کرانچار معادلات لیگ جدید را بر هم می‌زند؟

باشگاه سپاهان با کسب ۵ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر ایران محسوب می شود. پنج مقام قهرمانی در دوره‌های دوم، نهم، دهم، یازدهم و چهاردهم این تیم را به مهمترین تیم فوتبال ایران در تاریخ مسابقات لیگ برتر تبدیل کرده است. سپاهان اولین تیم ایرانی است که به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده و تنها تیمی از ایران است که به جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۷ میلادی راه یافت اما این بار هم اثری از ورود با صلابت این تیم به چشم نمی خورد.

بر اساس این گزارش، بررسی وضعیت این تیم در آستانه ورود به مسابقات نشان می دهد تیم اول شهر اصفهان بیش از هر چیز روی برگزاری دیدارهای این فصلش در ورزشگاه نقش جهان اصفهان حساب باز کرده است. اینکه مسابقاتش را با حضور طرفدارانش انجام داده و استادیوم را تبدیل به جهنمی برای رقبا کند. با این همه باز هم در نگاه کلی به این تیم مشخص می شود که مانند دو، سه فصل گذشته خیلی نشانه هایی از قهرمانی در این تیم به چشم نمی آید.

*ورودی های خوب اما نه عالی!

سپاهان در فصل تابستانی نقل و انتقالات بیشتر از جذب ستاره ها به سراغ خوب های تیم های دیگر رفت و کرانچار در عین حال دنبال برطرف کردن نقاط ضعفش در خط دفاع، هافبک و حمله بود. لیست ورودی این تیم عبارت بودند از: سیاوش یزدانی، حسن جعفری، عزت اله پور قاز، ساسان انصاری، سعید آقایی، مهدی رحیمی، ایمان زکی زاده، ژایرو رودریگوئز، مروان حسین، احمد آهی، مهرداد جماعتی و شاهین ثاقبی. این نفرات گرچه جزو ستاره های لیگ شانزدهم نبودند ولی در تیم های قبلی شان جزو نفرات ثابت و خوب به حساب می آمدند.

*خروجی های سرشناس

در لیست خروجی تیم سپاهان می توان به یکی دو اسم مهم برخورد کرد. احسان حاج صفی و سرور جپاروف بازیکنان تأثیرگذاری در این تیم بودند که باید خروج آنها را در روند کلی تیم مؤثر قلمداد کرد. حتی موسی کولی بالی هم از این دست بازیکنانی بود که در خط دفاع سپاهان مهره های تأثیرگذار محسوب می شد ولی کرانچار اعتقادی به او نداشت. لیست خروجی سپاهان عبارت است از: شجاع خلیل زاده، فرید کریمی بهزادی، طالب ریکانی، آرمین سهرابیان، علی احمدی، محمد روشندل، جلال عبدی، موسی کولی بالی، احسان حاج صفی و سرور جپاروف.

*تنها امید برای قهرمانی

سپاهانی ها که آخرین بار در لیگ چهاردهم به عنوان قهرمانی رسیدند به این باور دست یافتند که چرا نباید در ورزشگاه نقش جهانِ تازه تعمیر چنین جشنی را برپا کنند. از این رو ظرف یکی دو سال گذشته تلاش خود را به کار بستند تا این مجموعه بار دیگر به بهره برداری برسد و فصل قبل هم بازی های این تیم در این ورزشگاه برگزار شد. حالا هم تنها امید این تیم برای رسیدن به قهرمانی همین ورزشگاه و حضور ۳۰، ۴۰ هزاری تماشاگران سپاهان در نقش جهان است تا به پشتوانه آنها بتوانند به این مهم دست یابند.

*پاکسازی همه باندهای حاشیه ساز

تا همین فصل قبل هم بعضا درباره اینکه محرم نوید کیا از بیرون برای سپاهان حاشیه سازی می کند شایعاتی به گوش می رسید. اما با ورود مدیریت جدید و تغییرات کلی در ساختار اداری باشگاه سپاهان گفته می شود هیچ حاشیه ای در اطراف این تیم وجود نداشته و نه باندی روی سکوها برای سپاهان مشکل ایجاد می کند نه باندی در باشگاه مخالف موفقیت سپاهان است. ظرف این ماه ها هم هیچ خبر و مصاحبه ای از محرم نویدکیا نه شنیده و نه دیده شده است.

*تدارکات کم خرج!

همواره در فصول گذشته سپاهان یکی از تیم هایی بود که درباره اش گفته می شد با داغ کردن بازار نقل و انتقالات هم ارقام قراردادها را بالا می برد و هم نفرات خوبی را به اصفهان جذب می کند اما این فصل و با نگاهی سطحی می توان دریافت که سپاهانی ها خیلی برای لیگ هفدهم تمایل به هزینه کردن نداشتند. این تیم اردوی خارج از ایران که هیچ، حتی اردوی بیرون از اصفهان هم نداشت و در شهر خودش اردو زد!

*دربی جذاب با کری خوانی های همیشگی

به گزارش مشرق، با ورود دوباره امیر قلعه نویی به فوتبال اصفهان بار دیگر هیجان به این استان برگشته است. او که خود دو بار برای سپاهان قهرمانی پشت هم بدست آورده است این بار در همان شهر و با ذوب آهن می خواهد مانع از تکرار ششمین قهرمانی برای این تیم باشد. علاوه بر این او هر زمان در لیگ رودرروی کرانچار ایستاده یا او را شکست داده یا مساوی کرده است. از این رو کری خوانی شدیدی بین این دو وجود دارد که اگر این مسایل را به اصفهانی بودن تیم های تحت امر هر دو مربی اضافه کنیم بیشتر می توان دریافت که دربی اصفهان در این فصل به یکی از جذاب ترین دربی های همه فصول گذشته تبدیل خواهد شد.

*بخت کم برای قهرمانی

با نگاهی کلی به نحوه یارگیری تیم هایی مانند استقلال، پرسپولیس و فولاد خوزستان به وضوح می توان دریافت سپاهانی که برای فصل جدید بسته شده از شانس بالایی برای قهرمانی برخوردار نیست. پرسپولیس که به زعم اکثر کارشناسان تیمی قوی تر از فصل قبل شده برای دفاع از عنوان قهرمانی اش به لیگ می آید. استقلال نایب قهرمان فصل قبل تا اینجا باز هم به زعم کارشناسان بهترین یارگیری را داشته و فولاد هم تیمی هجومی و خطرناک بسته است. البته سپاهان هم تیمی خوب دارد که اصطلاحا منطقی یارگیری کرده است ولی ستاره هایی که بتوانند نتایج را در روزهای حساس تغییر بدهند در ترکیب خود ندارد. شاید بتوان برای این تیم ۵۰ تا ۶۰ درصد بخت قهرمانی در نظر گرفت مگر آن که اتفاقاتی غیر منتظره رخ بدهد.

شکست خانگی (در ورزشگاه نقش جهان) این تیم در دیدار دوستانه مقابل ذوب آهن که تازه از سفر ترکیه به کشور برگشته هم نشان داد که سپاهان تیم هر ساله نیست گرچه هرگز نمی توان پرافتخارترین تیم لیگ برتر را دست کم گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا