۹ تدبیر طب سنتی برای اینکه تابستانی خنک داشته باشید

اگر گرمای تابستان بیش از پیش شما را اذیت می‌کند یا این گرما باعث می‌شود که شما زود عصبانی شوید، اگر آب زیاد می‌خورید یا کم حوصله‌ هستید. اگر در این فصل گرم، خشکی موی سر، شوره و ریزش مو دارید، توصیه می‌کنیم که این چند تدبیر زیر را در فصل گرما رعایت کنید:

۱. وعده ناهار را سعی کنید غذای پختنی میل نکنید؛ آب دوغ خیار، نان با کاهو و سکنجبین، نان و طالبی، خربزه و گرمک ناهار مناسبی است؛ استفاده از آش دوغ، آش انار، آش سماق مناسب است، از مصرف غذاهای گرم و پر‌ادویه، خورشهای گرم مثل فسنجان و خرما و غذاهای غلیظ و سنگین و دیر‌هضم مثل کله‌پاچه و حلیم بپرهیزید.

۲. برای رفع عطش بجای استفاده از نوشابه، ساندیس و آب میوه‌های کارخانه‌ای (مانند رانی، سن ایچ و …)، از شربتهای طبیعی با طبع سرد همچنین بستنی سنتی مورد تایید، استفاده کنید مثلاً می‌توانید خاکشیر، شربت آبلیمو، به‌لیمو، گلاب یا عرق کاسنی میل کنید یا عناب را شربت کنید و بخورید.

۳. طبع اکثر چای‌های طبیعی و دم‌نوشهای مجاز نیز گرم یا معتدل است بنابراین از مصرف دم‌نوشهای غلیظ یا زیاده‌روی در مصرف آن‌ها خودداری کنید، می‌توانید دم‌کرده آلبالو بخورید یا از چای‌های رقیق شده همچون دارچین استفاده کنید.

۴. ترکیب عرق کاسنی و شاتره به همراه یک قاشق مربا‌خوری اسپرزه را شربت کرده و روزانه میل کنید. این نوشیدنی کمک بسیاری به شما خواهد کرد.

۵. موادغذایی با طبع گرم و خشک کمتر میل کنید یا آن‌ها را به همراه مصلحات مربوطه بخورید؛ سرد و‌تر فراوان بخورید و از مصرف خشکی‌ها و سرخ‌کردنی‌ها نیز حتی‌الامکان خودداری کنید.

۶. اگر گرما بر شما غلبه کرده است، می‌توانید رب انار را با آبغوره مخلوط و بگذارید یک جوش کوچک روی گاز بخورد و در یخچال بگذارید و از آن هر شب ۳ – ۴ قاشق یک ساعت قبل از خواب میل کنید.

۷. خوردن آب بسیار سرد و یخ، خصوصاً در حالت ناشتا یا بعد از برخاستن از خواب، بسیار مضر است؛ اصولاً آب خنک برای هوای گرم، مطلوب است و آب ولرم یا معمول برای هوای سرد مناسب است و نباید آب یخ و بسیار سرد را میل کرد.

۸. در این فصل تخم مرغ را هم به صورت نیم‌پز و عسلی میل کنید؛ از میوه‌های تابستانی و سبزیهای خنک مثل کاسنی، خرفه، گشنیز، اسفناج و کاهو بیشتر بهره ببرید.

۹. از مصرف مواد کارخانه‌ای خودداری کنید و کاکائو، سس و آب کلردار مصرف نکنید؛ اینگونه مواد باعث می‌شوند تا کبد شما گرم‌تر شود و در کم حوصلگی و عصبی شدن شما را تشدید می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا