نکاتی درباره خلال سیب‌ زمینی‌های منجمد شده

مصرف‌کنندگان هنگام خرید محصول باید دقت کنند که خلال‌ها کاملا منجمد باشند. وجود برفک و دانه‌های ریز و پراکنده یخ روی محصول نشان‌دهنده نگهداری نامناسب خلال‌ها در برهه‌ای از زمان بوده که موجب خارج شدن از حالت انجماد و آب انداختن آنها شده است که چنین تغییر حالتی احتمال فسادپذیری و کپک زدگی محصول را بالا می‌برد.

لازم است بدانید هر ماده غذایی که حاوی روغن و چربی باشد مستعد جذب بوهای نامطبوع از محیط یخچال و فریزر یا از مواد غذایی دیگر است و چون خلال‌های منجمد سیب‌زمینی با روغن، نیمه‌سرخ شده‌اند برای جلوگیری از بوگرفتن آنها باید از مرغ و ماهی و گوشت جدا نگهداری شوند و در صورتی که بسته آن باز شود باید مابقی خلال‌ها در نایلون‌های زیپی یا انواعی که قابلیت گره خوردن دارند نگهداری شود.

برای ذوب‌کردن روغن‌ خلال‌ها هرگز از حرارت بالا استفاده نکنید زیرا دمای زیاد بلافاصله با سوزاندن روغن و بافت سطحی خلال‌ها موجب تشکیل ترکیبات سمی آکریلامیدی در محصول می‌شود. این ترکیبات بر عضو سم زدای بدن یعنی کبد تاثیر سوء گذاشته و ریسک ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

خلال‌های منجمد سیب‌ زمینی را می‌توان به دو روش سرخ کردن در روغن یا طبخ در فر تهیه کرد که روش دوم ارجحیت بیشتری دارد.

هرگز برای سرخ کردن خلال‌ها، از مابقی روغنی که قبلا در آن مرغ و کتلت و شنیتسل و ناگت طبخ شده، استفاده نکنید.

چون ترکیبات خارج شده از مواد گوشتی در تماس با روغن داغ دچار فعل و انفعالات ناسالمی می‌شوند که در صورت مجاورت با خلال‌های سیب‌زمینی که بافتی گیاهی و خشک دارند بسرعت جذب خلال‌ها شده و آنها را ناسالم می‌کند.

هنگام خرید سیب‌ زمینی سرخ شده از اغذیه فروشی‌ها به روغن مورد استفاده دقت کنید که مواد غذایی دیگری در آن سرخ نشده باشد. روغن سیب‌زمینی باید به رنگ روشن، کم‌غلظت و مطبوع باشد و آثاری از دود و ترکیبات سوخته به جای مانده از غذاهای سرخ شده و کف در آن دیده نشود.

اگر خلال سیب‌ زمینی‌ها بوی تند و طعم سوختگی و کهنگی روغن داشت، بدانید این فرآورده به روش صحیحی سرخ نشده است و به دلیل استفاده از حرارت بالا هنگام سرخ شدن خلال‌ها، روغن سوخته و میزان پراکسید آن که ترکیبی سمی و سرطانزاست بالا رفته است. پس بی‌خیال خوردن آن شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا