پوک شدن طرح تحول سلامت با عقبگرد دولت

هر چند مدت‌هاست صدای لرزش پایه‌های طرح تحول سلامت شنیده می‌شود، اما با سپری شدن زمان و آشکارتر شدن نقطه ضعف‌های این طرح ،صدای این لرزش واضح‌تر شده است. نکته قابل تأمل اینجاست که اینبار به نظر می‌رسد این خود دولت است که می‌خواهد این طرح متوقف شود یا تغییر ماهیت بدهد! ‌

این را می‌توان از سناریو‌چینی‌های بیمه‌ها و وزارت بهداشت برای بازگشت از طرح تحول متوجه شد. حالا هم رئیس سازمان بیمه سلامت آب پاکی را  روی دست بیمه‌شدگان بیمه سلامت ریخته و به طور رسمی بی‌اعتباری دفترچه‌های بیمه سلامت در مراکز درمانی غیر‌دولتی را اعلام کرده است. به گفته محمد‌جواد کبیر از امروز دارندگان دفترچه بیمه سلامت فقط به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند.

بی‌اعتباری دفترچه‌های بیمه‌های پایه چه بیمه سلامت و چه بیمه تأمین اجتماعی ماجرای تازه‌ای نیست و قدمتی طولانی دارد. همه ما بارها این بی‌اعتباری را تجربه کرده‌ایم؛ ‌دفترچه‌هایی که در عمل تنها برگه سفیدی برای نوشتن نسخه پزشکان هستند و وقتی برای پیچیدن همین نسخه‌ها به داروخانه مراجعه می‌کنید،  متوجه می‌شوید اغلب داروهای نسخه شده آزادند و پیش بیمه اعتباری ندارند.

اما حالا این بی‌اعتباری به شکل رسمی از سوی رئیس سازمان بیمه سلامت و از تریبون رسمی رسانه اعلام می‌شود تا اگر پیش از این برخی از مراکز درمانی خصوصی یا برخی از پزشکان عمومی هم دفترچه‌های بیمه سلامت را می‌پذیرفتند، حالا دیگر این درمانگاه‌ها و مطب‌ها هم از پذیرش بیمه‌شدگان بیمه سلامت سرباز زنند و بیمارستان‌ها و مراکز دولتی که همین حالا هم با مشکل ازدحام و تراکم بیماران مواجهند از قبل شلوغ‌تر شوند و به تبع آن کیفیت ارائه خدمات در مراکز درمانی دولتی باز هم کمتر شود.

پوک شدن طرح تحول سلامت

با وجود آنکه سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت می‌گوید «‌با توجه به تأکید ویژه رئیس‌جمهور و همراهی مجلس مطمئناً خدمات‌دهی به مردم در حوزه سلامت همچنان با تلاش مضاعفی ادامه می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود که این مشکل منابع نیز به زودی مرتفع شود»‌؛ ‌اما اتفاقاتی که در عمل شاهد آن هستیم بیانگر آن است که تنها پوسته‌ای از طرح تحول باقی مانده و اصل ماجرا در حال بازگشت به دوران قبل از طرح تحول سلامت است.

نخستین گام این بازگشت هم با افزایش سهم فرانشیز پرداختی بیماران بستری از ۶درصد به ۱۰ درصد در شهرها و از ۳درصد به ۵ درصد در روستاها اتفاق افتاد.

افزایش تعرفه‌ای که بار مالی بیمه‌ها را سبک کرد،  اما فشار اینبار بر دوش بیماران گذاشته شد. آن هم در شرایطی که طرح تحول سلامت مهم‌ترین برنامه دولت یازدهم و مهم‌ترین دستاورد طرح تحول سلامت بنا به ادعای وزارت بهداشت همین کاهش فرانشیز پرداختی بیماران بستری بود.

حالا اما با عقبگرد در این حوزه تنها چیزی که از طرح تحول باقی می‌ماند، رشد ۱۲۰ تا ۳۰۰ درصدی مزد درمان با اصلاح کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات درمانی است، اما اینجا پای منافع پزشکان در میان است. در کنار این قرار است تا امسال ۱۱ میلیون حاشیه‌نشینی که رایگان بیمه شده بودند، بر اساس آزمون وسع حق بیمه ۱۵ تا ۱۰۰‌‌در‌صدی بپردازند تا فهرست عقبگرد دولت از وعده‌هایش یکی‌یکی تیک بخورد.

آب رفتن ۱۸۳ برابری بودجه بیمه همگانی

حالا محمد‌جواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت می‌گوید که بیمه‌شدگان همگانی خدمات درمانی لازم را اعم از مراقبت‌های اولیه، پزشکی عمومی، خدمات سرپایی و بستری را از امروز صرفاً از مراکز دولتی دریافت می‌کنند.
وی معتقد است این مصوبه آغازی بر شکل‌گیری پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور است.
به همین خاطر هم در پایگاه‌های بهداشتی درمانی کشور، مراقبان سلامت خدمات اولیه مراقبتی را انجام می‌دهند و بعد در صورت لزوم به پزشک عمومی ارجاع می‌شوند. پزشکان عمومی نیز در صورت نیاز افراد را به متخصصان و مراکز درمانی ارجاع می‌دهند.

وی تأکید می‌کند: درباره بحث دارو استثناء قائل شدیم. بیمه‌شدگان می‌توانند داروها را از بخش دولتی و غیر‌دولتی دریافت کنند. پزشکان طرف قرارداد نیز می‌توانند در نسخه‌های بیمه‌شدگان، دستور دارویی بنویسند.

به گفته کبیر، دولت در سال‌های گذشته برای بیمه همگانی سالانه ۵۵۰ میلیارد تومان منابع اختصاص می‌داد،  اما امسال آن را ترمیم کرد و اعتباری معادل ۳هزار تا ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را برای بیمه‌شدگان همگانی اعتبار پیش‌بینی کرد.  رئیس سازمان بیمه سلامت معتقد است: مردم باید بدانند در  بسیاری از کشورهای دنیا که حتی دولت صددرصد بیمه افراد را پرداخت می‌کنند، محدودیت‌هایی وجود دارد. اگر افرادی هستند که تا امروز از بیمه رایگان استفاده می‌کردند و از امروز تقاضا دارند که حق بیمه خود را پرداخت کنند به ازای همین حق بیمه می‌توانند علاوه بر بخش دولتی از بخش‌های دیگر نیز استفاده کنند.

بیماران بی‌بضاعت قربانی عقبگرد دولت

طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر ۶۲ درصد بار مراجعه سرپایی مراکز تخصصی به بخش غیر‌دولتی و ۸۵ درصد از بار مراجعه خدمات تخصصی به مراکز دولتی اختصاص دارد.

همچنین طی اجرای طرح تحول نظام سلامت ۲۱ هزار تخت به واحدهای ارائه خدمت افزوده شده است. با چنین روندی بدیهی است وقتی استفاده از دفترچه‌های بیمه سلامت به مراکز دولتی محدود شود، یعنی بار مراجعه به این مراکز بیش از پیش می‌شود آن هم در شرایطی که برای یک ویزیت ساده پزشک در مراکز دولتی باید ساعت‌ها منتظر بود. این به این معناست که از پر سر و صدا‌ترین طرح دولت فقط اسمش برجای مانده و مردم فقیر و بیماران بی‌بضاعت قربانی این عقبگرد هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا