تشدید خشکسالی دربام ایران +عکس

استان چهارمحال و بختیاری به‌واسطه بارش‌های قابل‌توجه از استان‌های آبخیز کشور به شمار می‌رود که هم‌اکنون آب شرب و صنعت بسیاری از استان‌های کشور ازجمله اصفهان، خوزستان و یزد را تأمین می‌کند.

طی سال‌های گذشته به‌واسطه کاهش بارش و وقوع خشکسالی بسیاری از چاه‌های آب استان و چشمه‌ها و قنات‌ها خشک‌شده است.

بسیاری از مزارع کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به‌واسطه نبود آب از زیر کشت خارج‌شده‌اند و به بوته‌زارهای گیاهان وحشی تبدیل‌شده است.

از طرفی به دلیل برداشت بی‌رویه از این منابع، متأسفانه بیلان آب بسیاری از آبخوان‌های زیرزمینی منفی شده و مهم‌ترین دشت‌های استان شامل دشت‌های شهرکرد، بروجن، فرادنبه، سفیددشت و خانمیرزا ممنوعه بحرانی هستند.

وضعیت خشکسالی و کمبود آب در چهارمحال و بختیاری روز به روز وخیم تر می شود که به طوری هم اکنون قطعی آب شرب در شهرهای فرخ شهر، سفید دشت، بروجن و فرادنبه گزارش شده است.

کارشناس منابع آب در چهارمحال و بختیاری گفت: شهرستان کوهرنگ مهمترین منطقه پر بارش جنوب کشور است که سرچشمه رودخانه های بزرگی از جمله کارون، زاینده رود، بازفت و دز است.

افشین مقدس عنوان کرد: کاهش بارش در منطقه کوهرنگ، کم آبی این رودخانه ها را طی سال های گذشته تاکنون تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت: اگر وضعیت بارش در چهارمحال و بختیاری به ویژه شهرستان کوهرنگ به همین شکل ادامه یابد و بجای برف شاهد بارش باران در زمستان باشیم، تشدید کم آبی در سال های آینده برای کارون و زاینده رود پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته وضعیت بارش برف در کوهرنگ بسیار  نامطلوب بود به طوری که حتی پیست اسکی این منطقه نیز فعال نشد.

این کارشناس بخش آب بیان کرد: در گذشته در شهرستان کوهرنگ بارش های چهار الی شش متری برف گزارش می شد اما در حال حاضر میزان بارش برف در این منطقه به کمتر از ۶۰ سانتی متر رسیده است و ماندگاری برف در این منطقه به کمتر از ۵۰ روز رسیده است.

۸۷ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری تحت خشکسالی قرار گرفته است

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در این زمینه گفت: ۸۷ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری تحت خشکسالی قرار گرفته است.

شاهرخ پارسا با بیان اینکه شهرستان کوهرنگ پر بارش ترین منطقه چهارمحال و بختیاری است که سرچشمه سه رودخانه بزرگ دز، زاینده رود و کارون است، اظهار داشت: متاسفانه کاهش دوبرابر بارش در این منطقه گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ایستگاه هواشناسی کوهرنگ دو هزار و ۲۷۱ میلی متر کاهش بارش دارد، عنوان کرد: کاهش بارش در این منطقه نقش مهمی در کاهش آب رودخانه های کارون، زاینده رود و دز داشته است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: کمبود میانگین بارش در کشور نه درصد و در چهارمحال و بختیاری نیز ۱۶ درصد است و پیش بینی می‌شود که این میزان به ۳۰ درصد نیز افزایش پیدا کند.

چشمه بیرگان
چشمه بیرگان

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: خشکسالی در چهارمحال و بختیاری تشدید شده است.

علی محمدی مقدم عنوان کرد: کاهش بارش ها، تغییر بارش ها از نوع برف به باران، برداشت های بی رویه آب در بخش کشاورزی و… موجب شده است که وضعیت خشکسالی و کم آبی در این استان تشدید شود.

وی اظهار داشت: طی بررسی های انجام شده ۸۰ درصد از منابع آب زیر زمینی چهارمحال و بختیاری مصرف شده است.

وی تاکید کرد: خشکسالی و کاهش بارش ها بر روی جنگل ها و مراتع این استان نیز تاثیر گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت های مختلف برای مقابله با خشکسالی استفاده کرد، بیان کرد: حفظ منابع آب نقش مهمی در مقابله با بحران خشکسالی در این استان است.

وی تاکید کرد: اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری نقش مهمی در تقویت منابع آب زیرزمینی در این استان دارد و باید پروژه های آبخیزداری در این استان اجرایی شود.

مدیر کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تقویت منابع آب زیرزمینی نقش مهمی در مقابله با خشکسالی در این استان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه کاهش بارش ها در این استان نقش مهمی در خشک شدن بسیاری از چشمه ها در این استان داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از چشمه ها و قنات های چهارمحال و بختیاری در حال خشک شدن هستند.

ذبیح الله غریب عنوان کرد: تغییر نوع بارش نیز در این استان از عوامل خشک شدن چشمه ها و قنات های استان استان به شمار می رود.

وی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری ۸۵۰ رشته قنات وجود دارد که در حال حاضر ۲۰۰ رشته قنات خشک شده است.

وی ادامه داد: آب خروجی بیش از ۵۰درصد قنات های چهارمحال و بختیاری به کمتر از ۵۰درصد رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ازسه هزار و ۸۰۰ چشمه شناسایی شده در چهارمحال و بختیاری بیش ازیک هزار و ۱۰۰ چشمه خشک و مابقی بین ۳۰تا ۷۰درصد باکاهش دبی همراه است.

وی عنوان کرد: چاه های آب کشاورزی در این استان از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و آبدهی آنها بسیار کم و بسیاری از آنها نیز خشک شده است.

افت۲۰ سانتی متری آب های زیر زمینی در چهارمحال و بختیاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این زمینه گفت: چهارمحال و بختیاری در نهمین سال خشکسالی خود قرار گرفته و وضعیت منابع آب این استان در شهرستان های مختلف با مشکل مواجه شده است.

سیامک سلیمانی بیان کرد: هم اکنون بیش از ۲۰ سانتی متر افت آب های زیر زمینی در این استان گزارش شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه باید زمینه برای کاهش مصرف آب از منابع زیرمینی فراهم شود، تاکید کرد: افت آب های زیرزمینی موجب فرونشست زمین می شود.

وی گفت: به علت افت منابع آب زیرمینی در این استان در برخی نقاط فرونشست زمین گزارش شده است.

وی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب، بیان کرد: در راستای صرفه جویی مصرف آب مشارکت مردم نقش مهمی در این مسیر دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مقابله با خشکسالی به صورت جدی مورد توجه مسئولان استان قرار گرفته است، ادامه داد: دولت به دنبال توسعه طرح های آبخیز داری در این استان و همچنین توسعه تجهیزات آبیاری نوین در مزارع این استان است.

با توجه به پیش بینی ۳۰ درصد خشکسالی در چهارمحال و بختیاری، وضعیت خشکسالی در آینده نیز برای استان بحرانی تر خواهد شد و کم آبی رودخانه های زاینده رود و کارون تشدید می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا