ماجرای کشف جسد «کودک بدون چشم و کلیه» چیست؟

چند روز پیش بود که یک پدر معتاد، نوزاد چند ماهه خود را به بهای ۵۰ هزار تومان فروخت! نوزادی که سومین فرزند یک خانواده معتاد بود و تنها چند روز از تولدش نگذشته بود که از سوی پدر فروخته شد.

چطور ممکن است که یک پدر یا مادر حاضر به فروش فرزند خود شود؟ چطور می‌شود که از تکه‌ای از وجودش دل بکند و به دلیل نبود شرایط مناسب برای بزرگ کردن فرزندش، او را در ازای چند صد هزار تومان پول از دست بدهد؟ چطور ممکن است که کودک یک خانواده دزدیده شود و پدر یا مادر برای پیدا کردنش شکایت نکند و پیگیر ماجرا نشود؟ یعنی آنقدر شرایط زندگی‌شان سخت است که بود و نبود جگرگوشه‌شان برایشان بی‌اهمیت است؟

قلب هر انسانی با شنیدن این حرف‌ها و این خبر‌ها به درد می‌آید، اما خرید و فروش نوزادان آنقدر زیاد شده که شاید خبرهای منتشر شده راجع به آن کمتر از خرید و فروش کالا و اشیا نباشد! کودکان معصومی که بعد از به دنیا آمدن رویای زندگی و خوشبختی را می‌بینند، اما مثل یک وسیله خریده می‌شوند، به فروش می‌رسند و یا حتی به سرقت می‌روند! سرنوشت تلخی در انتظار این کودکان است و تلخ‌تر اینکه بعضی از آن‌ها برای اعضای بدنشان خریداری می‌شوند!

برخی از کودکان که گم می‌شوند، والدین آن‌ها حتی شکایت هم نمی‌کنند!

فاطمه دانشور، عضوشورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بار‌ها در خصوص فروش کودکان هشدار داده بودیم به خبرنگار فارس گفت: در محلات پرخطر مانند هرندی کودکانی گم می‌شوند که والدین آن‌ها حتی شکایت هم نمی‌کنند. برخی از خانواده‌ها که شرایط زندگی سختی دارند نسبت به نبود بچه‌هایشان بی‌تفاوت هستند و اصولاً این والدین معتادند. متاسفانه برخی از خانواده‌ها، کودکان خود را برای کار اجاره می‌دهند و شاید هفته‌ها بچه‌هایشان را نبینند! این در حالی است که در این شرایط هم اصلا نگران نمی‌شوند و معتقدند که بالاخره کودکشان باز می‌گردد!

عضو شورای اسلامی شهر تهران با هشدار به والدین که مراقب فرزندان خود باشند، گفت: نهادهای نظارتی باید سلامت کودکانی که والدین آن‌ها در محیط‌های پرخطر زندگی می‌کنند را برعهده بگیرند بسیار مشاهده شده که این والدین گا‌ها کوچکترین حس مسئولیتی نسبت به فرزندانشان ندارند.
کشف جسد کودکان بدون چشم و کلیه در تهران؟

فاطمه دانشور به خرید و فروش باند بزرگ کودکان اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد کودکان ناپدید می‌شوند و اعضای بدن آن‌ها قاچاق می‌شود و بعد از مدت‌ها جسد برخی از آن‌ها در بیابان‌ها بدون کلیه و چشم ر‌ها شده است. این در حالی است که یک منبع آگاه در پلیس آگاهی تهران در گفتگو با تسنیم با رد این ادعا گفته: «در سال‌های اخیر هیچ گزارشی مبنی بر کشف جسد کودکان در بیابان‌های اطراف تهران نداشته‌ایم. این اظهارات قطعاً کذب بوده و هیچ پرونده‌ای در سال‌های اخیر با چنین موضوعی در شهر تهران و در پلیس آگاهی پایتخت وجود نداشته است.»

خرید و فروش کودک جرم است

خرید و فروش نوزادان به خصوص نوزادان چند روزه بسیار به چشم می‌خورد. معمولان مادران باردار آسیب‌دیده که خارج از نکاح باردار شده‌اند، وقتی برای تولد فرزندانشان به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند شناسنامه را به نام خودشان هم نمی‌گیرند و یک نام دیگر اعلام می‌کنند. متاسفانه باید گفت که شناسنامه این اطفال نام پدر ندارد و مشخصات مادر نیز درست نیست!
یحیی کمالی پور، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در خصوص خرید و فروش نوزادان گفت: خرید و فروش کودک جرم تلقی شده و در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان هم این موضوع مورد تاکید واقع شده است، اما در لایحه مکان خرید و فروش مورد نظر قرار نگرفته هرچند خرید و فروش کودکان تحت هر شرایطی جرم شناخته شده است.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مجازات خرید و فروش کودکان در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تشدید شده و علاوه بر این ساز و کارهای مناسبی برای برخورد با والدینی که کودکان خود را در معرض فروش قرار می‌دهند، تعبیه شده است.

وی با بیان اینکه لایحه حمایت از کودکان و نوجوان می‌تواند امنیت خاطری برای جامعه جهت جلوگیری از خرید و فروش کودکان ایجاد کند، افزود: کسانی که عهده‌دار مسئولیت طفلی هستند اگر سلب مسئولیت یا تخطی کنند نیز مورد مجازات و برخورد واقع خواهند شد، در صورت سهل‌انگاری هم کودکان از تحت حمایت این افراد خارج می‌شوند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در صورتی که والدین یا نهادهای حمایتی تعمدا اقدام به فروش کودکان کنند هم ضمن برخورد قانونی از مسئولیتی که عهده دار بودند هم سلب می‌شوند.

چند ماه پیش بود که یکی از سایت های خرید و فروش کالا که البته طرفداران زیادی بین کاربران فضای مجازی پیدا کرده است، در یک اقدام عجیبی لینکی با عنوان سرپرستی ایجاد کرد و آگهی های خرید نوزاد را در آن قرار می داد! امری که بازار پررونق خرید و فروش کودکان را نمایان می‌کرد. به نظر می رسد که هر چه سریع تر سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید تدابیری برای شناسایی دلالان و واسطه‌ها و از بین بردن این بازار سیاه بیندیشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا