سهم ایران از صادرات جهانی چقدر است؟

غلامحسین شافعی امروز در بیست و یکمین سالروز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، گفت: براساس آمار رسمی، سهم ایران از صادرات جهانی ۳۴ صدم درصد است و اگر نفت را از ان جدا کنیم، سهم ما از صادرات ۲۴ صدم درصد می شود.

ریس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: البته با توجه به واقعیت ها و موقعیت‌هایی که در کشور وجود دارد، می‌تواند این رقم در یک فاصله میان مدت به رقم بسیار بالاتری افزایش یابد.وی افزود: زمانی ما در صادرات می‌توانیم موفق باشیم که از یک پشتوانه تولیدی موفق برخوردار باشیم.

شافعی اظهار داشت: بخش صادرات در مقابل تلاطمات سیاسی و اقتصادی بیشتر از سایر بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر است و بنابراین توجه به صادرات و نگاه بلند مدت برای رفع مشکلات صادرات بسیار حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از صادرات ما در شرایط فعلی به صادرات مواد کشاورزی و خان معدنی تعلق دارد گفت: شاید یکی از جاذبه های بازار برای این محصولات استفاده از یارانه‌هایی است هم در بخش کشاورزی و هم در بخش مواد خام معدنی منظور می‌شود.

وی افزود: نهایتا به دلیل آنچه پیش رو داریم، به دلیل منابع محدود آبی و فشردگی رقابت در صادرات مواد خام باید، به این موضوع که توجه کرد که صادرات این محصولات در آینده توفیق چندانی نخواهد داشت.رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به نظر می‌رسد با یک نگاه جدید و توجه ویژه به بخش تولید در کشور و توجه به بخش صادرات صنعتی برای آینده ما بسیار حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ارزش افزوده کالاهای صادراتی ما کمتر از کالاهای وارداتی است، بیان داشت: در حال حاضر ارزش صادراتی کالای ما ۳۴۱ دلار و کالاهای وارداتی ۱۳۰۸ دلار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا