بارزانی از شکست نظامی تا تصرف مجازی «کرکوک»/ احتمال آغاز تظاهرات سراسری برای انحلال حکومت اقلیم

آنچه در کرکوک گذشت برای همگان از جمله مردم اقلیم کردستان واضح و مبرهن است و شاید نیاز به هیچ تفسیر و شرحی نداشته باشد. احزاب سیاسی کرد به گواه آنچه امروزه در رسانه‌های اقلیم و میان مردم عامه می‌گذرد در تجربه حکومتداری خود شکست سختی را متقبل شده‌اند. این شکست در عرصه‌های مختلفی همچون عدم تامین خدمات اولیه و مورد نیاز مردم، تفرقه سیاسی داخلی، وجود نیروی نظامی حزبی و حتی جناحی و شخصی، عدم واقع بینی و درک شرایط منطقه‌ای و جهانی و ده‌ها مورد دیگر نمایان است. برگزاری رفراندوم هم اقدامی در جهت انحراف افکار عمومی کرد از انباشت مشکلاتی است که اقلیم کردستان عراق با آن روبرو شده است. اینک و با شکست کرکوک که خود اکراد عراقی به آن معترفند حزب دموکرات کردستان عراق که با انتقادهای بیشمار و حتی درخواست‌های مکرر با هدف استعفای مسعود بارزانی روبرو شده است با تبلیغات مسموم رسانه‌ای و فعالیت لشکر فیسبوکی خود در پی آشوب و تنش‌های دیگر در کرکوک است تا شهری را که می‌رود با حاکمیت مجدد قانون، قدم به دنیای پیشرفت و بهره مندی از ثروت‌های خدادادی خود بگذارد دستخوش ناآرامی‌هایی کند که تنها مردم این شهر قربانی آن خواهند بود. بارزانی که سال‌هاست دوره قانونی ریاست وی بر اقلیم کردستان پایان یافته است اینک در  رویارویی با سیل انتقادها می‌کوشد ثبات و امنیت کرکوک را هدف قرار دهد تا افکار عمومی کرد را بار دیگر از شکست خود و ماندن در راس هرم قدرت اقلیم منحرف کند.

چهارمین گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم را از اقلیم کردستان عراق در ادامه مشاهده می‌کنید:

اوضاع کرکوک آرام است

آراس شیخ جنگی از مسئولین ارشد اتحادیه میهنی کردستان که در شهر کرکوک مستقر است اعلام کرده است که اوضاع این شهر آرام و فعالیت رسمی و عادی ادارات و نهادهای دولتی از سر گرفته شده است. وی همچنین گفته است ظرف ۲۴ ساعت آتی اوضاع این شهر به صورت کلی آرام خواهد شد و اتحادیه میهنی کردستان شخص دیگری را برای پست استانداری کرکوک در نظر گرفته است. این مسئول اتحادیه میهنی کردستان گفته است که شما زیادی از اعضای این حزب در کرکوک بوده و در پی کنترل اوضاع هستند. آراس شیخ جنگی از ساکنینی که شهر را ترک کرده‌اند درخواست کرده است به محل زندگی خود برگردند. حزب دموکرات کردستان عراق در تلاش است اکراد کرکوک را به بهانه نبود امنیت از این شهر خارج کند.

افزایش درخواست‌ها برای انحلال حکومت اقلیم 

در روزهای اخیر جدای از درخواست‌های مکرر برای استعفای مسعود بارزانی از پست ریاست اقلیم کردستان، ساکنین اقلیم خواهان انحلال حکومت محلی نیز شده‌اند. شمار زیادی از فعالین سیاسی و فرهنگی اقلیم کردستان گفتگوهایی را با برخی از جریان‌های سیاسی کرد برای انحلال حکومت اقلیم آغاز کرده اند. در این خصوص پیشنهادهایی مطرح شده است که اعضای جنبش تغییر، جماعت اسلامی و معترضان به وضعیت موجود در احزاب اتحادیه میهنی و اتحاد اسلامی کردستان با تشکیل فراکسیونی جدید یک اکثریت پارلمانی را به وجود آورند. این فراکسیون نیز از طریق پارلمان، حکومت اقلیم کردستان را منحل و حکومت وحدت ملی را تشکیل دهند. یکی دیگر از پیشنهادها این است که در صورتی که از طریق پارلمان تلاشهای انحلال حکومت اقلیم به نتیجه نرسد تظاهرات فراگیر و مدنی در اقلیم کردستان آغاز شود تا حکومت کنونی ناچار به استعفا شود.

تظاهرات عمومی در اقلیم کردستان آغاز خواهد شد

علی محمدصالح عضو پارلمان اقلیم کردستان از جنبش تغییر گفته است که حکومت مشترک حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان با شکست نهایی روبرو شده است. وی اعلام کرده است که خروش جمعی مردم کرد علیه حکومت کنونی آغاز خواهد شد.

حزب دموکرات کردستان عراق علیه امنیت کرکوک

سایت ملت پرس از رسانه‌های وابسته به اتحادیه میهنی کردستان که این روزها در یک نبرد آشکار رسانه‌ای به سر می‌برد در خبری اعلام کرده است که شماری از نیروهای ویژه امنیتی حزب دموکرات کردستان با هدف انجام عملیات خرابکارانه و برهم زدن نظم عمومی وارد کرکوک شده‌اند. این نیروها ماموریت یافته‌اند با اقداماتی از قبیل حمله به نیروهای پیشمرگ اتحادیه میهنی، تخریب اماکن شخصی و عمومی، تیراندازی به مردم کرد و …. جو عمومی کردستان عراق را علیه نیروهای عراقی با خود همراه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا