یک ترفند برای جوان نگه داشتن مغز

مطالعات و یافته های محققان نشان می دهد مغز انسان پس از ۴۰ سالگی به میزان ۵ درصد در هر دهه کوچک می شود اما داشتن ورزش و فعالیت بدنی موجب رشد حجم مغز و پیشگیری از این شرایط می شود.زمانی که شما ورزش می کنید، بدن شما ماده ای شیمیایی به نام brain-derived neurotrophic factor (BDNF) ترشح می کند که از روند پیری و زوال مغز جلوگیری کرده و می تواند مغز را جوان تر نگهدارد. یافته های جدید نشان می دهد که داشتن ورزش های هوازی موجب کاهش سرعت زوال مغزی در انسان شده و به عبارت دیگر می توان از ورزش به عنوان یک برنامه برای نگهداری مغز یاد کرد.

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که داشتن فعالیت های ورزشی موجب افزایش حجم هیپوکامپ (hippocampus) مغز می شود که نقش مهمی در قدرت حافظه و سایر وظایف مرتبط با فعالیت های مغز دارد. از مدت ها پیش پژوهشگران موفق به کشف ارتباط بین تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی و اندازه مغز جوندگان شده بودند. در این مطالعات جدید؛ محققان به بررسی شرایط گروهی از افراد بین ۲۳ تا ۷۶ سال پرداخته و آن ها را در دسته های مختلفی از نظر سنی تقسیم کرده و مورد بررسی قرار دادند.

از جمله مهمترین مواردی که در این مطالعات، مد نظر پژوهشگران قرار گرفته بود، فعالیت هایی از قبیل پیاده روی، دوچرخه سواری؛ دویدن روی تردمیل و ورزش های ایروبیک بود. از افراد مورد مطالعه قرار گرفته درخواست شد تا این تمرینات را بین ۲ تا ۵ بار در طول هفته تکرار کنند و نتایج به دست آمده حاکی از این موضوع بود که اندازه هیپوکامپ افرادی که ورزش دائمی داشتند، افزایش یافته است.

دکتر جوزف فیرث (Joseph Firth) سرپرست تیم تحقیقاتی فوق درباره یافته های به دست آمده از این مطالعات اعلام کرد: « زمانی که شما ورزش می کنید، بدن شما ماده ای شیمیایی به نام brain-derived neurotrophic factor (BDNF) ترشح می کند که از روند پیری و زوال مغز جلوگیری کرده و می تواند مغز را جوان تر نگهدارد. یافته های جدید نشان می دهد که داشتن ورزش های هوازی موجب کاهش سرعت زوال مغزی در انسان شده و به عبارت دیگر می توان از ورزش به عنوان یک برنامه برای نگهداری مغز یاد کرد.»

در این مطالعات ۱۴ مطالعه بالینی مجزا از جمله عملیات اسکن مغزی از ۷۳۷ فرد مختلف انجام شد.  در نتیجه گیری منتشر شده از این پژوهش ها اعلام شد مغز مردم معمولا بعد از ۴۰ سال هر دهه حدود ۵ درصد کاهش پیدا می کند و ورزش یکی از معدود مداخلاتی است که این روند را کند کرده و به تاخیر می اندازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا