شاید سلام دوباره به تعلیق

سه‌شنبه هفته گذشته بود که محمدرضا داورزنی معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش از مراحل پایانی اساسنامه مشترک برای فدراسیون‌های ورزشی خبر داد که به گفته وی در آن نقش دولت در امور فدراسیون‌ها کاهش یافته و دولت نقش نظارتی دارد.

اساسنامه مشترک برای فدراسیون‌های ورزشی در حالی نوشته شده است که وزارت ورزش از کارگروهی که این مسئولیت را برعهده گرفته‌اند خبری منعکس نکرده، اما آنچه مشخص است اینکه برای نوشتن این اساسنامه هیچ نماینده‌ای از کمیته ملی المپیک حضور نداشته است، نهادی که از سوی مراجع بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، هیچ نقشی در نوشتن این اساسنامه نداشته این در حالی است که کمیته ملی المپیک در زمان تکمیل اساسنامه از وزارت ورزش دعوت کرد تا در نشست‌های تخصصی حضور داشته باشند که محمدرضا داورزنی و امیررضا خادم نمایندگان وزارتخانه بودند.

***

مشکل اساسی ورزش ایران سال گذشته آغاز شد؛ آنجا که فدراسیون‌های بین‌المللی با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌های مختلف کشورمان و کمیته ملی المپیک خواستار بررسی اساسنامه‌ها شدند. همان زمان بود که کیومرث هاشمی با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌ها خواست تا زمانی که اساسنامه‌شان اصلاح نشده و مورد تایید فدراسیون‌های جهانی قرار نگرفته، حق برگزاری انتخابات ندارند.

با این نامه انتخابات فدراسیون ژیمناستیک برگزار نشد، اما در ادامه برخی از فدراسیون‌ها بدون توجه به این موضوع انتخابات را برگزار کردند تا دوباره نامه فدراسیون جهانی کشتی به ایران نگرانی‌های تعلیق را یادآوری کند.

فدراسیون کشتی یکی از فدراسیون‌هایی بود که باید اساسنامه‌اش را اصلاح می‌کرد و ماده ۱۰ اساسنامه فدراسیون‌ها که اجازه عزل و نصب را به دولت می‌دهد، مهمترین نکته کلیدی برای مراجع بین‌المللی است که همواره ورزش کشور را با خطر تعلیق روبه‌رو می‌کند.

فدراسیون‌های دیگری هم بودند که باید برای اصلاح اساسنامه قدم برمی‌داشتند، به طوری که محمود گودرزی در آخرین روزهای حضورش در وزارت ورزش با برگزاری نشست مشترک با روسای فدراسیون‌ها این نکته را گوشزد کرد، اما با انتخاب سلطانی‌فر بازهم روسای فدراسیون‌ها این موضوع مهم را پشت گوش انداختند تا این بار بوی تعلیق با مشکل اساسنامه فدراسیون کشتی به مشام برسد.

***

فدراسیون‌های مختلف کشورمان بارها طعم تعلیق را به دلیل دخالت دولت چشیده‌اند، اما هر بار وزارت ورزش با راهکارهای غیرقانونی راه را برای تعلیق باز و بازتر می‌کند. فدراسیون‌های فوتبال، تیراندازی با کمان، قایقرانی از جمله فدراسیون‌هایی بودند که به خاطر تعلیق فرصت‌های زیادی را از دست دادند و با گذشت چندین سال هنوز تاثیرات آن ادامه دارد.

حالا وزارت ورزش نیز به جای اینکه در دوره سلطانی‌فر بخواهد فدراسیون‌ها به صورت مجزا اساسنامه‌شان را اصلاح کنند، با تشکیل کارگروهی جدید دست روی نقطه حساس کمیته بین‌المللی المپیک گذاشته است. مرجعی که از سوی مراجع بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده و به روش‌های مختلف فقط حساسیت‌ها را روی ورزش کشور بیشتر می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا