آینده‌پژوهی مانع از گرفتار شدن در بن‌بست‌ها می‌شود

سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح در همایش «آینده‌پژوهی در مسیر بالندگی دفاع و امنیت»، اظهار داشت: کسانی که می‌خواهند آینده‌پژوهی کنند باید آینده را باور داشته باشند.

وی افزود: مقام معظم رهبری ۱۶ سال پیش مسائلی را درباره تهاجم فرهنگی مطرح کردند، اما بسیاری این حرف‌ها را شنیدند، ولی اقدامی انجام ندادند. اگر قرار باشد ما درباره اتفاقات آینده فقط پژوهش‌های نظری انجام دهیم و اقدام عملی در این حوزه صورت ندهیم کار ما بی‌فایده است و موجبات غافلگیری ما در آینده را فراهم می‌کند.

معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: باور به آینده‌پژوهی و اعلام نتایج آن می‌تواند مانع از غافلگیری ما در آینده شود.

وی با بیان اینکه تحولات آینده متاثر از فضای امروز است، گفت: در مسیر آینده‌پژوهی شناخت روندها برای تجزیه و تحلیل تحولات آینده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اگر ما بتوانیم آنچه در مقابل ما قرار دارد را به خوبی بشناسیم باید منتظر پیروزی‌های پی‌در پی باشیم.

معاون هماهنگ‌کننده ستاد‌کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در دنیای امروز اگر کسانی از مسیر پیشرفت غافل شوند، حاشیه‌نشین جهان آینده خواهند بود، لذا شناخت آینده و گام برداشتن در جهت آن هزینه ما را کم کرده و باعث می‌شود در مقابل حوادث آینده منفعلانه عمل نکنیم.

سردار عبداللهی با بیان اینکه ایده‌پردازی و آینده‌پژوهشی دو مقوله جدا از هم هستند، گفت:‌ آینده‌پژوهی به تحقیقات و ایده‌پردازی‌ها جهت‌دهی می‌کند و یکی از کارهایی که دانشگاه دفاع ملی باید انجام دهد پرورش آینده‌پژوهی در حوزه دفاعی است.

وی تصریح کرد: ما در حوزه امنیت اجتماعی باید با سرعت بیشتری آینده‌پژوهی را انجام دهیم، زیرا تحولات اجتماعی به سرعت در حال تغییر است و نباید از کنار آنها بی‌تفاوت عبور کنیم.

معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح در پایان خاطرنشان کرد: اگر تحولات آینده را به خوبی شناسایی کنیم مطمئن هستیم که هیچ‌گاه به بن‌بست بر نمی‌خوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا