یک حکم عجیب علیه تیم میهمان در لیگ دسته دوم

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، تیم سردار بوکان را به دلیل فحاشی و پرتاب بطری آب به سمت داور چهارم، در دیدار این تیم مقابل استقلال جنوب با محرومیت یک جلسه ای مواجه کرد و با توجه به رای تعلیقی قبلی که یک جلسه محرومیت را همراه خود داشت، سرداری ها مجبور به تحمل دو جلسه محرومیت از حضور تماشاگران خود در دیدارهای خانگی شدند. اعتراض اول بوکانی ها به در جریان افتادن رای تعلیقی باز می گردد. آنها اعتقاد دارند برگشتن رای تعلیقی به حالت اجرا ، تنها در صورت تخلف در بازی خانگی اجرایی می شود و این مورد در حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال صراحتا عنوان شده است.  حال آنکه این اتفاق در یک بازی خارج از خانه روی داده است و کمیته انضباطی رای را مجددا به حالت اجرا در آورده است.

آفریدون مدیرعامل سردار بوکان در گفتگو با خبرنگار سایت نود ضمن اعتراض به رای صادره گفت: مگر می شود تیم میهمان در تهران تخلف کند و از امتیاز میزبانی محروم شود؟ این دومین بار است که فدراسیون فوتبال چنین حکمی را برای ما در نظر می گیرد.سال گذشته در همدان هزار و یک اتفاق برای ما بوجود آوردند، در رختکن حبس شدیم، آسیب دیدیم و جالب است که کمیته انضباطی تیم ما را از امتیاز میزبانی محروم کرد!

آفریدون در ادامه گفت:« نمی دانم این دشمنی ها برای چیست؟ اگر از سردار بوکان بدتان می آید، بگویید تیم را تعطیل کنیم و برویم. آیا در میزبانی ما در شهر بوکان مشکلی دیدید؟ چرا یکبار برای همیشه دلیل این حکم های یک طرفه را نمی گویید؟ یک ماه است می گویند دیدار سردار و نماینده ارومیه امنیتی است و نباید در بوکان برگزار شود. بیایید امتیاز بوکان را هم به ارومیه بدهید و خلاص . مگر مردم بوکان ایرانی نیستند؟ آیا بوکان جزیی از خاک ایران نیست؟ تمام دلخوشی این مردم فوتبال است. مگر تماشاگری‌ که در تهران روی سکو است را با کارت ملی احراز هویت کردید؟ این همه تفاوت برای چیست؟ در سمنان بین دو نیمه به در اتاق داوران می کوبیدند و می گفتند کار را در نیاوری نمیگذاریم زنده بیرون بروی. نماینده فدراسیون (طاهری) بین دو نیمه با تهران تماس گرفت و گفت نمی شود نیمه دوم را برگزار کرد. اینجا امنیت نیست، نیمه دوم برگزار شد، یک پنالتی ناحق هم برای سمنان گرفتند و آخر بازی هم منتظر بودند ما را کتک بزنند و تمام. دویست هوادار سمنانی صد بطری آب معدنی به ما پرتاب کردند. نه گزارشی ، نه حکمی. مگر چه گناهی کرده ایم؟ این رای به ناحق صادر شده است، حکمی که بخاطر پرتاب آب معدنی توسط هواداری که مشخص نیست طرفدار کدام تیم است صادر می شود قطعا ناحق است. چرا زمانی که در بوکان محمود فکری سرمربی نفت مسجد سلیمان تشویق شد کسی بیانیه ای نداد؟ حساب های باشگاه سردار را رصد می کنند. به ارومیه که می‌رویم می گویند بیست میلیون به حساب سردار واریز شده است، بدهی تان را بدهید. ما وکیل قانونی خود را به تهران می فرستیم تا این موضوع را بررسی کند.»

وی که بسیار عصبانی بود در پایان گفت:« با وضعیت فعلی دیگر تمایلی به تیمداری نداریم، این تیم هم مال آقایان. هم دردسر فدراسیون تمام می شود، هم این مردم را سرکار نمی گذاریم.مردم بوکان گناه دارند. نشان بدهید که قانون برای همه است.با احترام به تمام تیم های همگروهمان تا روشن شدن این مسائل انصراف خود را از ادامه مسابقات لیگ دو اعلام می کنیم. اما کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درگذشته نیز برای تیم مهمان حکم محرومیت از میزبانی صادر کرده است و این موضوع برای اولین بار اتفاق نمی افتد.»

نگاهی به گذشته

‎در رقابت های لیگ آزادگان سال ۷۷، دیدار تیم‌های فجر سپاسی و استقلال تهران در شیراز به جنجال‌ کشیده شد. در اواسط این بازی جنجالی، در حالی که میزبان شیرازی با دو گل پیش بود، اعتراض شدید استقلالی ها به داور، بازی را به جنجال کشید. احکام صادره ی آن بازی در نوع خود جالب توجه بود. مومن زاده و مجیدی شش و ده جلسه محروم شدند و استقلال هم از میزبانی در ورزشگاه آزادی! حکمی که باعث شد فرهاد مجیدی از استقلال جدا شود و فوتبالش را در خارج کشور و راپیدوین اتریش دنبال کند.

البته برای آراء مشابه لازم نیست خیلی هم به گذشته برگشت ، در دیدار تیم های نساجی مازندران و خونه به خونه بابل که ۲۳ اسفند ماه سال قبل برگزار شد هم احکام کمیته انضباطی به ضرر تیم مهمان بود.پس از پایان این دیدار جنجالی خونه به خونه بابل به دلیل فحاشی تماشاگرانش به تیم داوری، به دو جلسه محرومیت از همراهی هواداران و نساجی های مهمان به دلیل هجوم تماشاگران به داخل زمین که باعث نیمه تمام ماندن بازی شد، ۴ جلسه از همراهی هوادران خود محروم شدند! عجیب تر اینکه کمیته انضباطی طبق بند ۵ ماده ۷۹ نتیجه این بازی را سه بر صفر به سود تیم خونه به خونه بابل (تیم میزبان )اعلام کرد.»  دیگر حکم عجیب هم دیدار سوم اسفندماه سال نود و پنج همین سردار بوکان در مقابل پاس همدان بود.

دیداری که در همدان به جنجال کشیده شد و تیم سردار بوکان طبق ماده ۷۹ به دو جلسه محرومیت از حضور هواداران در بازی خانگی در بوکان محکوم شد. به نظر می رسد کمیته انضباطی باید ساز و کارهای صدور چنین رای هایی را هر چه سریعتر اعلام کند.

اینکه تیم میهمان علاوه بر برخورداری از امتیاز داشتن حداقل هوادار در دیدارهای خارج از خانه برخوردار است و همان مقدار اندک هم باید اصول و شرایط برگزاری بازی را رعایت کنند بر هیچکس پوشیده نیست. اما آیا واقعا پرتاب یک بطری آب در شهری دیگر، در دیداری با حدود صد تماشاگر، باید میزبانی را از یکی از پرطرفدارترین تیم های لیگ دوکشور سلب کند؟ اینکه هویت پرتاب کننده بطری آب چگونه شناسایی و منتسب به تیم میزبان شده است هم جای سوال دارد! آیا اگر هواداران یک تیم در شهری دیگر تخلفاتی را مرتکب می شوند، باید هوادارانی که در شهر خود به حمایت تیم محبوبشان می روند را مورد شماتت و جریمه قرار داد؟! آیا در صدور حکم بر علیه سایر تیم های لیگ دو و حتی لیگ برتر به صورت یکسان و با دید مساوات نگاه می شود؟ به هر حال امید است کمیته انضباطی یک بار برای همیشه ساز و کار صدور حکم محرومیت هواداران از حضور در دیدارهای خانگی بر علیه تیم مهمان را اعلام کند تا دیگر جای گله و شکایتی باقی نگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا