بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری برای مهار ریزگردهای خوزستان

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان درباره مقابله با بحران ریزگردهای استان متبوعش، اظهار کرد: ریزگردهای خوزستان دارای دو منشأ داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه دولت برای مهار منشأ خارجی ریزگردها با کشورهای همسایه مذاکره می‌کند افزود: همچنین دولت برای مبارزه با ۳۲۰ الی ۳۵۰ هزار هکتار کانون فعال داخلی نیز برنامه‌ای در دست اجرا دارد.

شریعتی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار هکتار از کانون تولید ریزگردها حاد و ۴۲ هزار هکتار هم فوق حاد گزارش شده است، ادامه داد: سال گذشته با ۶ هزار هکتار از اراضی کانون تولید ریزگردها مقابله و مبارزه شد امسال نیز قصد داریم ۴۲ هزار هکتار از اراضی بحرانی را با کاشت نهال و عملیات راه‌سازی تحت پوشش قرار دهیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: طبق مصوبه دولت در برنامه ششم توسعه باید در پنج سال آینده، ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی کانون تولید ریزگردها را  مهار کنیم، بنابراین طبق برنامه‌های تدوین شده اقدام خواهیم کرد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۶ هزار هکتار از اراضی کانون ریزگردها نهال‌کاری شد، امسال نیز ۳۰ الی ۳۲ هزار هکتار تحت کشت قرارمی‌گیرد.

شریعتی اضافه کرد: بخشی از اراضی کانون تولید ریزگردها قابلیت کشت نهال ندارد از این رو قرار است از روش‌های دیگری از جمله راه‌سازی برای مهار این بحران استفاده کنیم.

استاندار خوزستان با اشاره به تامین اعتبار طرح‌ مقابله با ریزگردها گفت: طبق مصوبه دولت امسال برای ۴۲ هزار هکتار از کانون اصلی ریزگردها، ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است که بیش از ۷۰ درصد این مبلغ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به استان خوزستان تعلق می‌گیرد، مابقی این اعتبار به سایر نقاط بحرانی کشور تخصیص داده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا