امتیازات مثبت حذف تیم ملی امید

روزی که کارلوس کی روش پیشنهاد اعزام تیم جوانان به مسابقات انتخابی زیر ۲۳ سال قهرمانی آسیا را داد چنین روزهایی را می دید که تیم کم تجربه و کم سن و سال ایران در مصاف با تیم های زیر ۲۳ سال آسیا تاب رویارویی با رقبای بزرگتر و باتجربه تر از خود را نداشته باشند.

تیم فوتبال جوانان ایران به جای تیم زیر ۲۳ سال در حالی راهی مسابقات قرقیزستان شد که نه بازی تدارکاتی درست و حسابی انجام داده بود نه همه نفراتش را در اختیار داشت. این تیم رفت و با یک برد و یک باخت از دور مسابقات حذف شد تا از راهیابی به مسابقات ۲۰۱۸ چین در همین رده هم باز بماند. با این همه موج مثبتی از حمایت اهالی فوتبال پیرامون اتفاقی که رخ داده به راه افتاد و می توان این طرز نگاهِ “جدید” را به فال نیک گرفت که به این سطح از بلوغ فوتبالی رسیده ایم که نتیجه گرایانه به مسابقات رده های پایه نگاه نکنیم.

حشمت اله مهاجرانی در گفت و گو با مشرق، درباره همین مسایل و حذف تیم زیر ۲۳ سال کشورمان در تورنمنت قرقیزستان صحبت کرد.

متن کامل این گفت و گو در ادامه می آید:

*این حذف امتیازات مثبت زیادی داشت

از شکست تیم امید مان که ۲ بر صفر باخت خیلی متأسف شدم. از دو منظر می توان این اتفاق را نگاه کرد. یکی دید آینده فوتبال مان و دیگری اینکه چرا نتیجه نگرفتیم. قطعا مربی این تیم برای توجیه باخت تیمش دلایل مختلفی برای خودش دارد. بازی های تدارکاتی کم داشته و باشگاه ها هم همکاری لازم را با او نداشته اند ولی پوئن مثبت این باخت و حذف شدن را هم باید دید. این تیم برای آینده است چون به جای تیم زیر ۲۳ سال، تیم جوانان را شرکت دادند و این تجربه اندوزی بالایی است برای آینده فوتبال مملکت. ما با آگاهی کامل به این تورنمنت رفتیم و می دانستیم اوت می شویم. می دانستیم چه نواقصی در فوتبال مان داریم و با علم به این نواقص رفتیم. مربی هم همواره این نواقص را اعلام می کرد. با این همه این نواقص را نمی توان توجیه قانع کننده ای برای حذف شدن در نظر گرفت.

*باز هم به المپیک نرویم اتفاقی رخ نمی دهد

امیدوارم که منطقی و عقلانی مسایل فوتبال مان را پیگیری کنیم. من اعتقاد دارم برای آینده می توان با سرمایه گذاری روی همین تیم و رده های پایین تر می توان برداشت خوبی از فوتبال کرد. ما خیلی سال است که در این رده نتیجه نگرفته ایم و به المپیک هم نرفته ایم. این بار هم روی دفعات قبلی اضافه شود اتفاقی رخ نمی دهد ولی حداقل یک گام مثبت برای ادامه این راه برخواهیم داشت و این امید را به خودمان می دهیم که این بار می خواهیم در دوره بعد با قدرت و مطمئن تر ظاهر شویم.

* تیم ناآماده اعزام نمی شد بهتر بود

باید تغییراتی در تیم بدهیم و از تمام نیروی انسانی مان استفاده کنیم. این تیم که به قرقیزستان رفت همه قدرت زیر ۲۳ سال ایران نبود. ما می توانیم تیمی بهتر از این را روانه مسابقات کنیم. هر میدان و هر برد و باختی یک تجربه به انسان اضافه می کند. امیدوارم که تجربه لازم را از این بازی ها اندوخته باشیم. این تجربه که دیگر تیمی را بدون تدارکات به مسابقات اعزام نکنیم و تیمی را بفرستیم که حداقل شایستگی لازم را داشته باشد و از اعتبار مان در آسیا دفاع کند. اگر می دانستیم تیم مان تا این اندازه ناآماده است نمی رفت بهتر بود. ولی همین که جرأت داشتند و رفتند و بازی کردند برای آینده این تیم اثرات مثبتی خواهد داشت.

*قدرت فدراسیون کم است

اینکه چرا استقلال و تراکتورسازی بازیکنان شان را به تیم امید ندادند موضوعی نیست که به ما ارتباطی داشته باشد. این از قدرت تصمیم گیری فدراسیون است که حداقل در دفعات بعد تکرار نشود. فدراسیون باید یک مقدار قوی تر عمل کند که دیگر چنین مسایلی تکرار نشود. مربی تیم امید هم بهتر می تواند درباره اینکه به نظر می رسد ما تنها برای تجربه اندوزی به این تورنمنت رفته بودیم.

*کی روش گفته زیر رده ها بروند؟

خود کی روش هم در تیم ملی جوانگرایی کرد اما نه یکباره و سریع. نه در یک تیم و دو تیم. او با برنامه استراتژیک خوبی جوانگرایی کرد. در طول ۴ سال اول یواش یواش بازیکنان با تجربه را کنار گذاشت و شانس را به جوانترها داد و یک دگرگونی عالی در تیم ملی بوجود آمد. الان دیگر هیچکدام از آنهایی که تا دو سال پیش با تیم ملی بزرگسالان همکاری می کردند دیگر در این تیم نیستند. ولی این تیم امید زمان کافی نداشت. اگر درباره تیم امید این حرف را سه سال بعد بزنیم حتما تا آن زمان قدم بسیار مثبتی برداشته ایم.  باید این هزینه ها را پرداخت کرد. برنامه ریزی لازم است و من همیشه گفته ام که فوتبال ما ضعف تشکیلاتی و برنامه ریزی دارد اما حداقل این یک کارش خوب است و باید از آن حمایت کرد. همین که ما بدانیم ضعف تشکیلاتی نداریم و نگاه مان به آینده فوتبال مان است اتفاقی روبه جلو محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا