بیشتر مردان مبتلا اصلا نمی‌دانند میگرن دارند!

احتمال ابتلای زنان به میگرن سه برابر بیشتر از مردان است. متخصصان و پژوهشگران این آمار را ثابت کرده‌اند و معتقدند دلیل این تفاوت تن‌ها یک متهم دارد و آن هورمون‌های زنانه است. متهمی دردسرساز که بدون آن نمی‌توان به زندگی طبیعی ادامه داد. در ادامه این مطلب را به نقل از سلامت نیوز بخوانید.

نصف مردان مبتلا اصلاً نمی‌دانند میگرن دارند!
با وجود اینکه مردان کمتر از زنان به میگرن مبتلا می‌شوند، اما نیم نگاهی به شیوع بالای میگرن در جهان نشان می‌دهد ۶ درصد مردان جهان از میگرن و مشکلات ناشی از آن رنج می‌برند و این آمار به ظاهر کم و ناچیز دارای تبعاتی ناخوشایند است.
دکتر فرشته نادری بهدانی- عضو انجمن سردرد ایران – درخصوص شیوع میگرن در میان مردان، می‌گوید: مردان کمتر از زنان به بیماری میگرن مبتلا می‌شوند، اما حقیقت این است که میگرن، در بیش از ۵۰ درصد از مردان مبتلا به این بیماری تشخیص داده نمی‌شود و تن‌ها علت آن هم برخی ویژگی‌های رفتاری و خصوصیات شخصیتی بیماران است نه پیچیدگی بیماری یا ناتوانی پزشک معالج در تشخیص!

به‌عبارت دیگر، هرچند علائم میگرن در میان زنان و مردان مشابه است و تفاوتی ندارد، اما بی‌توجهی مردان به سردردهای خود و مراجعه کمتر آن‌ها به پزشک باعث می‌شود نوع سردرد آن‌ها بدرستی تشخیص داده نشود. این بی‌توجهی باعث شده که مردان نسبت به زنان از داروهای مسکن و داروهای پیشگیری‌کننده از سردرد، کمتر استفاده کنند و به عوارض ناشی از آن بیشتر مبتلا شوند. البته مردان کمتر از زنان به میگرن مزمن مبتلا می‌شوند.

این متخصص مغز و اعصاب می‌افزاید: نگاهی دقیق به جامعه نشان می‌دهد که شیوع سه برابری این بیماری در میان زنان و اینکه زنان بیشتر و البته راحت‌تر در مورد حملات میگرن خود صحبت می‌کنند موجب شده به سردرد میگرنی در میان مردان جامعه کمتر توجه شود و حتی می‌توان گفت: این موارد باعث شده است در باور عام، از میگرن به‌عنوان یک بیماری مخصوص زنان یاد شود.

عضو انجمن سردرد ایران در ادامه با تأکید بر اهمیت پیگیری و درمان میگرن در مردان می‌گوید: متأسفانه تحقیقات نشان داده مردان مبتلا به میگرن نسبت به همسالان خود ۴۲ درصد بیشتر دچار حملات قلبی و عروقی می‌شوند. متأسفانه مردان میانسال که به میگرن مبتلا هستند هم بیش از همسالان خود دچار اختلال عملکرد جنسی خواهند شد. درحالی که تشخیص صحیح و بموقع میگرن و آغاز درمان‌های مربوطه در کنار مراقبت‌های قلبی و عروقی مشکلات ناشی از بیماری را به اندازه چشمگیری کاهش می‌دهد.

وی در ادامه به مهم‌ترین دلایل بروز میگرن در میان مردان اشاره می‌کند و می‌گوید: در معاینات بالینی و گفت‌و‌گو با مردان، آن‌ها ۳۵ درصد بیش از زنان، محرک‌های فیزیکی و محیطی را عامل ایجاد سردرد خود معرفی کرده‌اند. از سوی دیگر می‌دانیم احتمال ابتلا به میگرن و افسردگی پس از ضربه به سر نیز وجود دارد و بررسی‌ها نشان داده مردان بیش از زنان در معرض آسیب به سر قرار دارند. صدمات شغلی، حوادث رانندگی و حتی ورزش‌هایی که امکان ضربه و آسیب به سر در آن‌ها وجود دارد مردان را بیش از زنان تهدید می‌کند.

این عضو انجمن سردرد ایران معتقد است، ازآنجایی که ژن در بروز میگرن مؤثر است، انتظار شیوع میگرن در فرزندان فرد مبتلا نیز افرایش می‌یابد. اما در مورد مردانی که تشخیص دقیقی از بیماری آن‌ها در دست نیست ممکن است تشخیص میگرن در کودکان‌شان نیز با مشکل مواجه شود.

دکتر نادری بهدانی درخاتمه خاطرنشان می‌کند: با وجود اینکه میگرن در مردان شیوع کمتری دارد، اما نکته اینجاست که آن‌ها عمدتاً سردرد‌ها را سردستی می‌گیرند! باید تلاش کنیم که مردان سردرد خود را جدی بگیرند و با پزشک در مورد سردرد‌شان و ویژگی‌های آن بیشتر صحبت کنند تا بتوان با تشخیص صحیح و بموقع از عوارض آن پیشگیری کرد. بهتر است به یاد داشته باشیم با درمان درست و کافی نه تن‌ها سلامت مردان جامعه افزایش می‌یابد بلکه سلامت خانواده و جامعه نیز افزایش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا