دلیل توزیع داروهای گران در داروخانه‌های دولتی

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: حدود ۵۰ درصد گردش مالی داروخانه‌ها در اختیار داروخانه‌های دولتی است، اما نباید فراموش کرد که بازار دارویی کشور متعلق به حدود سه یا چهار درصد داروهای فوق تخصصی است که آن‌هم قابلیت توزیع در همه داروخانه را ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو در برنامه نبض شبکه خبر که با موضوع «اما و اگر های ضوابط تاسیس داروخانه‌ها» روی آنتن رفت با بیان این‌که حکم شورای رقابت از دو منظر مورد بررسی است اظهار داشت: مسئله اول موضوع صحت و سقم رای صادره است و موضوع بعد این‌که آیا اصولا شورای رقابت وجاهت ورود به این موضوع را دارا است؟

رسول دیناروند با تاکید بر اینکه این شورا اختیار ورود به این مبحث را نداشته و وزارت بهداشت این حکم را مورد چالش حقوقی قرار خواهد داد افزود: در مورد محتوای کار باید اذعان نمود که در کشورهای محدودی به این رویکرد که سطح بندی خدمات به طور کامل حذف و سیاست بازار جایگزینش شود نظر مثبت وجود دارد.

وی با آوردن شدن این مثال که در بسیاری از کشورها محدودیتی برای پذیرش دانشجو در رشته‌ها مختلف وجود ندارد مگر رشته های پزشکی بیان کرد: جلوگیری از هزینه‌های القایی باعث این محدودیت‌ها می‌شود ضمن اینکه در رشته‌های فنی و مهندسی تقریبا محدودیت تعداد وجود ندارد، اما در رشته‌های علوم پزشکی بدلیل اینکه نیروی انسانی در خدمت نیاز تعریف شده این محدودیت اعمال می‌شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: بنده با تغییر در ضوابط مسئله‌ای نداشته و ندارم کما این‌که معتقدم که امکان حذف برخی محدودیت‌ها و جایگزینی معیارهایی دیگری برای تسهیل در تاسیس داروخانه وجود دارد و اصولا فارغ از دیدگاه‌های شخصی نگاه حاکم بر وزارت بهداشت، ایجاد تسهیلاتی است که ضمن کاستن از سخت‌گیری‌ها، موجبات از بین رفتن دشواری‌ها در کار اجرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی را فراهم آورد.

دیناروند با بیان اینکه برای نیل به این خواسته باید از معیارهای دیگری بهره برد تصریح کرد: امتیاز می‌تواند از جمله این معیارها باشد، به این معنا که با جابه‌جایی سطح امتیازات می‌توان از تأسیس بی‌حد و مرز داروخانه در شهرهای کلان جلوگیری کرد.

وی عنوان کرد: روش‌های دیگری که در دنیا برای پیشگیری از چنین مشکلاتی مرسوم است افزایش داروسازان بیمارستانی در بیمارستان‌های دولتی است که در کشور ما قابلیت جذب حدود ۲ هزار داروساز در بیمارستان‌ها وجود دارد و این درحالی‌ است که هم اکنون صرفا ۷۰۰ نفر در این بخش مشغول به خدمت هستند.

معاون وزیر اضافه کرد: در وزارت بهداشت برای پاسخگویی به دغدغه داروسازان جوان و نیز جلوگیری از ایجاد هزینه‌های القایی و افزایش تقاضا برای حضور در مناطقی خاص اقداماتی در حال انجام است .

وی همچنین عنوان کرد: حدود ۵۰ درصد گردش مالی در اختیار داروخانه‌های دولتی و بیمارستان‌ها است، اما نباید فراموش کرد که بازار دارویی کشور متعلق به حدود سه یا چهار درصد داروهای فوق تخصصی است که آن‌هم قابلیت توزیع در همه داروخانه را ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو  با اشاره به توزیع داروهای گران قیمت در داروخانه‌های دولتی، علت حاشیه سود پایین آن‌ها را همین مطلب دانست و گفت: گرچه برای برای توزیع دارو های مذکور در داروخانه‌های خصوصی، محدودیتی وجود ندارد، اما مسئله اصلی به صرفه نبودن آن‌ها است.

وی در سخنانش گریزی هم به موضوع محدودیت ۷۰هزار نفری برای تأسیس داروخانه‌های شبانه‌روزی زد و با گفتن اینکه  موارد خاص را نباید به مسائل معمول نسبت داد خاطر نشان کرد: هرجا تخلفی صورت بگیرد به آن رسیدگی می‌کنیم.

دیناروند با پذیرش نواقص و ایرادات احتمالی در ضوابطی که کارشناسان می‌نویسند و پر واضح است که هر چند سال یک بار هم مورد اصلاح واقع می‌شوند؛ در مورد بازنگری ضوابط در خصوص تاسیس داروخانه برای نخبگان اذعان داشت: ارائه خدمات نیاز به توانمندی‌هایی حداقلی دارد که در صورت موجودیت منتج به اخذ مجوز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قائل شدن امتیاز بیشتر برای نخبگان به شرط طرح در کارگروه‌ها، مغایر ضوابط نیست بیان کرد: همان ضوابطی که در حال حاضر برای فرزندان شهدا و ایثارگران وجود دارد می‌تواند در مورد نخبگان هم مورد بررسی قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا