چه بلایی سر ماشین‌های سرقتی می‌آید؟

تا به حال فکر کردید چه بلایی سر خودروهای سرقتی که پیدا نمی‌شود، می‌آید! اگر شما یادتان نباشد پدر و مادرتان به خوبی به یاد دارند، آن موقع‌ها دور از جون این جمع، اگه بچه‌ای فوت می‌کرد شناسنامه‌اش را دور نمی‌انداختند، نگه می‌داشتند برای بچه بعدی. برای همین هم بود که قدیمی‌ها سن و سالشان مشخص و معلوم نبود.
 همین موضوع برای برخی از خودروهای سرقتی که هرگز پیدا نمی‌شوند هم صدق می‌کند. لابد می‌خواهید بپرسید که ماشین‌های ما که خواهر و برادر بزرگتر و فوت شده ندارد. باید بگوییم که دارند و خوبش را هم دارند. همین خودروهایی که تصادف می‌کنند و هیچی از آنها به جا نمی‌ماند و هم مدل و هم رنگ خودروی شما هستند، همان‌ها می‌شوند خواهر و برادر بزرگتر خودروی شما که از شناسنامه‌شان برای خودروهای سرقتی استفاده می‌کنند، این اتفاق را «سند نمره کردن» می‌گویند. این اصطلاح به این معنا است که با سند خودروی دیگری خودرویی را به فروش برسانند.  طبق معمول همیشه به سراغ یکی از سارقان حرفه‌ای سند نمره رفتیم تا او توضیح دهد که شگردشان به چه صورت است و چه خودروهایی در لیست سرقتشان جای می‌گیرند. سهراب، مرد میانسالی که موهایش را نه در آسیاب سفید کرده و نه در راه کسب درآمد حلال، بلکه در راه سرقت خودرو و فروش آنها به شیوه سند نمره کردن. گفت‌و‌گویی کوتاه با وی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید:
شگرد سند نمره کردن را توضیح می‌دهید؟
این شیوه از دزدی مراحلی دارد و باید هر مرحله با دقت خاصی انجام شود. مرحله اول که خط‌مشی مراحل دیگر است، خرید خودروهای مدل بالا آن هم با نازلترین قیمت است. ما به سراغ خودروهای تصادفی می‌رفتیم که هیچ چیزی از آنها باقی نمانده بود. هر چقدر خودرو مدل بالا‌تر باشد به نفع ما است.

چرا مدل خودرو در این ماجرا نقش دارد؟
خودروهای مدل بالای سرقتی که قیمت لوازم یدکی‌شان سر به فلک کشیده است، برای صاحب خودرو زیاد ارزش ندارد که لوازم یدکی برای خودرو‌اش تهیه کند و در نهایت به خودرویی برسد که وسایل آن دست دوم است و وقتی می‌خواهد بفروشد هم در بازار ارزشی ندارد. به همین دلیل به جای اینکه آفتابه خرج لحیم کند، خودروی اوراق شده را می‌فروشد.

مرحله بعد از خرید خودرو چیست؟
مرحله دوم سرقت خودرواست. خودرویی با همان مشخصات خودروی تصادفی و اوراقی که به قیمتی پایین خریده‌ایم. مثل اینکه برای ماشین تصادفی یک برادر دو قلو بیاوریم.

انگیزه‌تان از سرقت خودروی دوم چیست؟
ما خودروهای مدل بالای دزدی را نمی‌توانیم به راحتی به فروش برسانیم. برای همین شاسی، تنه خودرو، پلاک و دو سه تیکه دیگر از وسایل خودرو را که شماره دارد و شماره آن هم در سند نوشته شده از خودروی تصادفی برمی داریم و با قطعات خودروی سرقتی عوض می‌کنیم. حال خودروی سرقتی ما سند دارد، سندی که در حقیقت متعلق به خودروی اوراقی اول است اما به خودروی سرقتی دوم تعلق گرفته است. اینجا است که می‌توانیم خودروی سرقتی را با سند خودروی اوراقی به فروش برسانیم.

چه خودروهایی را سند نمره می‌کنید؟
قاعدتاً خودروهای ارزان‌قیمت، برای سند نمره کردن صرف ندارد. ما اصولاً دنبال خودروهایی هستیم که مدلشان بالا باشد و به زحمت سند نمره کردن بیارزد. برایمان فرقی ندارد از خودروی اتوبوس بنز گرفته تا حتی گاهی اوقات پراید. البته باز هم می‌گویم خودرویی مثل پراید ارزش سند نمره کردن ندارد. مگر خود پراید چقدر خریده می‌شود که به خودمان زحمت این همه کار را بدهیم. کلاً هر چی خودرو مدل بالاتر، خب طرفدارش هم بیشتر است.

به‌عنوان کسی که عمرش را در این کار گذاشته چه باید کرد تا خودروهایی با این ویژگی نصیبمان نشود؟

متأسفانه در نگاه اول، حتی آنها که نمایشگاه اتومبیل دارند هم نمی‌توانند به راحتی راز این نوع خودروها را بفهمند. به همین دلیل برای اینکه چنین خودروهایی گیرتان نیاید که مشتری اولش خودتان هستید اما حتی حق این را ندارید که مشتری آخرش هم شما باشید، چون ماشین متعلق به شخصی است که از او سرقت کرده‌اند، توصیه می‌کنم که وقتی قصد خرید دارید به مراکز تعویض پلاک بروید. آنجا مشاوران و کارشناسان زبده پلیس هستند که خیلی راحت می‌توانند اصالت ماشین را مشخص و اعلام کنند که این ماشین سابقه سرقت دارد یا خیر. اصلاً به حرف فروشنده‌ها گوش ندهید که یک ماه دیگر سند را به نام بزنید و فعلاً با همین پلاک خودرو راحت در شهر بچرخید. آنان می‌دانند که وقتی شما پا در مراکز فک پلاک می‌گذارید راز این ماجرا فاش می‌شود، برای همین اصرار می‌کنند که دست نگهدارید تا سر فرصت بتوانند فرار کنند. یادتان باشد که ماشین را از هر کسی نخرید و دل به رانندگی با پلاک خودروی شخص دیگر نبندید./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا