طراحی سنگ قبر هوشمند با کنترل از راه دور

گل اورال و بهار اقتار، دانش‌آموزان دختر اهل جنوب شرق ترکیه، در طرحی ابتکاری یک دستگاه الکترونیک اختراع کردند که می‌توان به واسطه دوربین از راه دور قبر اموات را دید، صوت ترتیل قرآن پخش کرد و حتی سنگ قبر را شست‌و‌شو داده و گیاهان اطرافش را آبیاری کرد؛ بدون اینکه نیازی باشد بر سر مزار حضور یابید.

به گفته مبتکران، این قبر هوشمند برای کسانی که خارج از کشور بوده و از زیارت مزار اموات رنج می‌برند، فرصت دیدن قبور نزدیکان و بستگان را فراهم می‌آورد. همچنین می‌توان تلاوت قرآن را بر سر مزار پخش کرد.

این دو دانش‌آموز دبیرستانی با شعار «رفع مشکلات زندگی به کمک فن‌آوری» که طرح یکی از مدارس «شانلی اورفه» در جنوب شرق ترکیه است، به ارائه این طرح خود اقدام کردند.

اورال درباره اختراع جدید خود گفت: متوجه شدیم که مردم هنگام زیارت قبور، به‌خاطر گردآمدن کودکان برای درخواست پول، قرائت قرآن و آبیاری گیاهان بسیار اذیت می‌شوند.

وی افزود: از اینجا بود که به فکر افتادیم تا سیستمی طراحی کنیم که همه این امور را به صورت نظام‌مند انجام دهد.

وی در رابطه با روش کار قبر هوشمند گفت: این دستگاه روی سنگ قبر نصب می‌شود و به واسطه نور خورشید انرژی خود را تأمین می‌کند و به سیستم کنترل از راه دور در کنار دوربین مداربسته و فن‌آوری‌های دیگر مجهز است.

اورال افزود: صاحب این دستگاه می‌تواند از طریق کنترل از راه دور یا «ریموت کنترل» دوربین را باز کند و قبر را ببیند و پخش نوای آیات قرآن کریم را فعال کند.

این دانش‌آموزان مبتکر ترکیه‌ای افزودند: این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده است که آب باران و برف را ذخیره می‌کند تا در صورت نیاز از آن برای آبیاری گیاهان و گل‌های اطراف مزار استفاده کند.

مبتکران قبر هوشمند افزودند: از لحاظ شرعی نیز ما با تعدادی از علما و مفتیان در دار‌الافتاها و دانشکده‌های شریعت مشورت و استفتاء کرده‌ایم، آن‌ها نه‌تنها ایرادی به طرح نگرفتند بلکه این خلاقیت را تحسین نیز کردند.

گفتنی است، این طرح ابتکاری، رتبه برتر سومین جشنواره بین المللی فرهنگ و علوم شهر غازی عنتاب ترکیه و نیز جایزه ویژه جشنواره علمی ایالت مالاتیا در این کشور را کسب کرده است./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا