جزئیات۵خبر امروز چهارشنبه نوزدهم مهرماه ۱۳۹۶

ک‌کنندگان آمریکا با سانسور و تحریف همچنان مشغول کارند!
رسانه‌های زنجیره‌ای بزک‌کننده آمریکا و توافق او، همچنان مشغول سانسور یا تحریف اخبار مهم هستند.

این روزنامه‌ها خبر مهم محکومیت عضو و مشاور ارشد تیم مذاکره‌کننده در حوزه مالی و بانکی و اقتصادی  به جرم جاسوسی را سانسور کردند و جای آن، عناوین رده چندمی مانند تعلیق عضویت منتخب زرتشتی شورای شهر یزد را در تیتر اول خود گنجاندند.

این روزنامه‌ها همچنین با تحریف واقعیت، مدعی فشار اروپا و غرب به آمریکا برای حفظ واقعیت شده‌اند بدون اینکه توضیح دهند کشورهای اروپایی کدام گام عملی را برای احقاق حقوق تضییع شده و نقض شده ایران در برجام بردارند یا کدام فشار و اعتراض عملی را متوجه آمریکا کرده‌اند؟
به تیتر برخی از این روزنامه‌ها نگاه کنید:
– شرق: هشدار شرکای برجام به آمریکا
– قانون: جهان در تکاپوی ]؟![ حفظ برجام
– ایران: هشدار برجامی جهان به ترامپ
– بهار: با تعامل می‌توان برجام را تحکیم کرد

اما خوشمزه‌تر از همه تیتر فانتزی روزنامه آرمان است که نوشت: «۵-۱ را جایگزین ۵+۱ می‌کنیم»!  این در حالی است که ۵+۱ شامل آلمان به علاوه ۵ عضو دارای حق وتو در شورای امنیت (آمریکا و انگلیس و فرانسه و روسیه و چین) می‌شود. و در صورت کم کردن آمریکا از این ۶ کشور (۵+۱) در واقع باید ۵ کشور بماند و نه ۵-۱ که می‌شود ۴!!

یادآور می‌شود مقامات ۳ کشور فرانسه، انگلیس و آلمان طی هفته‌های اخیر در کنار تأکید حفظ برجام – و بدون اعتراض عملی به عهدشکنی‌های آمریکا – با شانتاژهای آمریکا درباره توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران اعلام همراهی کرده‌اند.

لزاکو: آرزوهای اقتصادی روحانی با برجام برآورده نشد
یک روزنامه فرانسوی نوشت توافق هسته‌ای نه تنها انتظارات مردم ایران بلکه آرزوهای دولت روحانی را هم برآورده نکرد.
روزنامه لزاکو در تحلیلی نوشت: آرزوی دولتمردان روحانی به اینکه توافق هسته‌ای موجب احیای اقتصاد شود، برآورده نشد.

هنوز بسیاری از بخش‌های اقتصادی و تجاری ایران در رکود کامل به سر می‌برند که از آن جمله می‌توان از بخش‌های پتروشیمی، معدن و مسکن نام برد.

ایرانی‌ها انتظار داشتند که بلافاصله پس از توافق هسته‌ای با غرب، اوضاع اقتصادی کشورشان بهبود پیدا کند، اما واقعاً نمی‌توان گفت که چنین انتظاری از دولت میانه‌روی رئیس‌جمهور روحانی واقع‌بینانه بوده یا خیر.

علاوه بر مردم ایران؛ دولتمردان این کشور نیز انتظار داشتند پس از توافق هسته‌ای اوضاع اقتصادی در کشورشان احیا شود.
تهران بر این باور بود که توافق هسته‌ای با غرب، ارتباطات ایران را با سامانه‌های مالی بین‌المللی و منابع سرمایه‌گذاری خارجی برقرارخواهد کرد، اما از سرگیری ارتباط ایران با بانکداری بین‌المللی و نظام‌های مالی به خاطر تحریم‌های آمریکا به تأخیر افتاد.

این تحریم‌ها در کنار جریمه‌هایی که آمریکا در گذشته بانک‌های خارجی مرتبط با ایران را به پرداخت آن محکوم کرده، مانع از تعامل بانک‌های بین‌المللی با ایران شده‌اند.نویسنده لزاکو افزود: جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا، از بانک‌های کشورهای اروپایی و دیگر کشورها خواسته بود معامله با ایران را درچارچوب محدودیت‌های توافق هسته‌ای از سر بگیرند، اما این اتفاق
هرگز میسر نشد.

ترامپ می‌خواهد برجام را نیمه جان کند اما فرصت تلافی را از ایران بگیرد
رادیو فردا می‌گوید آمریکا با همفکری لابی ایپک و همراهی اروپا مشغول طراحی مرگ تدریجی برجام به شکلی است که زمان را از ایران دریغ کند و فرصت اقدام تلافی‌جویانه را سلب کند.

وبسایت رادیو فردا در یادداشتی نوشت: اظهارات ترامپ دایر بر «عدم پایبندی ایران به روح برجام» پیش از دیدار وی با مقامات ارشد نظامی آمریکا تازه‌ترین نشانه از تصمیم واشنگتن به انتخاب «راه سوم» در قبال توافق و کلید زدن اجرای طرح «مرگ» تدریجی «برجام» بجای اعلام مستقیم خروج از آن است.

در اجرای این تصمیم بسیار با اهمیت و تأثیرگذار برای ایران، به جای دولت آمریکا که امضاء کننده توافق اتمی است، مسئولیت عقب‌نشینی گام به گام ایالات متحده از تعهدات پذیرفته شده توسط دولت قبلی به کنگره سپرده می‌شود که سرنوشت آن مشخص است.

چهارکشور دیگر دارای عضویت ثابت در شورای امنیت، به علاوه آلمان (گروه موسوم به ۵+۱)، نیز توافق اتمی را امضاء کرده‌اند اما متفاوت با دولت آمریکا که قانوناً متعهد به تأیید پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به تعهدات پذیرفته شده در برجام است، نقش ناظر خاموش را ایفا می‌کنند.

با مطرح شدن گزینه سوم مابین تأیید پایبندی ایران و یا اعلام خروج آمریکا از توافق، به نظر می‌رسد روش کار دولت آمریکا در این مورد روشن شده است.

با خودداری ترامپ از تأیید پایبندی ایران به توافق اتمی که تاکنون دولت ترامپ دوبار با بی‌میلی به آن مبادرت ورزیده، بدون اعلام خروج آمریکا از توافق، ایالات متحده رسمیت و مشروعیت برجام را سلب کرده و اتخاذ تصمیم بعدی در این مورد را به کنگره واگذار می‌کند.

همزمان، و بدون اعلام ترک رسمی برجام که به دولت ایران نیز فرصت اقدام تلافی جویانه و یا اعلام ترک برجام را می‌دهد، آمریکا در سایر عرصه‌ها مقابله با ایران را تشدید خواهد کرد.

به نظر می‌رسد پیروی اروپا از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، حتی با وجود ابراز نارضایتی در بعضی موارد، غیر قابل اجتناب است و بعد از خودداری مورد انتظار آمریکا در تأیید پایبندی ایران به توافق اتمی طی چند روز آینده، ادامه حیات برجام را می‌توان تنها با دادن تنفس مصنوعی به آن و برای مدتی محدود انتظار داشت.رادیو فردا همچنین گزارش داد: ایپک، کمیته روابط عمومی اسرائیل و آمریکا، که در راستای منافع اسرائیل در ایالات متحده فعالیت می‌کند، در تنظیم راهبرد جامع دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران «شراکت فعال» داشته است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست سه‌شنبه هجدهم مهر به نقل از «منابع آگاه» نوشت، راهبرد تازه‌ای که قرار است در روزهای آینده از سوی ترامپ علیه ایران اعلام شود، بخشی از فعالیت پیگیرانه ماه‌های گذشته لابی ایپک (AIPAC) در تعریف دوباره برجام و تنظیم راهکارهای مقابله با تهران بوده است.
به نوشته جروزالم پست، ایپک ترامپ را به خروج از برجام فرا نخوانده بلکه ایجاد فشار بیشتر بر ایران، از جمله از راه تصویب تحریم‌های تازه علیه تهران و برقراری محدودیت‌ها را پیشنهاد کرده است.

براساس این گزارش، ایپک فعالان و حامیان خود در کنگره را نیز فراخوانده تا قوانین جدید علیه ایران را به گونه‌ای تنظیم کنند که با مخالفت سایر قدرت‌هایی که امضاکننده برجام بوده‌اند، روبه‌رو نشود.

به نوشته جروزالم پست، ایپک در تنظیم گام‌های خود توجه کرده است که حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را حفظ کند تا وجهه فراحزبی‌اش در صحنه سیاست آمریکا خدشه‌دار نشود.

در همین حال، ژنرال اسرائیلی عاموس یادلین که تا چندی پیش رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش این کشور بود، دونالد ترامپ را فراخواند که خروج آمریکا از برجام را به چوب تهدیدی بر سر جمهوری اسلامی ایران مبدل کند و آن را عملی نکند تا تهران خود را در تنگنای بیشتری احساس کند.

یادلین در این مقاله، که در جروزالم پست انتشار یافت، مقطع زمانی و شرایط حال حاضر را برای خروج آمریکا از برجام مناسب ندانست و نوشت که تهدید به خروج واقعی از برجام باید در زمان دیگری که جنبه استراتژیک‌تر داشته باشد، انجام شود.

آقای مشاور این ژست‌ها به شما نمی‌آید
مشاور رئیس‌جمهور باز هم از تیتر کیهان علیه آمریکا آزرده شد و درس «مبارزه با آمریکا» داد!

آشنا در تازه‌ترین اقدام استراتژیک خود به عنوان «رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری» مدعی شده آنچه کیهان از قول وزیر امور خارجه منتشر کرده، رپرتاژ آگهی تیلرسون بوده است!

دو روز قبل تیتر زدیم که ظریف در نشست وزرای خارجه ۵+۱ اعلام کرده هنوز نمی‌توانیم در انگلیس یک حساب بانکی باز کنیم، و اعلام کردیم که این هم اعتراف به دستاورد تقریباً هیچ برجام است.

حالا حسام‌الدین آشنا این سخن را رپرتاژ آگهی می‌داند چه خوب است آشنا یک جواب ساده به چند پرسش ساده‌تر بدهد و بگوید: چرا از صداقت آقای ظریف در بیان یک حقیقت آشفته شده است؟! آیا ایران می‌تواند حساب بانکی در انگلیس باز کند؟! اگر می‌تواند، چند نمونه آن را ارائه کند تا میزان راستگویی آقای مشاور را نظاره‌گر باشیم.البته امیدواریم حساب‌هایی که احتمالاً ایشان ادعا می‌کنند، همانند آن هزار ال‌سی نباشد که آقای روحانی اعلام کرد در یک روز تعطیل باز شده است! هنوز مردم و افکار عمومی منتظر آن فهرست هستند!

آشنا در بخشی از توئیتش سخنان رئیس‌جمهور را تحریف کرده و مدعی شده منظور روحانی از اینکه آمریکا کدخدا است، این بوده که آمریکا کدخدای اروپا است! که البته قضاوت در آن فقره را به مردم و بینندگان آن سخنان وا می‌گذاریم.

اما نکته بامزه توئیت آقای مشاور آنجاست که می‌نویسد: «چرا برخی اینقدر اصرار دارند به مردم ثابت کنند کلام راهبردی امام خمینی مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند پایدار نیست…» ظاهراً آقای آشنا موقع نوشتن این جملات، قیاس به نفس می‌کرده و یادش رفته در دولتی زندگی می‌کند که مقامات ارشدش، رسماً و علناً اعلام می‌کردند آمریکا می‌تواند با یک بمب همه زیرساخت‌های ما را نابود کند! یادش رفته که رئیس دولت انگشتش را به علامت اجازه بالا آورد و گفت: اروپایی‌ها آقا اجازه هستند، ما می‌رویم و مستقیم با آمریکا همه چیز را حل می‌کنیم!

اینکه آشنا درس مبارزه با آمریکا را به کیهان که چند سال است بر استراتژی مقاومت و رویکرد داخلی اصرار دارد می‌دهد، از آن طنزهای تلخ روزگار است که جز از آشنا و قبیل او برنمی‌آید.

خوب است آقای آشنا به جای این حرف‌ها، یک توضیح مختصری درباره جاسوس دستگیر شده در دفترش بدهد و به مردم بگوید کسی که تا آخرین لحظه یک جاسوس را در کنار خود داشته و مورد حمایت قرار داده، چگونه شعار مبارزه با آمریکا می‌دهد؟!
یا درباره جاسوس محکوم شده در تیم مذاکرات هسته‌ای و میزان تأثیر او سخن بگوید؛ آیا جاسوسی و دستگیری او هم رپرتاژ آگهی است؟! آیا جاسوس مشغول به خدمت(!) در دفتر خود ایشان هم رپرتاژ آگهی است و واقعیت خارجی ندارد؟! جناب مشاور! با عرض پوزش باید گفت؛ ژست ضد آمریکایی به شما نمی‌آید!

همکاری طرف‌های اروپایی برجام با آمریکا برای افزایش فشار بر ایران
یک روزنامه انگلیسی فاش کرد طرف‌های اروپایی برجام، برای افزایش فشار به ایران با آمریکا همکاری می‌کنند.

روزنامه فایننشال‌تایمز نوشت: امضاکنندگان اروپایی توافق هسته‌ای ازجمله فرانسه، آلمان و انگلیس به دنبال افزایش فشار بر ایران در مسائلی خارج از توافق هستند.

«هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ به این روزنامه گفته است که توافق باید مناسب با راهبردی گسترده‌تر باشد و این چیزی است که اکنون بر روی آن کار می‌کنیم. مک مستر می‌گوید طرف‌های اروپایی تمایل خود را برای افزایش فشارها بر ایران در خارج از توافق ابراز کرده‌اند.

مک‌مستر به فایننشال تایمز گفت اروپایی‌ها حمایت خود از اقدامات سختگیرانه‌تر علیه ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای را ابراز کرده‌اند.

وی افزود: ما درباره نحوه نگرش به فعالیت‌های ایران تا حد زیادی اشتراک نظر داشتیم.این مقام آمریکایی تایید کرد یکی از گزینه‌های رئیس‌جمهوری (آمریکا) حفظ توافق هسته‌ای در کنار تشدید سختگیری درقبال ایران است.

فایننشال تایمز نوشت: آمریکا، ایران را به حمایت از تروریسم و تشدید ناآرامی در منطقه، آزمایش موشکی در مغایرت با قطعنامه‌های شورای امنیت، تلاش برای حملات سایبری و حمایت از «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، شبه‌نظامیان یمنی و حزب‌الله متهم می‌کند.

ترامپ تردیدهایی را درباره گزارش تایید یا تایید نکردن توافق سال ۲۰۱۵ به کنگره برانگیخته است. طبق قانون، دولت آمریکا باید هر ۹۰ روز یک‌بار این گزارش را ارائه دهد. درصورتی‌که ترامپ پایبندی ایران را تایید نکند، کنگره ۶۰ روز برای تصمیم‌گیری درباره اعمال تحریم‌های جدید فرصت دارد. فایننشال تایمز می‌افزاید: آمریکا با چنین تحریم‌هایی، توافق را نقض می‌کند.

«کیم دوارچ» سفیر انگلیس در آمریکا این هفته گفت: مواضع دولت کنونی آمریکا از زمان روی کار آمدن این دولت فضا را درباره ایران تاکنون تغییر داده و از این رو می‌تواند موفق شود.

وی در تایید اظهارات مک مستر گفت اروپایی‌ها و دولت ترامپ در ماه‌های اخیر درباره نحوه افزایش فشار بر ایران «شدت عمل جدی‌تری» نشان داده‌اند.

این مقام انگلیسی همچنین اظهار داشت تیلرسون و «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هر دو به اظهارات هفته گذشته «ترزامی» نخست‌وزیر انگلیس درباره نحوه جلوگیری از فعالیت‌های ایران در منطقه، استفاده «موثرتر از قدرت بازرسی و آغاز مذاکرات با ایران درخصوص بند انقضا در توافق هسته‌ای، «علاقه نشان دادند.»

«پیتر ویتینگ» سفیر آلمان در آمریکا در این زمینه گفت که آلمان «مقتدرانه» با ایران گفت‌وگو کرده است. «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه نیز که با روحانی هفته پیش دیدار کرد، تاکنون از پیگیری مذاکرات در ترتیبات جدیدی برای دوران پس از سال ۲۰۲۵ حمایت کرده است.

«مارک دوبوویتز» مشاور دولت ترامپ و از مقامات ضدایرانی از رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد برای حفظ اهرم فشار بر اروپایی‌ها توافق کنونی را تایید نکند.

وی چنین استدلال کرده که تایید نکردن توافق فرصتی را برای اصلاح آن به جای لغو کامل توافق ایجاد می‌کند.

وی همچنین گفت که ممکن است ترامپ این توافق را این دوره هم تایید کند اما تهدید کند که اگر اروپایی‌ها برای فشار بر ایران برای اصلاح آن اقدام نکنند، آن را در دور بعدی در ژانویه (دی – بهمن) تایید نمی‌کند. جذابیت این رویکرد این است که اروپایی‌ها را نیز تحت فشار قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا