مشخص نیست این امر چه زمانی اتفاق بیافتد.

کاخ سفید درخواست رویترز برای اظهارنظر رسمی در مورد این گزارش را بی‌پاسخ گذاشته است. با وجود اینکه ایران همواره هرگونه ارتباط با گروه‌های تروریستی را رد کرده، واشنگتن از سال‌ها قبل ایران را در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار داده و به این بهانه تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

به نوشته رویترز، استعفای «مایکل فلین» از سمت مشاور ملی ترامپ هم یکی از دلایل کند شدن روند بررسی این طرح بوده است. فلین که این ماه به دلیل افشای ارتباطش با سفیر روسیه مجبور به استعفا شد، در رأس هرم مقامات ضدایرانی در دولت ترامپ قرار داشت و تدوین راهبردی برای مقابله با ایران هم بر عهده او بوده است.

با این وجود، حتی پیش از استعفای وی هم پنتاگون و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اروپا نسبت به وارد کردن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی هشدار داده بودند.

مقامات نظامی و دولتی آمریکایی و اروپایی به رویترز گفته‌اند که چنین اقدامی هم می‌تواند نبرد با داعش را مختل کند و هم به تشدید نبرد نیابتی در منطقه منجر می‌شود.

این مقامات همچنین هشدار داده‌اند که این طرح موجب تضعیف «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران و تقویت منتقدین وی می‌شود. این اقدام همچنین می‌تواند به بروز اختلاف میان آمریکا و اروپا در روند اجرای برجام منجر شود.

یک مقام امنیتی اروپایی به رویترز گفته که از همتای آمریکایی‌اش شنیده است که این طرح فعلا متوقف شده است.

 

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا