دارایی‌های سهام عدالت که در دولت روحانی آب رفت

برخورد دولت با نحوه آزادسازی سهام عدالت و نحوه مالکیت آن در سال‌های گذشته بسیار قابل تأمل بوده و سئوالات بسیاری را در ذهن مردم ایجاد کرده است.

دولت در سال‌های گذشته سعی کرد تا با مصوبه‌های پیاپی ارزش دارایی‌های سهام عدالت را کمتر کند تا مالکیت شرکت‌های بزرگ را همچنان در دست خود بگیرد.

در اسفندماه سال ۸۸ در راستای اجرای فصل ششم قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مطابق با آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت مصوب ۲۹ فروردین سال ۸۸، شورای عالی سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی قرارداد فروش سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی فی‌مابین سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی امضاء شد.

همچنین متمم این قرارداد نیز در خردادماه سال ۸۹ به امضاء طرفین قرارداد رسید که مطابق با این قرارداد و همچنین متمم آن پورتفوی مرکب از ۵۶ شرکت بورسی و غیربورسی به بحث سهام عدالت تخصیص داده شد.

مطابق با قرارداد مذکور و متمم آن (که با شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران منعقد شد) بهای تمام شده پرتفوی بورسی به ارزش ۱۹ هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال و نیز بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی ۱۴ هزار و ۸۰۳ میلیارد ریال بوده و لذا ارزش کل پرتفوی بورسی و غیر بورسی در تاریخ انعقاد قرارداد ۳۴ هزار و ۱۶ میلیارد ریال بوده است.

با احتساب سهم ۱۰ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران از پورتفوی سهام عدالت می‌توان گفت بهای تمام شده پورتفوی بورسی سهام عدالت حدوداً ۱۹۰ هزار میلیارد ریال و بهای تمام شده پورتفوی غیربورسی سهام عدالت ۱۴۱ هزار میلیارد ریال بوده است و ارزش کل پورتفوی بورسی و غیر بورسی سهام عدالت نزدیک به ۳۴۰ هزار میلیارد ریال در تاریخ انعقاد قرارداد و متمم آن بوده است.

در فروردین سال ۹۴ مطابق با تصویب نامه هیأت وزیران، ۴۰ درصد سهام شرکت‌های پایانه مواد نفتی ایران (پایانه‌های صادراتی مواد نفتی ایران) و ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به بهای تمام شده بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد و ۴۰ درصد از هلدینگ ۳۰ شرکت گاز استانی و ۲ شرکت بازرگانی گاز و شرکت گاز خودرو به بهای تمام شده ۶۰ هزار میلیارد ریال از طرح توزیع سهام عدالت حذف شدند.

طبق اسنادی که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فارس هست، در اسفندماه سال ۹۵ مطابق با مصوبه شماره ۱۵۰۸۹۷ مورخ یک اسفندماه سال ۹۵ هیأت وزیران ۲۰ درصد سهام پالایشگاه نفت بندرعباس به بهای تمام شده ۲ هزار و ۷۸۳ میلیارد ریال و ارزش روز ۵ هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال، ۲۰ درصد پالایشگاه نفت اصفهان به بهای تمام شده ۴ هزار و ۶۹۲ میلیارد ریال و ارزش روز ۶ هزار و ۲۳۲ میلیون ریال، ۲۰ درصد پالایش نفت شیراز به بهای تمام شده ۴۳۶ میلیارد ریال و ارزش روز یک هزار و ۱۵۹ میلیارد ریال، ۲۰ درصد پالایش نفت لاوان به بهای تمام شده ۶۱۶ میلیارد و ۳۴۹ میلیون ریال و ارزش روز یک هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال، ۲۰ درصد پالایش نفت تبریز به بهای تمام شده ۵۴۵ میلیارد ریال و ارزش روز یک هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال و ۲۰ درصد پالایش نفت کرمانشاه به بهای تمام شده ۲ هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال از پورتفوی سهام عدالت حذف شدند.

جمع ارزش آن به بهای تمام شده ۱۲ هزار و ۷۸۸ میلیارد و ۶۶۱ میلیون ریال و ارزش روز ۲۲ هزار و ۶۲ میلیارد و ۷۵۷ میلیون ریال است اما در ازای آن تنها ۳۹۶ میلیارد و ۱۸۹ میلیون ریال به پورتفوی سهام عدالت افزوده شد.

در نهایت دارایی بورسی سهام عدالت به بهای تمام شده ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و پورتفوی غیر بورسی سهام عدالت به بهای تمام شده ۱۶۰ هزار میلیارد ریال و ارزش کل پورتفوی بورسی و غیر بورسی این سهام نزدیک به ۳۴۰ هزار میلیارد ریال شد.

از آنجایی که ۴۹ میلیون نفر تاکنون مشمول طرح سهام عدالت شده‌اند و با توجه به اینکه بابت هر مشمول مبلغ ۱۰ میلیون ریال سهام تخصیص داده شده است، باید سازمان خصوصی‌سازی سهامی به ارزش ۴۹۰ هزار میلیارد ریال به سهام عدالت تخصیص دهد که البته ممکن است این پرسش پدید آید که افزایش عرضه سهام حاضر نسبت به گذشته نمی‌تواند تکافوی مبلغ یاد شده را بدهد؟

طبق بررسی‌ها از آخرین تغییرات دارایی‌های سهام عدالت، جمعا مبلغ ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان طبق ۲ مصوبه هیئت وزیران از پورتفوی سهامداران عدالت حذف و در مقابل تنها ۴۰۰ میلیارد تومان اضافه شده است. بدین ترتیب در مجموع رقم ۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از دارایی‌های نفتی سهام عدالت کاسته شده است.

در پاسخ به این سئوال باید گفت این افزایش ارزش متعلق به سهامداران است و نه واگذار کننده؛ چنین چیزی در بازار سرمایه نیز مرسوم نیست چرا که در غیر این صورت می‌بایست پس از فروش سهام افزایش ارزش آن متعلق به فروشنده و صاحب قبلی سهم می‌شد نه خریدار جدید./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا