غول‌های باواریا پنجه در پنجه بزرگان آرزومند وست‌فالیا

امسال از همان لحظه سوت آغاز بازی افتتاحیه پنجاه‌وپنجمین دوره بوندس‌لیگای یک آلمان بین بایرن مونیخ و بایرلورکوزن، فوتبالدوستان چشم انتظار اتفاقی متفاوت از روند معمول نیم‌دهه اخیر هستند. قهرمانی‌های آسان بایرن در پنج دوره گذشته که همگی قبل از هفته پایانی و حتی گاهی شش هفته زودتر قطعی شد، حس رقابت گذشته در بالاترین سطح فوتبال آلمان را تا حدود زیادی از بین برد.

اگر بر اساس روند آماده‌سازی و یارگیری تیم‌ها در فصل تابستان قصد قضاوت درباره فرجام فصل در حال آغاز را داشته باشیم، ظاهراً نباید چندان امیدوار باشیم، اما دورتموند همیشه غیرقابل پیش‌بینی و البته تیم‌های مدعی تکرار خاطره درخشش هوفنهایم و راسنبال در فصل گذشته، کمی بر ترشح آدرنالین هواداران فوتبال آلمان می‌افزایند!

 بایرن قدرتمند، دورتموند رؤیاپرداز
بایرن، غول منطقه باواریا در فصل نقل و انتقالات هر چقدر در زمینه جذب بازیکن موفق بود در نتایج توفیقی به دست نیاورد. خرید خامس رودریگس با تقریبا یک‌چهارم قیمتی که رئال مادرید سال ۲۰۱۴ برای جذب او پرداخت، موفقیت بزرگی بود. علاوه بر این ورود تولیسو، ستاره لیون و جوانانی مثل رودی قهرمان آلمان را بیش از پیش تجهیز کرده و از طرفی خروج داگلاس کاستا و خداحافظی لام و آلونسو افزایش تدابیر تاکتیکی از سوی آنچلوتی برای دیده نشدن خلا آنها را می‌طلبد.

برتری در ضربات پنالتی بازی سوپرجام آلمان، روحیه سرخ‌ها در شروع فصل را بالا برده است. به هر حال برتری مقابل رقیب دیرینه‌ای به نام تحت هر شرایطی لذت‌بخش به نظر می‌رسد. صحبت از دورتموند، تیم محبوب منطقه «نورث‌راین وست‌فالیا»، صحبت از یک تابستان پرحاشیه پیرامون انتقال هنوز انجام نگرفته دمبله به بارسلوناست! او و اوبامیانگ محتمل‌ترین گزینه‌ها برای ترک دورتموند در فرصت باقی مانده تا پایان فصل نقل و انتقالات تابستانی هستند و جدایی هر کدام از آن‌ها ضربات جبران‌ناپذیری به بدنه تیم «پیتر بس» وارد می‌کند.

سرمربی فصل گذشته آژاکس مرحله آشنایی و آزمون و خطا در جمع جدید را پشت سر گذاشته و به خوبی با حساسیت هواداران برای جبران عقب ماندگی اخیر از بایرن آگاهی دارد. دمبله با غیبت منجر به محرومیتش در تمرینات، آرامش تیم او را به هم ریخت. خرید داهود و فروش گینتنر، شاید اوج سروصدای دورتموند در فصل نقل و انتقالات تابستانی بود. اگر فروش دمبله و اوبامیانگ چشم انتظار میلان تحقق نیابد، دورتموند باید به این بی سروصدایی راضی باشد!

بزرگان، شگفتی‌سازها و سایرین

 راسنبال لاپیزیگ، شگفتی‌ساز فصل گذشته در تابستان سلکه، یکی از جوانان آینده‌دار خود را به هرتابرلین داد و برادر خدیرای معروف هم راه آگزبورگ را در پیش گرفت. با این اوصاف اگر امیل فورسبورگ و نبی کیتا به جای رویای لیورپول در آرزوی درخشش با لباس تیم فعلی‌ خودشان در اولین حضور در لیگ قهرمانان باشند، شاید سهامداران ثروتمند راسنبال مجبور به برداشت پول از کیسه شرکت ردبول برای تقویت تیم نشوند!

هوفنهایم با مربی هنوز در آستانه ۳۰ سالگی‌اش، یکی دیگر از جاذبه‌های فصل آینده بوندس‌لیگاست. ناگلسمن پس از نامیده شده به عنوان سرمربی برتر فصل قبل بوندس‌لیگا، صرف‌نظر از اینکه تیمش را از مهلکه بازی با لیورپول به مرحله گروهی لیگ قهرمانان برساند یا نه، فعلا جایگاه تثبیت‌شده‌ای در هوفنهایم دارد؛ بخصوص اینکه تیم مهره‌های کلیدی خودش را نفروخته و تقویت شده است.شالکه، اینتراخت فرانکفورت، اشتوتگارت و هرتابرلین یک فصل دیگر را در جمع متوسط‌ها پشت سر می‌گذارند؛ مگر اینکه کار خارق‌العاده‌ای انجام دهند.

در این بین سرنوشت وردربرمن برای ما ایرانی‌ها جذاب است. تیم الکساندر نوری در فصل نقل و انتقالات در بازی‌های تدارکاتی بسیاری شرکت کرد و به نظر می‌رسد سرمربی ایرانی به هارمونی مورد نظرش دست یافته است. هامبورگ پس از ۳ فصل نجات از اولین سقوط تاریخش در هفته‌ها و دقایق پایانی فصل، همچنان هواداران نوستالژی‌دوست فوتبال را نگران می‌کند. تنها تیم همیشه حاضر در همه فصول بوندس‌لیگا به خاطر مشکلات مالی نتوانسته بازیکنان مناسبی جذب کند و مثل ۳ فصل قبلی کار سختی برای بقا پیش‌رو دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا