هشدار؛ وقتی خسته اید چشم هایتان را نمالید!

محمدمهدی صدوقی متخصص قرنیه گفت: اگر چه با مالیدن چشم‌ها برای رفع خستگی ممکن است احساس خوبی به انسان دست دهد، اما این حرکت اگر بیش از اندازه باشد ممکن است به عروق چشمی آسیب بزند.

وی افزود: آسیب رسیدن به عروق چشمی بسیار نادر است و بیشتر خونریزی عروق داخلی و سطحی در چشم ایجاد می‌شود که به خودی خود جذب خواهد شد، اما اگر شدت این خونریزی به حدی باشد که نیاز به درمان داشته باشد معمولا با لیزر می‌توان آن را درمان کرد.

به گفته این متخصص قرنیه آسیب به بافت چشم بر اثر مالیدن آن بیشتر در کسانی اتفاق می‌افتد که علت بیماری زمینه‌ای داشته و یا پلک‌های آنان بافت نرمی داشته باشد واحتمال آسیب بر اثر مالش چشم بیشتر در نوجوانان و کودکان که بافت نازک‌تری نسبت به بزرگاسالان دارند وجود دارد.

این متخصص قرنیه همچنین درباره عوامل دیگری که گاهی موجب فشار آمدن بر چشم می‌شود ، افزود: برخی افراد نیز گاهی بر اثر خشکی چشم، آلودگی‌های مختلف (تماس دست آلوده، لوازم آرایشی)، آلرژی به فصل یا موادغذایی، ممکن است چشم و پلک را مالش دهند.

صدوقی افزود: در صورتی که در یک روز این حالت یکی دو مرتبه اتفاق بیفتد و مشکل دیگری نباشد، چندان اهمیتی نخواهد داشت، اما اگر برای فردی در یک روز چندین مرتبه این حالت پیش بیاید، باید به چشم پزشک مراجعه کند. همچنین علاوه بر موارد ذکر شده خارش و مالیدن بیش از اندازه چشم علاوه بر انتقال آلودگی به چشم‌ها می‌تواند موجب ایجاد چین و چروک در اطراف چشم و سبب افتادگی پلک شود.

به گفته این متخصص قرنیه حساسیت فصلی به ویژه در فصل بهار که یکی از عوارض آن خارش چشم و التهاب در پلک است سبب می‌شود که اغلب اوقات فرد احساس ناراحتی در چشم‌های خود داشته باشد، افرادی که به این آلرژی مبتلا هستند و مالش چشم در آن‌ها زیاد است، مستعد بیمارای «کراتوکونوس» یا قوز قرنیه هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: علت قوز قرنیه در افرادی که حساسیت فصلی دارند هنوز به اثبات ۱۰۰درصدی نرسیده است، اما در میان بیمارانی که حساسیت فصلی آنان شدید است قوز قرنیه به وفور دیده می‌شود. مبتلایان به «کراتوکونوس» در ابتدا با کاهش دید و مشکلات آستیگماتیسم روبرو خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا