پشیمانی از جنگ؛ سیاست ایران در سوریه اشتباه بود!

غلام‌حسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در سخنرانی خود در کمپین تبلیغاتی روحانی در اصفهان با زیر سوال بردن سیاست های ایران در سوریه، مدعی شد که برای آرامش دراین کشور نیازی به جنگ نبوده و نیست و می توان با قدرت دیپلماسی مسائل سوریه را حل و فصل کرد.

وی گفت: “ما هم دلمان می خواهد که در سوریه و لبنان و یمن و … صلح برقرار بشود، دفاع از مظلوم بشود، شیعیان آنجا تقویت بشوند، ولی آیا این کار فقط با پول دادن و اسلحه خریدن و کشتن و زدن و اینها درست می شود؟

این دولت با غیرت دینی! می گوید که بگذارید از توان دیپلماسی برای حل مسائل منطقه استفاده کنیم.

وی افزود: توان دیپلماسی ما که بزرگان دیپلماسی ما که توانست شش ابرقدرت را روبروی خود بنشاند و بزرگترین مساله تحریمی که در شورای امنیت بوده را حل بکند، می تواند با توان دیپلماسی بیاید و مسائل منطقه را حل بکند.”

بعد از انتشار صحبت های کرباسچی در اصفهان، علی علیزاده جامعه شناس و کارشناس شبکه بی بی سی با انتقاد از سخنان وی در صفحه توییتر خود نوشت:

١-دیپلماسی بدون پشتوانه قدرت واقعی و نظامی دروغي بیش نیست آقای کرباسچی! خوانش پوپولیستی شما از امنیت ملی خطرناكتر از پوپولیسم اقتصادي آنهاست.

۲٫ دیپلماسی نرم افزارست، مکمل قدرت سخت، نه جایگزین آن. بزرگنمایی قدرت دیپلماسی، تقدیسش به مثابه گاو سامری، صراحتا افسانه‌پردازیست و پوپولیسم.

۳- تا تغییر توازن قوای نظامی به نفع دولت سوریه، ایران را به مذاکرات جهانی راه ندادند تا از دیپلماسی استفاده کند. یعنی تا پایان سال سوم روحانی./ر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا