بودجه بندی شخصی؛ راه رهایی از خرج های اضافی

“می‌خوام با مدیرتون صحبت کنم!” این جمله‌ای بود که مشتری عصبانی با صدای بسیار بلندی بر سر کارمند یکی از معروف‌ترین و بهترین رستوران‌های شهر فریاد زد.

 کارمند بیچاره که پس از چند دقیقه جر و بحث با مشتری خشمگین، دست و پای خود را گم کرده بود، با عجله به درون آشپزخانه فرار کرد تا مدیر رستوران را پیدا کند.در همین حین مشتری که کاملا برافروخته شده بود دلیل عصبانیت خود را با نشان دادن کره‌ محلی که بسیار خوب هم به نظر می‌رسید برای دیگر مشتریان توضیح‌ می داد. “آخه من چه جوری اینو جلوی ۱۵ نفر مهمانم بگذارم، این حتی برای ۵ نفر هم کافی نیست. هر چی می‌گم که کمه می‌گه به من گفتن که باید وزنش مشخص باشه.

” و در حالی که ظرف کره را به بقیه‌ مشتری‌ها نشان می‌داد پرسید: “اصلا به نظر شما این برای ۱۵ نفر کافیه؟”چند نفر حرف او را تایید کردند و بقیه هم به نظر می‌آمد که با او موافقند.

 در این زمان مدیر رستوران از داخل آشپزخانه وارد ماجرا شد و از مشتری پرسید که مشکل چیست و پس از شنیدن ماجرا کره را از مشتری گرفت و داخل یخچال گذاشت و ۱۵ عدد کره‌ پاستوریزه‌ بسته بندی شده‌ ۱۰ گرمی به جای آن به مشتری داد. مشتری که به نظر می‌آمد عصبانی‌تر شده است گفت کره‌ محلی می‌خواهد. مدیر رستوران کره‌ها را گرفت و بر روی ترازو گذاشت، کره‌های بسته بندی شده ۱۵۰ گرم بود، بعد ظرف کره‌ محلی را از داخل یخچال بیرون آورد و وزن کرد، وزن آن ۱۷۵ گرم بود، ظرف را به مشتری داد. نگاه خشمگینی به کارمند خود کرد و با لبخند به مشتری گفت که حتی مقداری از چیزی که باید تحویل داده می‌شده بیشتر است.

مشتری دوباره کره را به مدیر رستوران نشان داد و دوباره سوال خود را مبنی بر کم بودن این کره برای ۱۵ نفر تکرار کرد. مدیر رستوران که کلافه شده بود با این منطق که آیا ۱۵ بسته کره‌ ۱۰ گرمی که ۱۵۰ گرم می‌شود برای ۱۵ نفر کافی است اما ۱۷۵ گرم کره کم است از مشتری سوال پرسید …

 با بخش بندی همه چیز را کنترل کنید

در علم اقتصاد رفتاری موضوعی تحت عنوان Partitioning یا بخش‌بندی وجود دارد. این مفهوم بیان می‌کند که میزان مصرف چیزهای مختلف، از پول و سهام گرفته تا خورد و خوراک را، می‌توان با بخش‌بندی مناسب کنترل کرد یا حداقل بر روی آن اثر گذاشت.
تحقیقات بسیار زیادی بر روی تاثیر اندازه‌ ظرف غذا و قاشق بر روی مقدار مصرف انجام شده و همه‌ آن‌ها اثر مستقیم اندازه بر روی مصرف را نشان داده است.
به همین دلیل است که همیشه به مردم توصیه می‌شود که همه‌ پول و درآمد خود را در یک حساب نگه ندارند و تقسیم بندی‌هایی را هم از لحاظ زمان هزینه و هم از لحاظ نوع هزینه‌ای که می‌خواهند انجام دهند بر روی پول خود داشته باشند و آن را بخش‌بندی کنند.

مشکل پیش آمده در رستوران هم دقیقا همین مفهوم را نشان می‌داد. تقریبا از نظر همه‌ مردم بسته‌های کره‌ ۱۰ گرمی برای یک نفر کافی است اما شاید بسیاری نتوانند قبول کنند که ۱۵۰ گرم کره‌ بسته‌بندی نشده برای ۱۵ نفر کافی باشد.
 چگونه پس انداز کنیم؟
یکی از مهم‌ترین اشتباهات اقتصادی افراد در جامعه‌ ما عدم تخصیص بخشی از منبع درآمد به پس انداز است که این معضل می‌تواند ضرر غیر قابل جبرانی را برای آینده‌ افراد به وجود آورد، روش‌های مختلفی برای جلوگیری از بروز این مشکل وجود دارد، اما کاری که می‌تواند کمک شایانی به رفع این مشکل کند، استفاده از مفهوم بخش‌بندی در اقتصاد رفتاری است که در ادامه توضیحاتی برای اجرای این روش در دخل و خرج روزانه‌ شما ارائه شده است.
پس انداز دقیق با بخش بندی بودجه

یکی از موارد اقتصادی که استفاده‌ اصل بخش بندی در آن می تواند بسیار زیاد برایمان تاثیر گذار باشد، بحث چگونگی عملی کردن پس انداز و بهینه کردن خرج کردن پول هایمان است.

خیلی از ما در اول ماه که حقوقمان را دریافت کرده ایم یا هنگامی که پولی به دستمان رسیده است، شروع به خرید محصولات ضروری و یا غیر ضروریمان می کنیم، به رستوران های مختلف می رویم و بدون حساب، بخش زیادی از پولمان را صرف تفریح و هزینه هایی از این قبیل می‌کنیم.
 ۲۰ روز از ماه که می گذرد، نه تنها پولی برای پس انداز کنار نگذاشته ایم بلکه تمام درآمد ماهانه مان را هم خرج کرده‌ایم و بالاجبار باید بقیه ماه را با رعایت و صرفه جویی بیش از اندازه سپری کنیم. خیلی از ما مدت ها دنبال راه حل هایی بودیم که بتوانیم مخارج خود را کنترل و مقداری از پولمان را پس انداز کنیم. اکنون این راه حل ساده و کاربردی به کمک شما آمده است.
برای چند ماه اول فقط کافی است یک ورق کاغذ بردارید و درآمدها و هزینه‌های خود را در طول ماه فقط ثبت کنید. استفاده از نرم افزارهایی مانند اکسل و نرم‌افزارهای حسابداری هم گزینه‌ خوبی است اما حتی با نوشتن بر روی برگه‌ کاغذ هم می‌توان حساب و کتاب خود را مدیریت کرد.
بعد از گذشت چند ماه می‌توانید هزینه های ماهیانه را به چند دسته اصلی تقسیم کنید. اجاره‌ خانه و قبوض، هزینه های حمل و نقل، هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک، هزینه‌های ورزشی و تفریحی و پس انداز دسته‌هایی هستند که وجود آن‌ها الزامی است.
حال چگونه از این اطلاعات استفاده کنیم؟
با استفاده از اطلاعاتی که از خرج و مخارج خود جمع‌آوری کردید می‌توانید برای هزینه‌های مختلف خود بودجه بندی انجام دهید و بودجه‌ مربوط به هر یک از دسته‌ها را در حسابی جداگانه واریز کنید.
 به طور مثال اگر مخارجتان را به ۴ دسته اصلی تقسیم کرده اید، نیاز دارید ۴ حساب جداگانه برای خود داشته باشید. اینگونه شما برای هزینه‌های خود دو بار از بخش بندی استفاده کرده‌اید، هم هزینه‌های مختلف را از یکدیگر جدا کردید و هم حساب‌های مختلفی برای هر یک از آن‌ها اختصاص داده اید.
شاید از خودتان بپرسید که این کار چه فایده ای دارد؟ یکی از فایده های بخش بندی این است که باعث می شود ذهن برای استفاده از هر بخش توقف کند و دوباره تصمیم گیری کند. برای واضح تر شدن این مسئله فردی که پول هایش را بخش بندی کرده و در ۳ حساب مختلف گذاشته است در نظر بگیرید. فرض کنید پولی که برای خرید کنار گذاشته بود تمام شده و برای تهیه لباس مورد علاقه خود باید از حسابی که برای پس انداز باز کرده بود استفاده کند.

در این لحظه ذهن فرد متوقف می شود و مجبور می شود برای انجام دادن این کار از ابتدا تصمیم گیری کند  و همین به عقب برگشتن  می‌تواند باعث ایجاد احساس گناه شده و فرد را از خرج کردن ادامه پول منصرف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا