۳ دلیل دندان قروچه در خواب

یک دندانپزشک کودکان گفت: دندان قروچه یا سایش دندان‌ها عبارت است از سایش یا به هم زدن غیرطبیعی دندان‌ها که معمولا در خواب انجام می‌شود. در ادامه این مطلب را به نقل از سلامت نیوز بخوانید.

همه آنچه از «دندان قروچه» نمی‌دانید
غلامحسین رمضانی، متخصص و دندانپزشک کودکان با بیان اینکه پراکسیس، دندان قروچه یا سایش دندان‌ها عبارت است از سایش یا به هم زدن غیرطبیعی دندان‌ها که معمولا در خواب انجام می‌شود، افزود:، اما این موضع در برخی کودکان و حتی بزرگسالان، در هنگام بیداری نیز مشاهده می‌شود.

وی در ادامه به عواملی که باعث دندان قروچه می‌شود، اشاره و بیان کرد: بعضی مواقع، عوامل موضعی دخیل هستند. برخی معتقدند که دندان قروچه ممکن است واکنشی در تداخلات دندان‌ها و حتی یک ترمیم یا بلند بودن سطح دندان باشد که موجب تحریک و در نتیجه دندان قروچه می‌شود.

این متخصص دندانپزشک کودکان ادامه داد: بعضی عوامل سیستمیک نیز مطرح هستند، مانند انگل‌های روده‌ای، کمبود تغذیه و آلرژی، اختلالات اندوکرایم یا غدد مترشح درون ریز که می‌توانند عوامل دندان قروچه باشند.

وی تصریح کرد: بعضی عوامل روحی و روانی نیز برای این مشکل مطرح شده که نوع پیچیده‌ای است و باید مورد نظر قرار گیرد که معمولا آسیب‌هایی ایجاد می‌کند؛ مخصوصا بعد از خواب ممکن است فرد دچار خستگی در مفصل گیجگاهی شود و عضلات صورت درد کند و حساسیت‌هایی در دندان‌ها ممکن است ایجاد شده باشد.

این متخصص دندانپزشک کودکان در برنامه رادیویی سلامت با اشاره به اینکه برای درمان این عادت باید عوامل سیستمیک را حذف و به پزشک مراجعه کرد، اظهارداشت: بنابراین پیش از هر اقدامی نخست باید دندان‌ها را بررسی کنیم که اگر مشکلی داشت آن‌ها را ترمیم و اگر همه راه‌ها انجام شد و باز به نتیجه نرسیدیم می‌توانیم از وسیله‌ای به نام نایت گارد یا مودکارد استفاده کنیم که توسط دندان پزشک ساخته می‌شود. استفاده از این وسیله برای آن است که از عوارض سایش جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا