انتخابات در ایران رقابتی است/آمریکا و انگلیس مانع دسترسی ایران به بازار جهانی

خبرنگار حوزه ایران روزنامه «گاردین» در یادداشتی که جمعه منتشر شد، تصریح کرد بر خلاف آنچه برخی گروه‌های خارج‌نشین از جمله گروهک تروریستی منافقین تبلیغ می‌کنند، انتخابات در ایران رقابتی است و از اهمیت بالایی برای مردم برخودار است.

«سعید کمالی دهقان» در ابتدا می‌نویسد لحن افرادی همچون «رضا پهلوی» فرزند شاه مخلوع که آشکارا از کشورهای خارجی برای «تغییر رژیم» در ایران درخواست کمک کرده، مشابه جمهوری‌خواهان جنگ طلب و سیاستمداران تندروی اسرائیلی است.

دهقان به گروهک تروریستی منافقین هم اشاره کرده است و با بیان اینکه این گروهک تا چند سال قبل در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا بود، نوشت: این سازمان «فرقه‌مانند» توانسته است با پرداخت پول به سیاستمداران آمریکایی، اهداف خود را پیش ببرد.

کمالی دهقان اذعان کرد منافقین به دلیل همکاری با رژیم عراق در جریان جنگ تحمیلی، به شدت در ایران منفورند و عربستان سعودی یکی از طرفداران و مدافعان این گروهک است.

خبرنگار گاردین با اشاره به اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که در کنایه‌ای به عربستان گفته بود در برخی کشورهای منطقه برگزاری انتخابات «یک رویا» است، به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اشاره کرد و نوشت: «تا چند هفته دیگر، ایرانی‌ها بار دیگر پای صندوق‌های رأی می‌روند تا دولت آینده را انتخاب کنند. گروه‌هایی همچون مجاهدین خلق انتخابات‌ ایران را بی‌حاصل به تصویر کشیده‌اند.

دهقان افزود: هرچند به دلیل حجم گزینش نامزدها، این انتخابات‌ از عادلانه بودن فاصله دارند، اما هنوز هم رقابتی هستند و رأی‌دهندگان آن‌ها را جدی می‌گیرند.»

گاردین به انتخابات سال ۱۳۹۲ اشاره کرد و نوشت: روحانی وعده توافق هسته‌ای را عملی کرد، اما «اگر او تا آن حد که انتظار می‌رفت در زمینه اقتصادی موفق نبوده، به دلیل این نیست که دولت او تلاش کافی برای تولید سرمایه نکرده، بلکه به دلیل آن است که غرب، به ویژه آمریکا وانگلیس، دسترسی مناسب به بازار جهانی را برای ایران فراهم نکرده‌اند.»

خبرنگار این روزنامه در نهایت با این ادعا که ایرانی‌ها دنبال «تغییرات تدریجی» هستند، مشارکت گسترده مردم ایران در انتخابات را «رد آن چیزی که پهلوی و (مریم) رجوی ارائه می‌کنند»، توصیف کرد./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا