۵ جاذبه پاییزی طبیعت ایران که باید به آن سفر کنید

اشتباه نکنید اینجا اروپا نیست، اینجا جنگل‌های گلستان و گرگان از مناطق زیبایی سواحل خزر است که به علت فاصله بیشتر نسبت به پایتخت کمتر برای تهرانی‌ها شناخته شده است. جنگل‌های هزار رنگ پاییزی گلستان و آبشارهای پلکانی زیبای آن که متاسفانه در حال تخریب و انقراض است از جاذبه‌های فصل پاییز است و نباید فرصت دیدن آن‌را از دست داد. اگر به گلستان و گرگان رفتید بندر ترکمن، آشوراده و قبرستان خالد نبی را فراموش نکنید. در ادامه این مطلب را به نقل از اسپیلت البرز بخوانید.

۵ جاذبه پاییزی طبیعت ایران که باید به آن سفر کنید
دریاچه جنگلی چورت

دریاچه چورت در شمال شرقی مازندران قرار دارد و وسعتی حدود دو و نیم هکتار دارد. این دریاچه به علت زمین لرزه‌ای در حدود ۷۰ سال پیش و بسته شدن مسیر چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد ایجاد شده است. درختان پاییزی در کنار آب آرام این دریاچه و درختانی که پس از زلزله در آن مستغرق باقی مانده‌اند مناظر محسور کننده‌ای را ایجاد کرده‌اند. در سفر به این دریاچه بازدید از چشمه‌های رسوبی زیبای باداب سورت را فراموش نکنید و مطمئن شوید که دوربین‌تان را قبل از سفر جا نگذارید.

کویر ورزنه

انواع اشکال تپه‌های شنی، شکل گرفته از فرسایش باد، یکی از زیباترین تابلوهای طبیعت را در کویر ورزنه شکل داده است. تجربه سکوت کویر، استراحت دیدگان در طبیعتی فارغ از دستکاری ها و خراش های بشر و هیجان دیدن زیباترین آسمان شب سوغاتی سفر شما به ورزنه خواهد بود. کویر ورزنه از اصفهان صد کیلومتر فاصله دارد و وسعت تپه‌های شنی آن حدود هفده هزار هکتار است.

نایبند

نایبند را ماسوله کویر می‌نامند و جهانگردی نیست که زیبایی‌های این روستای تاریخی را نستوده باشد. نایبند که در جنوب شرق طبس قرار دارد، واقع بر دامنه کوهستان و مشرف بر دشت‌های بی انتها ضیافت چشم اندازهایی بی نظیر است. فرصت سفر به این نگین کویری  در فصل پاییز را از دست ندهید و در سفر خود حتما طبس و پدیده‌های نادر آن را هم ببینید.

دریاچه نمک

چند ضلعی‌های منحصربفرد دریاچه نمک، جزیره سرگردان در میان دریاچه و پهنه سفیدگون تا افق گسترده ی این دریاچه تجربه ایست که هرگز از ذهنتان پاک نخواهد شد. اغلب دریاچه حوض سلطان را که پس از احداث اتوبان تهران-قم در کنار اتوبان قم تشکیل شده است به اشتباه دریاچه نمک می دانند.

اما دریاچه نمک در نزدیکی کاشان و در جوار کویر مرنجاب و ریگ جن قرار دارد. این دریاچه که در اغلب روزهای سال خشک است دارای عرض ۸۰ کیلومتر و طول ۳۰ کیلومتر است و براحتی برروی نقشه ایران بصورت یک لکه سفید بزرگ در مرکز ایران قابل تشخیص است. دریاچه نمک از رسوب لایه های نمک برروی هم تشکیل شده که عمقی بین ۵ تا ۵۴ متر دارند. پاییز یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به کویر و مشاهده این پدیده طبیعی منحصر به فرد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا