نظر طب سنتی درباره انواع مربا

در بین انواع مربا، «مربای به» یکی از پرطرفدارترین مرباهاست، ولی بد نیست بدانید که اگر مزاج گرمی دارید بهتر این مربا را برای مصرف انتخاب نکنید. این گفته متخصصان طب سنتی است و دلایل خاص خود را دارد. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت سلامانه می‌خوانیم.

نظر طب سنتی درباره انواع مربا
در این خصوص نظر دکتر محمد فصیحی، محقق طب سنتی را در گفت‌وگو با پایگاه خبری سلامانه پرسیده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
چرا باید متناسب با مزاج مربا بخوریم؟
یکی از نکاتی که معمولا حین تهیه انواع مربا و ترشی‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، این است که باید متناسب با مزاج، این فراورده‌ها را انتخاب و مصرف کرد. در طب سنتی، مربا به دلیل شیرینی دارای مزاج گرمی است و ترشی‌ها به دلیل ترکیبات موجود در آن مزاج سردی دارد.
با توجه به اینکه خاصیت خود مربا به دلیل شیرین بودن، گرم است، مرباهایی که مزاج معتدل دارند، به دلیل اینکه خاصیت آن به سمت خنکی می‌رود، مصرفشان به افرادی که مزاج گرمی دارند، پیشنهاد می‌شود.
بنابراین اگر فردی مزاج گرمی دارد و از طرفی به خوردن «مربای به» یا «هویج» علاقه‌مند است، باید بداند پس از مصرف آن جوش می‌زند. چون همان‌طور که قبلا اشاره شد هم مزاج مربا و هم میوه «به» گرم است. از این رو، باید حتما با یک ماده خوراکی خنک آن را مصرف کرد.
اگر هم پوست بدن فرد به خصوص صورت، مستعد جوش زدن است یا در سنین نوجوانی به سر می‌برد، چون در این سن به دلیل تغییرات هورمونی صورت جوش می‌زند، مرباهایی باید مصرف شود که از گیاهان یا میوه‌های با مزاج خنک تهیه شده‌اند.
پیشنهاد طب سنتی:
مصرف مربای آلبالو و تمشک به دلیل سرد مزاج بودن و مربای گل‌محمدی، بالنگ و پرتقال به خاطر مزاج معتدلی که دارد، به افراد گرم‌مزاج پیشنهاد می‌شود. درضمن شربت به – لیمو نیز مزاج معتدل و خوبی دارد چون به گرم و لیمو سرد است.
ولی اگر فردی دارای مزاج سرد است و می‌خواهد رطوبت بدن افزایش پیدا نکند، استفاده از مرباهایی با مزاج گرم، برایشان مفید است. مربای «به» یا «مربای انجیر» انتخاب خوبی برای استفاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا