هر روز در ماه صفر برای شهدای کربلا صدقه بدهید

حجت الاسلام والمسلمین محمد باقریان کارشناس علوم قرآنی درباره وقایع اولین روز از ماه صفر گفت: ماه صفر که صفر المظفر نیز می نامند ماه غم، اندوه و گرفتاری است، در اولین روز این ماه اسرای کربلا و سرهای مطهر شهدا به شام وارد می شوند و دشمنان اهل بیت و شامیان به این خاطر شادی می کنند.

وی افزود: در روایات آمده است، در آن زمان برای ورود به شام مسیر باریک و کوتاهی تا دروازه “ساعات” وجود داشت، اما ورود سرهای مطهر شهدای کربلا در این مسیر کوتاه چندین ساعت طول کشید، چراکه مردم ستمگر آمده بودند که سرهای اسرا را تماشا و شادی کنند، همه هلهله می کردند، کف می زدند، سنگ پرانی می کردند، بی احترامی می کردند و زخم و زبان می زدند.

باقریان با اشاره به غم و اندوه وارد شده بر اهل بیت(ع) اظهار کرد: اول ماه صفر روزی است که اهل بیت را وارد شام می کنند، در خرابه که سقفی نداشته جای می دهند و امام سجاد(ع) روزها از گرما و شب ها از سرما در آزار و اذیت بودند که در این میان شهادت “حضرت رقیه(ص)” رخ می‌دهد و مراسم سوم، هفتم و چهلم ایشان برگزار می شود. این اتفاقاتی است که در این ماه برای اهل بیت عصمت و طهارت افتاده است.

این کارشناس علوم قرآنی درباره حزن و اندوه در این ماه اظهار کرد: صفر ماه غم، اندوه و بلاست؛ مصیبت ها از اول این ماه اتفاق می افتد، بیستم ماه روز اربعین، ۲۸ صفر روز رحلت پیامبر و همچنین شهادت امام حسن مجتبی(ع) در روز هفتم و آخر ماه صفر نیز روز شهادت امام رضا(ع) رخ می دهد، بنابراین اول، وسط و آخر این ماه با مصیبت است، به واسطه وقایع روزهای صفر، شادی در این ماه مناسب نیست.

باقریان درباره دعاهای این ماه و رفع بلا و مصیبت در این ایام نیز بیان کرد: از جمله دعاهایی که وارد شده است و شیخ کاشانی و شیخ عباس قمی هم آن را بیان کرده، عبارت است از: “یا شَدیدَ الْقُوی‏ وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی‏ شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی‏ کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللَّهُ عَلی‏ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ‏ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ!(مفاتیح الجنان)” که هر روز باید ۱۰ مرتبه خوانده شود تا از بلاهای آن روز در امان بمانیم. در این دعا صفات خدا را نام می بریم و می گوییم ای خدای عزیز من را از شر دور کن.

وی ادامه داد: از دیگر اعمالی که در این ماه بسیار بر آن سفارش شده است، می توان به نیت شهدای کربلا، امام سجاد (ع)، حضرت زینب(ص)، سلامتی امام زمان (عج) و اسرای کربلا هر روز را صدقه دهید.

باقریان خاطر نشان کرد: براساس کتاب اقبال الاعمال از سید طاووس روز سوم ماه صفر دو رکعت نماز دارد؛ فرد رکعت اول قرائت سوره حمد و سوره فتح و در رکعت دوم حمد و سوره توحید بخواند، بعد از آن صد مرتبه صلوات، صد مرتبه اللهم العن آل ابی سفیان، صد مرتبه استغفار بگوید و بعد از آن حاجت خود را از خداوند طلب کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا