کاهش نود درصدی جمعیت فُک​‌های خزری

پروین فرشچی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «برای فُک خزری» که در گرگان برگزار شد، گفت: طبق آمار دهه ۹، ۰ تعداد یک‌میلیون فُک خزری در دریای خزر زندگی می‌کردند، اما طبق آخرین سرشماری‌ها آمار آن‌ها به کمتر از صد هزار رأس می‌رسد.

وی با اشاره به دلایل کم شدن تعداد فک‌های خزری افزود: فرهنگ نادرست مردم مناطق کشور‌های حوزه دریای خزر و بهره‌برداری بی‌رویه ازاین‌گونه پستاندار و نگاهشان به تنوع زیستی است.

معاون دریایی سازمان محیط‌زیست کشور در رابطه با اقدامات محیط زیستی برای نجات این یگانه پستاندار دریای خزر اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با صیادان چنانچه فُک خزری در تور صیادان به دام افتاد آن را زخمی ر‌ها نکنند و یا آسیبی به آن نرسند بلکه با تحویل فُک به شیلات هزینه‌ای را دریافت کنند.

فرشچی بابیان اینکه در دنیا هیچ حرکت محیط زیستی بدون کمک مردم به سرانجام نمی‌رسد، گفت: این امر بستگی به فرهنگ مردم منطقه به‌ویژه ماهیگیران دارد تا نگذارند که این‌گونه پستاندار زخمی در دریا ر‌ها شود.

وی ادامه داد: در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم دریای خزر از شمال، جنوب، شرق و غرب با کشور‌های دیگری مشترک است و ازآنجایی‌که فُک خزری تنها پستاندار دریای خزر است یک کشور به‌تن‌هایی نمی‌تواند ازاین‌گونه پستاندار حمایت کند.

فرشچی گفت: نتیجه بخشی فعالیت‌های ما بستگی به همکاری سایر کشور‌های حوزه دریای خزر دارد.

این گزارش می‌افزاید، پروین فرشچی پس از پایان بازدید یک روزه از خلیج گرگان و جزیره آشوراده اظهار داشت: هر چند در خصوص احیای زودتر خلیج گرگان از سوی جوامع محلی، نهاد‌ها و سمن‌های محیط زیست و دانشگاه‌ها و متخصصان تحت فشار هستیم، اما با توافقی که با کارگروه استانی و ملی انجام شده است، راهکار‌های اجرای کوتاه مدت آن نیز با پشتوانه علمی اجرایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده اقدامات غیر علمی علاوه بر اینکه مشکلی را حل نمی‌کنند بلکه باعث معضل و حتی بحران می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از پسروی تالاب میانکاله و خلیج گرگان متاثر از نوسانات دریای خزر است، اقدامات احیای خلیج گرگان را به دو بخش کوتاه مدت و دراز مدت تقسیم کرد و افزود: علاوه بر راهکار‌های کوتاه مدت برنامه جامع مدیریت خلیج گرگان و تالاب میانکاله را بطور جدی در دستور کار داریم.

فرشچی در این رابطه اظهار داشت: برای حمایت و نجات فُک خزری (گونه‌ای از سگ آبی) مشارکت همه کشور‌های حاشیه دریا را می‌طلبیم.

وی گفت: فرهنگ نادرست در برخی از مناطق کشور‌های حوزه دریای خزر و بهره‌برداری بی‌رویه از این گونه پستاندار و نوع رویکرد و نگاه آن‌ها به مقوله تنوع زیستی از جمله دلایل اصلی کاهش جمعیت فُک خزری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا