دانش‌آموزان کدام کشور رکورددار مصرف سیگار هستند؟

این روزها در صفحات خبرها و اخبار رسانه‌های مختلف جهان نسبت به مصرف سیگار هشدارهای زیادی داده می‌شود و برنامه‌های متنوعی در خصوص عدم استعمال سیگار ساخته می‌شود اما گیرایی و جذابیت توتون به حدی برای برخی مردم بالاست که به هیچ چیز حتی سلامتی خود توجهی ندارند.

وقتی این آمار نگران‌کننده‌تر می‌شود که پای نوجوانان نیز به این ماده افسون‌گر باز می‌شود و آنها را آنچنان محصور خود می‌کند که وقتی به خود می‌آیند که در بین دود ناشی از استعمال هزاران سیگار دست و پا می‌زنند؛ این در حالیست که همین عامل موجب بازماندن از تحصیل و ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی و عروقی می‌شود.

با وجود اینکه در هر کشور و در هر شهری آمارهای متفاوتی از نوجوانان سیگاری در دسترس است باید این نکته را یادآور شد، بعضی از کشورهای جهان سقف هشدار هم رد کرده‌اند و با بی‌توجهی به توصیه کارشناسان آینده این نوجوانان را قربانی عدم توجه و رسیدگی خود می‌کنند.

نوجوانان آمریکایی رکورددار مصرف سیگار در جهان

بر اساس نتایج تحقیقاتی که حدود دو هفته پیش در روزنامه  دیلی میل منتشر شد، نوجوانان آمریکایی بیش از هر کشور دیگری دخانیات مصرف می‌کنند و از هر فرصتی برای استعمال دخانیات سوء استفاده می‌کنند.

به روز نشدن ۳۰ ساله علائم هشدار در بسته‌های سیگار در آمریکا

علائم هشدار بر روی بسته‌های سیگار در آمریکا حاوی کمترین جزئیات است؛ ضمن اینکه هشدارهای روی پاکت سیگار در آمریکا از سال ۱۹۸۴ به روز نشده است و هیچ ارگانی هم نسبت به این مسئله اعتراض ندارد.

هشدار سازمان بهداشت جهانی به آمریکا

روزنامه دیلی میل در گزارش خود درج کرده است که سازمان بهداشت جهانی علاوه بر درخواست به آمریکا هشدار داده است تا راهکارهای جدید و مؤثری را بر روی پاکت‌های سیگار اعمال کند که بیشترین تأثیر را بر روی نوجوانان برای عدم مصرف دخانیات داشته باشد؛‌ ضمن اینکه این سازمان از دولت آمریکا درخواست کرده تا سال ۲۰۲۵، ۳۰ درصد از مصرف سیگار در بین نوجوانان خود را کاهش دهد.

افزایش ۴ برابری استفاده از سیگار در دانش‌آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان

یک سایت رسمی دیگری نیز اعلام کرده است که از سال ۲۰۱۱ تا کنون استفاده از سیگار در بین دانش‌آموزان راهنمایی و به خصوص دبیرستانی در آمریکا و برخی از کشورهای پر مصرف سیگار با حداقل ۴ برابر رشد مواجه بوده است.

ابتلا به ۶۰ نوع سرطان در پی استشمام دود سیگار

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که دود سیگار حاوی ۹ هزار ماده شیمیایی است و استشمام آن احتمال ابتلا به ۶۰ نوع سرطان را در فرد قوت می‌دهد؛ همچنین سالانه ۶ هزار نفر بر اثر استنشاق دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

وجود ۹۳ ماده مضر در محصولات تنباکو

بر اساس آنچه که سازمان غذا و دارو آمریکا منتشر کرده است، ۹۳ ماده مضر در محصولات تنباکو وجود دارد که هر کدام از آنها عامل یک بیماری است.

کاهش سن استفاده از سیگار

کارشناسان متعددی در سطح جهانی هشدار می‌دهند که مصرف سیگار توسط قشر نوجوان در دنیا رو به افزایش است و دخانیات در واقع نسل جوان را نشانه گرفته است؛ در این بین نوجوانان آمریکایی بیش از هر کشوری درگیر دخانیات هستند.

سیگار و تنباکو دومین عامل مرگ و میر در جهان

سیگار و تنباکو به عنوان دومین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می‌شوند و بر همین اساس، دخانیات سالانه جان حداقل ۶ میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد، به عبارتی می‌توان گفت در هر ۶ ثانیه یک نفر و روزانه ۱۵ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات جان می‌بازند.

آمار تکان‌دهنده مصرف دخانیات در دانش‌آموزان

تقریباً یک نفر از هر ۵ دانش‌آموز ۱۳ تا ۱۵ ساله در جهان سیگار می‌کشد.

۱۴ سال مرگ زودتر افراد سیگاری

افرادی که دخانیات استعمال می‌کنند، حداقل ۱۴ سال زودتر از افراد غیر سیگاری می‌میرند؛ عمده بیماری‌هایی که افراد سیگاری به آنها دچار می‌شوند، بیماری‌های قلبی و انواع سرطان است.

آمار استعمال دخانیات در ایران

گزارش‌های موجود نشان می‌دهد، حداقل ۱۳ میلیون سیگاری در ایران وجود دارد.

برخی از نوجوانان به دلایل مختلفی نظیر مشکلات خانوادگی، بد سرپرستی، داشتن پدر معتاد و حتی بخاطر تفنن با روی آوردن به مصرف سیگار از هر فرصتی برای استعمال این ماده دخانی استفاده می‌کنند.

باید یادآور شد با وجود افزایش آگاهی نسبت به آسیب‌هایی که سیگار وارد می‌کند و بیماری‌هایی که در پی استعمال آن بروز می‌کنند، اما هر روز با افزایش آمار افراد سیگاری مواجه هستیم؛ این بدین معنی است که باید به فکر ساخت برنامه‌های منسجم و قوی برای گروه سنی نوجوان باشیم.

کارشناسان اظهار می‌کنند که سن استعمال سیگار در ایران به ۱۱ سال کاهش یافته و این زنگ خطری برای مسئولان مربوطه است.

ناآرامی‌های روحی و روانی مهم‌ترین علل استفاده از سیگار در نوجوانان

دوری از خانواده، بیکاری، مشکلات مالی، اطرافیان سیگاری و حتی تجربه یک بار سیگار کشیدن از مهم‌ترین عواملی است که منجر به سیگاری شدن نوجوانان و جوانان می‌شود.

نقش مؤثر رسانه‌ها در کاهش آمار نوجوانان سیگاری

باورها بر این است که رسانه‌های جمعی می‌توانند نقش موثری را در کاهش آمار نوجوانان سیگاری ایفا کنند؛ ساخت برنامه‌های تلوزیونی قدرتمند و تأثیرگذار و آگاهی کامل دادن به مخاطب که سیگار تا چه حد می‌تواند بلای خانمان‌سوز باشد و چه عواقب جبران‌ناپذیری را به جای گذارد، یکی از راه‌هایی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا