تنزل ایران در برخی شاخص‌‌های علم و فناوری

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: طبق آخرین گزارش در سه شاخص، علم و فناوری با تنزل روبرو شده است.

منصور کبگانیان قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه نود و هفتمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، اظهار داشت: در ابتدای جلسه در بخش پیش از دستور موضوع ادغام برخی ستاد‌های مربوط به فناوی‌های دارای اولویت در نقشه جامع علمی کشور مطرح و مقرر شد در جلسه بعد به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

وی افزود: در این زمینه اعضاء تاکید داشتند که این ادغام‌ها چه به نیت ساماندهی بهتر و چابک‌سازی باشد و چه به نیت توسعه علمی، نباید باعث تضعیف این ستاد‌ها شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دستور بعدی جلسه ۹۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه گزارش وضعیت علمی و فناوری بود که گزارش شاخص‌های نوآوری جهانی در سال ۲۰۱۷ مطرح شد که بر اساس این گزارش از ۷ شاخص مهم نوآوری کشورمان در چارچوب نهادی ۶ رتبه و در سرمایه انسانی و پژوهش ۳ رتبه ارتقا پیدا کرده‌است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: متاسفانه در سه شاخص نیز تنزل مقام داشتیم یعنی در حوزه زیرساخت از رتبه ۹۱ به رتبه ۹۹ تنزل پیدا کرده‌ایم و در حوزه بازار ۱۰ رتبه تنزل داشته‌ایم و در شاخص پیچیدگی کسب و کار ۴ رتبه تنزل یافته‌ایم.

وی افزود: دستور انتهایی جلسه ادامه بررسی مأموریت‌های جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور بود که به بررسی گزارش جهاد دانشگاهی پیرامون نهاد‌های پژوهش و فناوری ملی اختصاص یافت.

کبگانیان افزود: در این گزارش فعالیت‌های نهاد‌های مربوط به توسعه پژوهش و فناوری در برخی کشور‌های آسیایی و اروپایی مورد بررسی قرار گرفت و اعضاء بر این نکته که جهاد دانشگاهی باید در حوزه‌هایی که دارای سابقه و تخصص است، نهاد‌های پژوهش و فناوری را ایجاد کند، تاکید کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا