وقتی حیوانات نقش «فرزند خواندگی» را ایفا می‌کنند!

مجید ابهری همزیستی با حیوانات را، نوعی مهجوریت فرهنگی دانست و گفت: تهاجم فرهنگی و غرب زدگی جوانان ، مردم را به سمت و سوی سبک زندگی  اروپایی هدایت می کند.

وی افزود: کم رنگ شدن روابط عاطفی در زندگی شهری و تلقین احساس تنهایی بالاخص در سالمندان ، موجبات نگهداری حیوانات  در محیط خانوادگی را فراهم کرده است . این در حالی است که در چند سال اخیر ، بسیاری از مردم تحت تأثیر جو اجتماعی  حاکم بر کشورهای اروپایی و آمریکا ، تمایل بسیاری به نگهداری از حیوانات را از خود نشان داده اند.

روان شناس و آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان  كرد: بر اساس علم رفتارشناسی، برخی از افراد در جهت حفظ جایگاه تمدنی خود در بین افراد غرب زده و جلب توجه ، تظاهر و خودنمایی،  اقدام به نگهداری حیواناتی چون سگ ،سنجاب و غیره  می كنند.

وی عنوان كرد: احساس تنهایی و  كمبود عاطفی ، تمایل افراد را به نگهداری از حیوانات بیشتر كرده  و بر اثر ابراز محبت ، به نوعی احساس وابستگی بین حیوانات و صاحبان آنها به وجود آمده است.

ابهری  در ادامه گفت: غرب زدگی، تقلید رفتاری و از خود بیگانگی منجر به بروز بیماری حیوان بازی در برخی از افراد شده  و كاستی های روانی  و احقاق اهداف تجاری و كسب درآمد، تا جایی پیش رفته كه پای حیوانات وحشی چون خرس ، میمون ، مار و غیره را به خانه ها باز كرده است.

وی در خصوص جوانب نگهداری حیوانات بیان كرد:  در طول تاریخ حیواناتی چون اسب ، در  راستای خدمت  به انسان و انجام كارهای یدی  مورد استفاده قرار می گرفتند اما در عصر جدید همانند برخی حیوانات مانند طوطی و كاسكو ، جنبه تفریحی ،  به كاربرد آنها اضافه شده است با این وجود نمی توان از بروز بیماری ها غافل بود و باید رعایت نكات بهداشتی  بالاخص در مواجهه كودكان با حیوانات ، مورد توجه قرار گیرد.

روان شناس و آسیب شناس اجتماعی افزود:  بیماری  حیوان زیستی با دلسوزی و ترحم نسبت به حیوانات، تفاوت بسیاری دارد. غذا دادن و پناه به حیوانات در دین اسلام سفارش شده است. این در حالی است كه افراط و تفریط در نگهداری  جانوران و حیوانات نیز زیان آور، و بر خلاف مذهب و فرهنگ ما است.

وی اظهار داشت : زیاده روی در توجه و نگهداری از حیوانات در كشور ما تا حدی پیش رفته است كه  خانواده، حیوانات را  همچون فرزند خوانده خود تلقی كرده و زمینه بروز مشكلات روانی و رفتاری بسیاری را در بطن جامعه به وجود آورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا